Volvo Trucks introduceert de nieuwe Volvo FM: een nieuwe cabine en beter zicht om chauffeurs aan te trekken

Volvo Trucks introduceert de nieuwe Volvo FM. Het vernieuwde ontwerp zit boordevol verbeteringen in de chauffeursomgeving en innovaties die een hoger niveau van comfort, veiligheid en productiviteit bieden. “De nieuwe Volvo FM biedt extra ruimte en een uitzonderlijk goed gezichtsveld. Het is de ultieme bedrijfspartner voor alle segmenten”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.
08A3740 FM 4x2-trekker met aanhanger
De nieuwe Volvo FM truck is ontworpen als de ultieme werkplek op wielen voor alle segmenten.

“Chauffeurs vormen een van de belangrijkste factoren in de transportsector”, vervolgt Roger Alm. “Met de nieuwe Volvo FM introduceren we een veelzijdig hulpmiddel met veel comfort. Hierdoor kunnen onze klanten de beste chauffeurs aantrekken en behouden om het succes van hun bedrijf te garanderen.”

Een mobiel kantoor gebouwd voor chauffeurs
“De nieuwe Volvo FM is het veelzijdige werkpaard van ons gamma. Het voertuig is wendbaar en geschikt voor het doel: ruim, veilig en comfortabel”, zegt Carina Byström, Chief Designer Interior voor Volvo Trucks. “We hebben een bijzonder goed zicht gerealiseerd door een verlaagde deurlijn, nieuwe achteruitkijkspiegels en een dodehoekcamera aan passagierszijde.”

Om dit te bereiken heeft de nieuwe cabine verhoogde A-stijlen die zorgen voor een extra kubieke meter ruimte en meer licht. De cabine is verder voorzien van slimme technologie die de focus van Volvo ondersteunt om de ultieme bedrijfspartner te zijn.

Het interieur heeft een opvallend nieuw dashboard met meer opbergruimte, nieuwe kleuren en een modern dynamisch scherm. Het 12-inch instrumentenpaneel in hoge resolutie bevat een gebruiksvriendelijke interface waarop de chauffeur in vier verschillende schermweergaven gemakkelijk belangrijke informatie kan bekijken, afhankelijk van de rijsituatie. Het instrumentenpaneel is helemaal klaar voor toekomstige updates en geconnecteerde diensten. Het vereenvoudigt de interacties van de chauffeur en beperkt de afleiding tot een minimum bij het bekijken van kritieke informatie.

De nieuwe Volvo FM heeft een optioneel 9-inch secundair dashboardscherm voor infotainment, navigatiehulp, transportinformatie en camerabewaking. Het scherm maakt interactie op verschillende manieren mogelijk: Met de intuïtief geplaatste knoppen op het stuur, via spraakbesturing of rechtstreeks via het aanraakscherm en het displaybedieningspaneel. Zowel voor het instrumentenscherm als het secundaire dashboardscherm kan worden gekozen uit meerdere taalopties. Verder biedt een nieuw verstelbaar stuur met kantelbare stuurkolom een meer ergonomische rijpositie.

Woongedeelte opgewaardeerd voor comfort
De nieuwe slaapcabine is opgewaardeerd met een verhoogd bed en verbeterde opbergmogelijkheden, waaronder een groot vak onder het bed en een optionele hoge opbergruimte achterin met als verlichting LED-panelen in de scheidingswanden. Van de zetel naar het bed bewegen, is gemakkelijker dan ooit met de nieuwe slankere, ergonomisch ontworpen I-Shift-bediening. Het cabinecomfort wordt verder verbeterd door extra isolatie die koude, hitte en lawaai buiten houdt.

Exterieur met een opvallende nieuwe look
De buitenkant van de Volvo FM heeft een nieuwe aerodynamische vorm, met opvallende lijnen aan de voorkant en een unieke slanke lijn die langs de zijkant van de geheel nieuwe cabine loopt. Verder is de positie van de V-vormige koplampen afgestemd op een optimale aerodynamica, en geven het grotere logo en de bovenste grille met het nieuwe gaaspatroon het voertuig een gedurfde, zelfverzekerde uitstraling.

Nieuwe geautomatiseerde veiligheidsfuncties
De verbeterde veiligheidsvoorzieningen op de nieuwe Volvo FM bestaan, naast het verbeterde zicht, uit de functie Cruise Control bergaf, die een maximale snelheid instelt om ongewenste versnelling te voorkomen op afdalingen, en Adaptive Cruise Control (ACC) die nu bij alle snelheden werkt tot stilstand.

Het elektronisch remsysteem (EBS) is een vereiste voor veiligheidsvoorzieningen zoals Waarschuwing bij aanrijding met noodremfunctie en Electronic Stability Control (ESP), en is op het nieuwe voertuig standaard geïnstalleerd. Volvo Dynamic Steering, met de veiligheidssystemen Lane Keeping Assist en Stability Assist, is ook beschikbaar als optie.

De Volvo FM beschikt daarnaast over verkeersbordherkenning. Een systeem dat de chauffeur waarschuwt via het instrumentenpaneel. Het systeem kan signalen detecteren zoals inhaalbeperkingen, wegtype en snelheidsbeperkingen.

De optionele dodehoekcamera aan passagierszijde geeft als aanvulling de zijkant van het voertuig weer in het secundaire dashboardscherm.

Brandstofefficiëntie en productiviteit
De verscheidenheid aan beschikbare aandrijflijn- en chassisconfiguraties betekent dat de nieuwe Volvo FM kan worden gespecificeerd voor het leveren van extra productiviteit en brandstofbesparingen in een breed scala aan toepassingen. Verbeteringen aan de stuurhoeken van de naloop- en voorloopassen maken het voertuig uitzonderlijk wendbaar wat heel goed van past komt in bijvoorbeeld druk stadsverkeer.

In België en veel andere landen is de Volvo FM verkrijgbaar met een LNG-motor die voldoet aan Euro 6. De brandstofefficiëntie en prestaties van deze motor zijn vergelijkbaar met die van gelijkwaardige Volvo trucks op diesel, maar hebben een veel lagere klimaatimpact. De motor werkt op biogas, waardoor de CO2-uitstoot tot 100% wordt verlaagd, of op aardgas waarbij de CO2-uitstoot met 20% afneemt in vergelijking met equivalente Volvo-trucks op diesel. Hierbij gaat het om de uitstoot tijdens het gebruik van het voertuig, ook wel tank-to-wheel genoemd.

Nieuw onderhoudscontract helpt klanten hun cashflow te verbeteren
De snelle ontwikkeling van geconnecteerde diensten geeft transporteurs compleet nieuwe manieren om de beschikbaarheid te verhogen en de inzet van trucks te optimaliseren.

Het Volvo Flexi Gold Contract biedt dezelfde dekking als het Volvo Gold Contract, tegen dezelfde voorspelbare kosten, maar met een veel grotere flexibiliteit voor bedrijven met wisselende behoeften. De maandelijkse kosten variëren, dankzij een flexibiliteit van 40% in de geschatte jaarlijkse kilometrage. Dit geeft transporteurs meer flexibiliteit om hun activiteiten aan te passen aan seizoensveranderingen en een fluctuerende vraag.

“Veel transportbedrijven hebben behoefte aan meer flexibiliteit als het gaat om servicecontracten. We beschikken nu over de technologie om dergelijke dynamische en geconnecteerde oplossingen mogelijk te maken," zegt Thomas Niemeijer, Business Development Manager, Service Contracts, Volvo Trucks.

Het Volvo Flexi Gold Service Contract is beschikbaar in België en zal geleidelijk aan worden uitgebracht in andere landen.

Feiten over de nieuwe Volvo FM

• Cabines: Dagcabine, Lage dagcabine, Slaapcabine, Lage slaapcabine, Globetrotter-cabine, Manschappencabine. Exterieur- en interieurafwerkingspakketten voor een gepersonaliseerde look.
  • Motoren: Euro 6 Step D dieselmotoren D11K 330–460 pk en D13K 420 – 500 pk. Volvo FM is ook beschikbaar met de Euro 6, Step D-motor op LNG, G13C 420 – 460 pk
  • Versnellingsbak: I-Shift of I-Shift met kruipversnellingen met softwarepakket voor verschillende toepassingsgebieden.
  • Verlichting: Halogeen- of LED-koplampen.

YouTube LINK film
VGML LINK film
VGML LINK hoge resolutie foto’s images

Voor meer informatie contacteer:

Tel: +32 (0)2 482 52 61

Volvo Trucks biedt complete transportoplossingen voor professionele en veeleisende klanten, met een volledig assortiment middelzware tot zware vrachtwagens. De klantenondersteuning wordt verzekerd via een wereldwijd netwerk van dealers met 2.200 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-vrachtwagens worden in 13 landen over de hele wereld geassembleerd. In 2021 werden wereldwijd ongeveer 123.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtwagens, bussen, bouwmachines en scheeps- en industriële motoren. De Groep biedt ook complete oplossingen voor financiering en service. De missie van Volvo Trucks is gebaseerd op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.