Trucks

Colas koopt 13 Volvo Trucks voor de aanleg van de tram in Luik

De Belgische dochter van de Franse wegenbouwer Colas gaat meebouwen aan de tram in Luik. Voor die opdracht heeft de tak Colas Transport 13 nieuwe bakwagens bij Volvo Trucks België gekocht. De voertuigen zijn onlangs geleverd. Met een paar weken vertraging door de coronacrisis.

De groep Colas is actief in de aanleg en het onderhoud van wegen, vervoersinfrastructuur en stadsvernieuwing. Ze heeft vestigingen in een vijftigtal landen – waaronder België - stelt  60.000 medewerkers tewerk en realiseert jaarlijks ruim 80.000 werven. 

Ruim een jaar geleden vormde ze de groepering Tram’Ardent om de bouw van de tram in Luik te verwezenlijken. De andere partners van deze joint-venture zijn de Spaanse bouwer van spoormaterieel CAF en de financieringsmaatschappij DIF. De eerste tramlijn in Luik  wordt 11,7 km lang. Ze zal Sclessin met Coronmeuse verbinden. Er zijn 23 stops voorzien, waaronder het TGV-station en de place Sant-Lambert.

Dertien speciale bouwvoertuigen

“Voor deze werf hebben we specifiek materieel nodig, waaronder 13 speciale bouwvoertuigen. Na een tender kwam Volvo Trucks als beste keuze als het om prijs en kwaliteit gaat”, zegt Patrick Aerts, directeur van Colas Transport NV. Hij beheert een vloot van meer dan 50 vrachtwagens.

“De bestelling bestaat uit FMX bakwagens van 430 PK. Tien zijn 6x4 tandemzijkippers, één is een 6x4 zijkipper met laadkraan, één 6x4 een containerchassis voor bouwcontainers en één een 8x4 een containerchassis met een laadkraan. Ze zijn bij Alumac opgebouwd, een bedrijf uit Kortrijk gespecialiseerd in maatwerk van vrachtwagenopbouw, containers, containersystemen, kranen en kippers”, zegt Yves Verheyden, Key Accountmanager bij Volvo Trucks Belgium. 

Vertraging door lockdown

“De levering zelf gebeurde door Truck Service Sebastian uit Herstal. De trucks stonden klaar op de parking om geleverd te worden, toen het land in lockdown ging. Inmiddels heeft Colas ze in ontvangst genomen”, vertelt hij. “Dat zorgde echter niet voor problemen, omdat de start van de werf zelf door de coronacrisis vertraging opliep”, voegt Patrick Aerts toe.

Langetermijn onderhoudscontract

Uitzonderlijk aan deze aankoop is het feit dat Colas een langetermijn onderhoudscontract met Volvo Trucks Belgium afsloot. “Wij houden de vrachtwagens lang in de vloot en verwachten dan ook een robuust voertuig en een motor met weinig slijtage. Toch sluit ik niet uit dat wij in de toekomst gedeeltelijk van dat principe afstappen. De Colas groep stelt zich tot doel de impact van haar operaties op het milieu tot een minimum te beperken. Daarom volgen we de evoluties met betrekking tot alternatieve en groene aandrijving op de voet. Ook voeren steeds meer steden een lage emissiezone in. Wie weet mag binnen afzienbare tijd geen Euro6-truck nog een LEZ binnenrijden. Misschien zullen dieseltrucks in sommige steden zelfs helemaal niet meer mogen rijden, maar alleen elektrische. Ik denk dat er de komende tien jaar héél veel gaat veranderen”, zegt Patrick Aerts tot slot.

U kunt er op vertrouwen dat uw persoonlijke gegevens veilig zijn bij ons. Ons privacy statement vindt u hier. Wilt u liever geen berichten meer ontvangen? Neem dan contact met ons op en we zullen uw gegevens verwijderen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Siegfried Van Brabandt, tel. +32 2 4825365, GSM 0474 95 95 15 e-mail siegfried.van.brabandt@volvo.com