De samenwerking is bedoeld om Vera te implementeren in een bestaande toepassing. Deze bestaat uit een verbonden systeem voor een continue goederenstroom vanaf het logistieke DFDS-centrum naar een haventerminal, voor distributie over de hele wereld.
In 2018 presenteerde Volvo Trucks een eerste elektrische autonome oplossing met een online verbinding, ontworpen voor repetitieve taken in logistieke centra, fabrieken en havens. Vera is geschikt om grote hoeveelheden goederen met een hoge precisie te vervoeren over korte afstanden.
"Dit is een ideale setting om Vera te implementeren met mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van andere vergelijkbare activiteiten", zegt Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions bij Volvo Trucks.
Het doel is om een verbonden systeem te implementeren dat bestaat uit verschillende Vera-voertuigen die worden bewaakt via een verkeerstoren. Zo ontstaat een naadloze en constante stroom die voldoet aan de eisen voor grotere efficiëntie, flexibiliteit en duurzaamheid. De samenwerking met DFDS is een eerste stap in het implementeren van Vera in een bestaande transporttaak op vooraf geselecteerde, openbare wegen in een industriegebied.
"We willen een voortrekkersrol vervullen met verbonden, zelfrijdende transporten. Deze samenwerking helpt ons bij het ontwikkelen van een efficiënte, flexibele en duurzame oplossing voor de lange termijn. De zelfrijdende voertuigen die onze gates passeren, leveren voordelen op voor onze klanten, het milieu en ons bedrijf", zegt Torben Carlsen, CEO van DFDS.
De autonome transportoplossing wordt verder ontwikkeld op het vlak van technologie, operationeel beheer en aanpassingen aan de infrastructuur, voordat de voertuigen volledig operationeel zijn. Bovendien worden de nodige veiligheidsmaatregelen getroffen om te voldoen aan maatschappelijke vereisten voor een veilige route voor zelfrijdende transporten.
Naarmate Volvo Trucks meer ervaring opdoet, kan Vera mogelijk ook worden ingezet in vergelijkbare toepassingen als aanvulling op de huidige transportoplossingen.
"Autonome transporten met lage geluidsniveaus en zonder uitstoot van uitlaatgassen spelen een belangrijke rol in de toekomst van de logistiek, en komen zowel het bedrijfsleven als de maatschappij ten goede. We zien deze samenwerking als een belangrijke start en willen vooruitgang boeken op dit gebied. Vera heeft dan wel snelheidslimiet, maar wij niet. Het testen is al begonnen en we zijn van plan de oplossing de komende jaren te implementeren", voegt Mikael Karlsson eraan toe.
Feiten: