Volvo Trucks

België

×

Volvo Trucks viert 10 jaar in de bouwsector

Volvo Trucks is recentelijk begonnen met de verkoop van haar meest robuuste bouwvoertuig ooit – de nieuwe Volvo FMX. Dit is de derde versie van de Volvo FMX en beschikt over een volledig nieuwe cabine, hoger laadvermogen en innovatieve veiligheidsvoorzieningen. Met verhoogde voorasbelastingen tot 20 ton en een tandemstel van 38 ton is hij gebouwd voor de meest veeleisende opdrachten, zelfs op zeer ruw terrein. De nieuwe Volvo FMX is ontworpen voor toekomstige elektrische aandrijflijnen en gecertificeerd voor het gebruik van HVO, een fossielvrij alternatief voor diesel.
Volvo FMX
“De nieuwe Volvo FMX is ontworpen om een superieure combinatie van wendbaarheid en duurzaamheid te bieden. Naast het stevige ontwerp, biedt de nieuwe cabine met rechtopstaande A-lijnen meer ruimte en beter zicht.

In 2010, introduceerde Volvo Trucks voor het eerst de Volvo FMX – een voertuig dat speciaal ontwikkeld werd voor de veeleisende bouwsector. Sindsdien heeft het een reputatie opgebouwd als een van de zwaarste bouwvoertuigen op de markt, mede dankzij de introductie van talrijke innovatieve functies. De nieuwe Volvo FMX is gebouwd op een totaal nieuw cabineplatform, gebaseerd op Volvo’s tien jaar ervaring in het afleveren van robuuste constructievoertuigen.

“De nieuwe Volvo FMX is ontworpen om een superieure combinatie van wendbaarheid en duurzaamheid te bieden. Naast het stevige ontwerp, biedt de nieuwe cabine met rechtopstaande A-lijnen meer ruimte en beter zicht. Het is ook gemakkelijker om in en uit te stappen,” legt Helena Alsiö uit, Vice President voor de FM en FMX productlijn bij Volvo Trucks.

 

Eenvoudig te bedienen tractiecontrole

Met de nieuwe Volvo FMX is het eenvoudig om van een differentieelblokkering tussen de assen naar een volledige differentieelblokkering en terug te gaan. Door simpel aan de tractiecontroleknop te draaien, kan de bestuurder het voertuig opdragen om de snelheid van de wielen automatisch te synchroniseren voordat de volledige differentieelblokkering wordt ingeschakeld. De bestuurder krijgt onmiddellijk duidelijke feedback op het instrumentenpaneel en kan de differentieelsloten in realtime volgen.

 

Simpelweg van rijrichting veranderen

Bij snelheden van minder dan 15 km/u, is het mogelijk om simpelweg de rijrichting van het voertuig te veranderen. Nadat de I-Shift keuzehendel van vooruit naar achteruit rijden wordt verzet, kan de bestuurder het voertuig afremmen met het gaspedaal. Hoe snel het voertuig van rijrichting verandert wordt bepaald door hoe hard het gaspedaal wordt ingedrukt.

“De optie om tijdens het rijden van richting te veranderen is zeer handig, vooral in combinatie met Volvo Dynamic Steering, bij het manoeuvreren bij lage snelheden op krappe plaatsen,” legt Helena Alsiö uit.

 

Moeiteloos en nauwkeurig rijden

Volvo Dynamic Steering, dat geïntroduceerd werd in 2013, is een gepatenteerde technische innovatie die het mogelijk maakt om een voertuig te besturen met minimale inspanning. Het combineert conventionele hydraulische stuurbekrachtiging met een elektronisch geregelde elektromotor die op de stuurinrichting is gemonteerd.

“Volvo Dynamic Steering is een groot succes en het is perfect voor een constructievoertuig. Bij lage snelheden, maakt het het sturen moeiteloos en nauwkeurig en ontlast het de armen en schouders van de bestuurder. Dit betekent meer veiligheid en een verminderd risico op arbeidsongevallen,” zegt Helena Alsiö.

 

Treingewicht tot 150 ton verbetert de productiviteit

De nieuwe Volvo FMX biedt de zwaarste toevoeging aan het gamma Volvo chassis – een bladgeveerd tandemstel van 38 ton dat een treingewicht van maximaal 150 ton toelaat. Bovendien is de voorwielophanging geüpdate om voorasbelastingen tot 10 ton of 20 ton voor dubbele assen op zeer ruw terrein aan te kunnen. Bij voertuigen met een voorloop- of naloopas werden de stuurhoeken vergroot, wat resulteert in een betere manoeuvreerbaarheid en verminderde bandenslijtage. Al deze verbeteringen dragen bij tot een verbeterde productiviteit en kostenbesparing bij bouwtransport taken.

 

I-Shift versnellingsbak voor zware ladingen

Dankzij de constructieversie van de toonaangevende Volvo I-Shift versnellingsbak kan de Volvo FMX ruig en heuvelachtig terrein aan en tegelijkeretijd hoge productiviteit en bestuurderscomfort behouden. In 2016, introduceerde Volvo Trucks de I-Shift met kruipversnellingen, waardoor het voertuig gemakkelijk vanuit stilstand kan vertrekken met ladingen tot wel 325 ton. Het stelt vrachtwagenbestuurders dan ook in staat om met snelheden van slechts 0,5  km per uur te rijden – een enorme hulp tijdens het nauwkeurig manoeuvreren?

 

Verbeterde veiligheid

De nieuwe cabine van de nieuwe Volvo FMX biedt een aantal verbeteringen op het gebied van zicht vanuit de bestuurderszetel, zoals onder meer grotere ramen, een lagere deurlijn and nieuwe achteruitkijkspiegels. Het zicht kan nog verder worden verbeterd door een dodehoekcamera toe te voegen, Deze toont duidelijk de zijkant van het voertuig op het secundaire dashboardscherm van 9”.

Bovendien kan u tot 6 camera’s toevoegen met weergaven op het secundaire dashboardscherm, waarvan 4 weergaven tegelijkertijd. Dit stelt de bestuurder in staat om het overzicht te behouden op zowel het voertuig als de onmiddellijke omgeving hiervan.

Bijkomende veiligheidsvoorzieningen omvatten onder andere de downhill cruise control: deze stelt een maximumsnelheid in om ongewenste versnellingen bij het bergafwaarts rijden te voorkomen. Het elektronisch gecontroleerd remsysteem (EBS), een vereiste voor Waarschuwing bij aanrijding met noodremfunctie en Electronic Stability Control (ESC), is nu standaard op de nieuwe Volvo FMX. Volvo Dynamic Steering, met waarschuwing bij rijbaanafwijkng en Stability Assist, is als optie beschikbaar.

Het nieuwe verkeersbordherkenningsysteem verhoogt de veiligheid nog meer door verkeersborden zoals snelheidsbeperkingen, inhaalverboden en wegtype weer te geven in het digitaal instrumentenpaneel.

Voor zeer zware toepassingen zoals mijnbouw, heeft de Volvo FMX een optioneel stalen dakluik met een nooduitganghendel die het hele luik verwijdert.

 

Link naar de youtube film
Link naar de HR foto's.