DHL Freight en Volvo Trucks bundelen hun krachten om de overgang naar fossielvrij wegtransport over langere afstanden te versnellen

DHL Freight, een van de toonaangevende leveranciers van wegtransport in Europa, en Volvo Trucks werken samen om de introductie van zware elektrische vrachtwagens voor regionaal transport in Europa te versnellen. De gecombineerde inspanning markeert een nieuwe belangrijke stap in de richting van klimaatneutrale vervoersoplossingen.
DHL Freight en Volvo Trucks zijn een project gestart dat zich richt op zwaar transport over langere afstanden.

Tot nu toe worden elektrische vrachtwagens voornamelijk gebruikt voor kortere afstanden binnen steden en stedelijke gebieden. Nu zijn DHL Freight en Volvo Trucks een project gestart dat zich richt op zwaar transport over langere afstanden. De samenwerking omvat exclusieve, wereldwijde eerste piloottests van een volledig elektrische Volvo FH-truck met treingewichten tot 60 ton. Vanaf maart rijdt de truck tussen twee logistieke terminals van DHL Freight in Zweden, een afstand van ongeveer 150 km. Tijdens de proef doen Volvo en DHL belangrijke ervaring en informatie op over het opzetten en exploiteren van een adequate laadinfrastructuur. De verzamelde inzichten zullen helpen bij het optimaliseren van de juiste balans tussen gereden afstand, laadgewicht en oplaadpunten in het dagelijkse vrachtvervoer over de weg.

DHL werkt actief samen met Volvo Trucks aan het verkleinen van hun ecologische voetafdruk, waarbij duurzaamheid een integraal onderdeel is van de bedrijfsstrategie.

“Ons doel is om alle logistiek gerelateerde emissies tot nul terug te brengen. Om dit te bereiken zijn al belangrijke mijlpalen bereikt: vergeleken met 2007 is de CO2-efficiëntie van onze Groep met 35% verbeterd. Tijdens deze reis hebben we echter innovatieve technologische oplossingen en sterke partnerschappen nodig. Ik ben ervan overtuigd dat onze sterke samenwerking met Volvo Trucks, een van de belangrijkste vrachtwagenmerken ter wereld, ons zal ondersteunen bij het behalen van onze ambitieuze milieudoelstellingen in de wegtransportsector '', zegt Uwe Brinks, CEO bij DHL Freight.

Volvo Trucks stimuleert de noodzakelijke verschuiving naar fossielvrij transport door  de overgang naar elektrificatie zo naadloos en efficiënt mogelijk te maken. Dit wordt gedaan door elk aspect van het ecosysteem voor elektrificatie in overweging te nemen, inclusief opladen, routeplanning, voertuigen, service en andere ondersteuning.

“De transportsector verandert snel en duurzaam zijn is een steeds belangrijker zakelijk voordeel voor veel van onze klanten. We bieden effectieve transportoplossingen die helpen bij een snelle transitie naar fossielvrije brandstoffen zoals elektriciteit.               We hebben een langdurige relatie met DHL. Hun brede en wereldwijde expertise in logistiek stelt ons in staat om de voorwaarden te bestuderen om vooruitgang te boeken met deze technologieverschuiving, en deze aan te passen aan de behoeften van de klant en hun type transportoperatie ", zegt Roger Alm, President bij Volvo Trucks.

DHL Freight stimuleert actief verschillende duurzame en fossielvrije technologieprojecten en heeft een klimaatgericht verzendprogramma in Zweden geïntroduceerd. Klanten die het programma gebruiken, betalen een vaste toeslag       voor elk verzonden pakket of elke pallet en de inkomsten die uit de toeslagen worden gegenereerd, worden volledig geïnvesteerd in schone technologieën binnen het Zweedse netwerk.

“De logistieke sector staat voor een enorme uitdaging, die tegelijkertijd ook een grote kans biedt: het koolstofarm maken van vrachtvervoer. De samenwerking met Volvo Trucks helpt DHL Freight om een ​​nog grotere rol te spelen in de overgang naar duurzame alternatieven en is een ander belangrijk bewijs van onze langetermijnstrategie voor klimaatneutraal transport ”, legt Robert Zander, CEO van DHL Freight Zweden, uit.

De Volvo FL Electric- en Volvo FE Electric-trucks voor stadsdistributie zijn nu al in serieproductie. DHL Supply Chain heeft onlangs een nieuwe Volvo FL Electric in Londen in gebruik genomen en daarmee de eerste speciaal gebouwde volledig elektrische Volvo-truck voor stadsdistributie in het VK geïntroduceerd.

Eind vorig jaar startte Volvo Trucks in Noord-Amerika met de verkoop van de VNR Electric en dit jaar markeert de verkoop in Europa van het assortiment elektrische producten voor zwaar gebruik.

“Onze belofte is dat ons volledige verkoopassortiment voor vrachtwagens uiterlijk in 2040 fossielvrij zal zijn”, besluit Roger Alm.

Project feiten:

• Het DHL-Volvo-project start in het eerste kwartaal van 2021 en maakt deel uit van  REEL, een initiatief van het Zweedse innovatiebureau Vinnova om de overgang naar een geëlektrificeerd vrachtvervoersysteem te promoten.

• De route is tussen de steden Göteborg en Jönköping in Zweden, wat een afstand van 150 km is in één richting.

• Het opladen gebeurt bij DHL in Jönköping en het Volvo Truck Center in Göteborg.

LINK naar de HR afbeeldingen

Voor meer informatie contacteer:

Tel: +32 (0)2 482 52 61

Volvo Trucks biedt complete transportoplossingen voor professionele en veeleisende klanten, met een volledig assortiment middelzware tot zware vrachtwagens. De klantenondersteuning wordt verzekerd via een wereldwijd netwerk van dealers met 2.200 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-vrachtwagens worden in 13 landen over de hele wereld geassembleerd. In 2021 werden wereldwijd ongeveer 123.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtwagens, bussen, bouwmachines en scheeps- en industriële motoren. De Groep biedt ook complete oplossingen voor financiering en service. De missie van Volvo Trucks is gebaseerd op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.