In 1959 ontwikkelde Volvo-ingenieur Nils BohIn 1959 ontwikkelde Volvo-ingenieur Nils Bohlin de moderne driepuntsgordel. Hoewel het ontwerp werd gepatenteerd, besliste de constructeur dat het patent moest worden opengesteld zodat alle constructeurs er gratis gebruik van konden maken. Deze vrij onconventionele beslissing werd genomen in het belang van de openbare veiligheid, zodat iedereen – Volvo-bestuurder of niet – het veiligheidssysteem kon benutten. Die beslissing bleek een ware zegen voor de hele wereld.
“Geen enkel veiligheidssysteem komt nog maar enigszins in de buurt van de veiligheidsgordel wat het aantal geredde levens betreft, en de driepuntsgordel heeft al meer mensen beschermd bij verkeersongevallen dan elk ander veiligheidssysteem op de markt”, zegt Anna Wrige Berling.
Een levensreddende innovatie – maar niet altijd gebruikt
In vele delen van de wereld dragen lang niet alle inzittenden van zware voertuigen hun veiligheidsgordel en dat is jammer.
“Het Volvo Trucks Safety Report 2017 heeft aangetoond dat de helft van alle vrachtwagenbestuurders die het leven lieten bij een verkeersongeval, nog zou leven als ze hun gordel om hadden”, legt Anna Wrige Berling uit.
Hoe komt het toch dat ze onvoldoende worden gebruikt? Sommige vrachtwagenbestuurders denken verkeerdelijk dat een gordel in een vrachtwagen niet nodig is door de grootte van het voertuig.
“De feiten zijn nochtans duidelijk: ook in een vrachtwagen is een veiligheidsgordel cruciaal. Zo voorkomt de gordel dat de bestuurder bij een kantelongeval geplet wordt tussen de vrachtwagen en de grond”, gaat Anna Wrige Berling voort.
De ‘Zero Accident’-visie
Volvo Trucks heeft een visie om ongevallen definitief uit de wereld te helpen en is ervan overtuigd dat vrachtwagenconstructeurs, verkeersautoriteiten, infrastructuurplanners, andere deskundigen en bestuurders over de hele wereld moeten samenwerken om tot een veiliger verkeer te komen.
“We delen onze bevindingen rond verkeersveiligheid op grote schaal en hebben onze kennis en expertise aangeboden aan universiteiten, onderzoekslabo’s en partnerorganisaties. Telkens het over verkeersveiligheid gaat, willen we deelnemen. Zo krijgen we nog meer inzicht in de problemen, de potentiële oplossingen en manieren om de vrachtwagens van de toekomst te bouwen”, besluit Anna Wrige Berling.
Anna Wrige Berling brengt een verregaande kennis van verkeersveiligheidsaspecten mee naar haar nieuwe positie. Ze heeft een uitgebreide ervaring met zowel actieve als passieve veiligheidsaspecten binnen de productontwikkeling, geavanceerde techniek en onderzoeksorganisaties van de Volvo Group.
Van 2008 tot 2013 stond Anna aan het hoofd van het Accident Research Team van Volvo Trucks, dat al sinds 1969 verkeersongevallen op locatie onderzoekt en gegevens rond verkeersveiligheid verzamelt voor gebruik in de toekomstige productontwikkeling. Ze heeft Volvo vertegenwoordigd in externe verkeersveiligheidsfora en heeft een prominente rol gespeeld in de communicatie van Volvo’s veiligheidsaanbod naar de transportsector toe.
Recent heeft Anna nog aan het hoofd gestaan van Traffic Situation Management binnen de afdeling autonoom rijden bij Volvo Trucks. Ze behaalde een Master of Science-diploma in Engineering Physics aan de Chalmers University of Technology in Göteborg (Zweden).lin de moderne driepuntsgordel. Hoewel het ontwerp werd gepatenteerd, besliste de constructeur dat het patent moest worden opengesteld zodat alle constructeurs er gratis gebruik van konden maken. Deze vrij onconventionele beslissing werd genomen in het belang van de openbare veiligheid, zodat iedereen – Volvo-bestuurder of niet – het veiligheidssysteem kon benutten. Die beslissing bleek een ware zegen voor de hele wereld.
“Geen enkel veiligheidssysteem komt nog maar enigszins in de buurt van de veiligheidsgordel wat het aantal geredde levens betreft, en de driepuntsgordel heeft al meer mensen beschermd bij verkeersongevallen dan elk ander veiligheidssysteem op de markt”, zegt Anna Wrige Berling.
Een levensreddende innovatie – maar niet altijd gebruikt
In vele delen van de wereld dragen lang niet alle inzittenden van zware voertuigen hun veiligheidsgordel en dat is jammer.
“Het Volvo Trucks Safety Report 2017 heeft aangetoond dat de helft van alle vrachtwagenbestuurders die het leven lieten bij een verkeersongeval, nog zou leven als ze hun gordel om hadden”, legt Anna Wrige Berling uit.
Hoe komt het toch dat ze onvoldoende worden gebruikt? Sommige vrachtwagenbestuurders denken verkeerdelijk dat een gordel in een vrachtwagen niet nodig is door de grootte van het voertuig.
“De feiten zijn nochtans duidelijk: ook in een vrachtwagen is een veiligheidsgordel cruciaal. Zo voorkomt de gordel dat de bestuurder bij een kantelongeval geplet wordt tussen de vrachtwagen en de grond”, gaat Anna Wrige Berling voort.
De ‘Zero Accident’-visie
Volvo Trucks heeft een visie om ongevallen definitief uit de wereld te helpen en is ervan overtuigd dat vrachtwagenconstructeurs, verkeersautoriteiten, infrastructuurplanners, andere deskundigen en bestuurders over de hele wereld moeten samenwerken om tot een veiliger verkeer te komen.
“We delen onze bevindingen rond verkeersveiligheid op grote schaal en hebben onze kennis en expertise aangeboden aan universiteiten, onderzoekslabo’s en partnerorganisaties. Telkens het over verkeersveiligheid gaat, willen we deelnemen. Zo krijgen we nog meer inzicht in de problemen, de potentiële oplossingen en manieren om de vrachtwagens van de toekomst te bouwen”, besluit Anna Wrige Berling.
Anna Wrige Berling brengt een verregaande kennis van verkeersveiligheidsaspecten mee naar haar nieuwe positie. Ze heeft een uitgebreide ervaring met zowel actieve als passieve veiligheidsaspecten binnen de productontwikkeling, geavanceerde techniek en onderzoeksorganisaties van de Volvo Group.
Van 2008 tot 2013 stond Anna aan het hoofd van het Accident Research Team van Volvo Trucks, dat al sinds 1969 verkeersongevallen op locatie onderzoekt en gegevens rond verkeersveiligheid verzamelt voor gebruik in de toekomstige productontwikkeling. Ze heeft Volvo vertegenwoordigd in externe verkeersveiligheidsfora en heeft een prominente rol gespeeld in de communicatie van Volvo’s veiligheidsaanbod naar de transportsector toe.
Recent heeft Anna nog aan het hoofd gestaan van Traffic Situation Management binnen de afdeling autonoom rijden bij Volvo Trucks. Ze behaalde een Master of Science-diploma in Engineering Physics aan de Chalmers University of Technology in Göteborg (Zweden).
LINK naar hoge resolutie foto's
LINK naar roll-over film op YouTube
LINK naar 60 year celebration film op YouTube
Voor meer informatie contacteer:
Karen Schulpzand
PR Manager, Volvo Trucks Belux
Email: karen.schulpzand@volvo.com
Tel: +32 2 482 53 54
Volvo Trucks levert een totaalpakket van transportoplossingen voor professionele en zakelijke klanten. Het bedrijf biedt een volledig assortiment van zware tot middelzware trucks en heeft een sterk internationaal netwerk van 2100 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-trucks worden in 15 landen geassembleerd. In 2018 leverde Volvo wereldwijd meer dan 127.000 trucks af. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds vooraanstaande fabrikanten van trucks, bussen, uitrusting voor de bouw en aandrijfsystemen voor scheepvaart en industriële toepassingen. De Volvo Group levert bovendien complete oplossingen op het gebied van financieringen en service. Volvo Trucks kernwaarden zijn kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.
In België is Volvo Trucks marktleider in het segment zware trucks. Er zijn 30 verkoops- en servicepunten in België en Luxemburg. Volvo Trucks in Gent is de grootste assemblagefabriek van Volvo Trucks, gespecialiseerd in zware vrachtwagens en cabines.