De sleutels van de zes FH LNG van 460 pk werden eind april overhandigd door Stijn Van den Bulck, accountmanager bij Volvo Trucks Center in Olen. “Deze aankoop door Group-GTS is een weloverwogen keuze. Diesel wordt duurder, het verbruik van de FH LNG is fors lager en steeds meer verladers verlangen dat hun transporteurs hun CO2-voetafdruk verlagen. Maar vooral de gunstige TCO overtuigde hen”, zegt hij.
Dat bevestigt Ben Geybels: “Wij hebben uitvoerige tests gedaan en samen met onze fleet manager hebben we uitgerekend dat er een echte business case is. Daar zijn echter enkele voorwaarden aan verbonden. De trucks moeten 130.000 kilometer per jaar rijden en ze moeten in vaste pendeldiensten ingezet worden omdat het netwerk LNG-tankstations nog vrij beperkt is”.
Vier van de zes FH LNG zullen binnen België voor distributie worden ingezet. “Ze zullen rijden met bouwmaterialen en voor de machinebouwindustrie. De andere twee zullen vooral tussen België en het Ruhrgebied pendelen”, legt Ben Geybels uit. Hij beklemtoont dat het Maut-voordeel in Duitsland mooi is meegenomen, maar dat dit niet doorslaggevend was. “Wij willen deze investering niet laten afhangen van subsidies. Noch van marketingargumenten, overigens. Naar de toekomst op korte termijn toe vinden we dat LNG het beste alternatief is voor diesel op de lange afstanden”.
Lagere CO2-emissies
“Steeds meer klanten hebben een klimaatbeleid en vragen dat wij de CO2-emissies zouden verlagen. De meeste zijn echter niet bereid om meer te betalen voor hun transporten. Maar als we de vooropgestelde afstanden rijden, komen we met LNG goedkoper uit dan met diesel. Met een beduidend lager milieu-impact, zowel op gebied van CO2 als van geluid. En met dezelfde rijprestaties. Dat hebben de tests bevestigd”, zegt Ben Geybels.
Stapsgewijs investeren
Daarom overweegt hij om eind dit jaar een nieuwe bestelling te plaatsen. “We storten ons niet zomaar in een avontuur en willen geen stappen overslaan. We willen eerst over meer data beschikken en de transporten identificeren die in aanmerking komen. Dat zal vooral gebeuren in functie van de beschikbare tankstations langs de trajecten”, voegt hij toe.
Group-GTS heeft vestigingen in Tessenderlo en Kallo. In Kallo is er al een LNG-tankstation en in Tessenderlo gaat er een open in juni. Daar zijn de omrijkosten alvast quasi nihil.
Aangepaste bestickering
Om de lagere CO2-emissies – letterlijk – in de verf te zetten is de striping op de cabine van de trucks aangevuld met vermelding ’Gas Powered, Low Emission’. ”En omdat wij ook veiligheid hoog in het vaandel dragen, hebben wij ervan geprofiteerd om een bestickering aan te brengen die de zwakke weggebruikers waarschuwt voor de dode hoek”, zegt Ben Geybels tot slot.
Over Group-GTS
Group-GTS, van oorsprong een conventioneel vervoerbedrijf, groeide vanaf de jaren 1980 uit tot een belangrijke speler in het transport van containers. Ben Geybels, die de derde generatie vertegenwoordigt, breidde het dienstenpallet uit naar het vervoer van volle en deelladingen in huiftrailers, onder andere via de overname van TDS Logistics (2014) en Gebroeders Van Aerde (2016). Naast wegtransport biedt de onderneming logistieke diensten en multimodaal transport aan. Ze is vooral in de Benelux, Duitsland en Frankrijk actief. De groep beschikt, inclusief de vaste onderaannemers, over 350 combinaties.
Volvo Trucks
Voor meer informatie contacteer:
Karen Schulpzand
PR Manager, Volvo Trucks Belux
Email: karen.schulpzand@volvo.com
Tel: +32 2 482 53 54
Volvo Trucks levert een totaalpakket van transportoplossingen voor professionele en zakelijke klanten. Het bedrijf biedt een volledig assortiment van zware tot middelzware trucks en heeft een sterk internationaal netwerk van 2100 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-trucks worden in 15 landen geassembleerd. In 2018 leverde Volvo wereldwijd meer dan 127.000 trucks af. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds vooraanstaande fabrikanten van trucks, bussen, uitrusting voor de bouw en aandrijfsystemen voor scheepvaart en industriële toepassingen. De Volvo Group levert bovendien complete oplossingen op het gebied van financieringen en service. Volvo Trucks kernwaarden zijn kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.
In België is Volvo Trucks marktleider in het segment zware trucks. Er zijn 30 verkoops- en servicepunten in België en Luxemburg. Volvo Trucks in Gent is de grootste assemblagefabriek van Volvo Trucks, gespecialiseerd in zware vrachtwagens en cabines.