Holcim België rondt vlootvernieuwing af met tien Volvo Trucks FM 460-trekkers

Holcim België heeft onlangs tien Volvo Trucks FM 460 6x4 trekkers en tien Automix opleggers in ontvangst genomen. Met deze aankoop rondt het bedrijf de vernieuwing van zijn volledige vloot van vrachtwagens voor betonleveringen af. "Laadvermogen, comfort voor de chauffeur en veiligheid waren de belangrijkste factoren in onze keuze", zegt Fabrice Swerdtfegers, vlootmanager van de betondivisie van Holcim België.
Holcim België rondt vlootvernieuwing af met tien Volvo Trucks FM 460-trekkers

Holcim België, een onderdeel van de groep LafargeHolcim, produceert en levert beton, cement en granulaten op basis van kalksteen, zandsteen en porfier. De onderneming telt meer dan 600 werknemers in 19 vestigingen. "Acht daarvan zijn betoncentrales verspreid over het hele land, van waaruit wij stortklaar beton leveren voor de meest uiteenlopende toepassingen. Dat kan gaan van enkele kubieke meters voor een particulier tot 100.000 kubieke meters voor grootschalige infrastructuurwerken," legt Fabrice Swerdtfegers uit.

Voor de leveringen beschikt de betondivisie over 48 vrachtwagens, waarvan de meeste trekker-opleggercombinaties zijn met een capaciteit van 11 m³. "We hebben ook 13 bakwagens met een inhoud van 7,5 m³ voor krappe werven waar manoeuvreren moeilijk is," zegt hij. "Onze voertuigen rijden niet veel omdat ze vaak stilstaan op de werf of aan het laden zijn in de centrale. Bovendien leggen ze korte afstanden af. Dit betekent dat ze minder snel slijten, waardoor ze meer dan 10 jaar in gebruik kunnen blijven”.

Vervanging van de vloot

Om de CO2-voetafdruk van beton zoveel mogelijk te beperken, heeft Holcim het ECOPact-concept ontwikkeld, dat gebaseerd is op vijf beleidsassen. Een daarvan is de versnelde vervanging van zijn vrachtwagens door versies die aan de Euro6-normen voldoen. "De tien FM 460 trekkers voltooien deze operatie in België. Ze vervangen 12 jaar oude voertuigen die nog Euro4 waren," zegt Fabrice Swerdtfegers.

Optimalisering van het nuttig laadvermogen

Bij het leveren van beton spelen de wendbaarheid op de werf en het laadvermogen een zeer belangrijke rol. "Voor een kleinere draaicirkel hebben de trekkers een korte wielbasis en zijn de Automix-opleggers twee assers. Vier van de opleggers hebben een stuuras achteraan. Om het laadvermogen te optimaliseren, hebben we geen overbodige opties genomen en gekozen voor een dagcabine," zegt hij.

Yves Verheyden, key account manager bij Volvo Trucks Belgium: “Om gewicht te besparen, koos Holcim voor 11-liter motor van 460 pk, in plaats van de 13-liter . "Dat scheelt 120 tot 150 kg. Ook is gekozen om geen naafreductie toe te passen, aangezien de voertuigen bijna uitsluitend op de openbare weg rijden. Dat bespaart eveneens gewicht”.

Comfort en veiligheid

Toch heeft Holcim niet beknibbeld op comfort en veiligheid. "De cabine is volledig luchtgeveerd, net als de bestuurdersstoel. De versnellingsbak is een I-shift met software aangepast aan verplaatsingen op werven om schokvrij te rijden. Indien nodig kan de bestuurder ingrijpen en handmatig schakelen. Voor extra veiligheid zijn de trekkers uitgerust met een airbag aan de bestuurderszijde; met een veiligheidspakket aangevuld met een bandenspanningscontrolesysteem; met drie camera's (voor, zij en achter) met een in het dashboard geïntegreerd kleurenscherm; en met een efficiëntere VEB-motorrem," voegt hij eraan toe.

"Het comfort van de chauffeurs is belangrijk voor ons, omdat we begaan zijn met hun gezondheid. Ook de veiligheid van de vrachtwagen is essentieel voor Holcim want we streven een "nul ongevallen"-doelstelling na. Veiligheid was trouwens een belangrijk criterium bij onze keuze voor Volvo Trucks," besluit Fabrice Swerdtfegers.

De tien FM 460's werden geleverd door Volvo Truck Center Brussels en Truck Service Sebastian Namur. Ze worden gedekt door een ‘all-in’ Volvo Gold onderhouds- en reparatiecontract.

Voor meer informatie contacteer:

Tel: +32 (0)2 482 52 61

Volvo Trucks biedt complete transportoplossingen voor professionele en veeleisende klanten, met een volledig assortiment middelzware tot zware vrachtwagens. De klantenondersteuning wordt verzekerd via een wereldwijd netwerk van dealers met 2.200 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-vrachtwagens worden in 13 landen over de hele wereld geassembleerd. In 2021 werden wereldwijd ongeveer 123.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtwagens, bussen, bouwmachines en scheeps- en industriële motoren. De Groep biedt ook complete oplossingen voor financiering en service. De missie van Volvo Trucks is gebaseerd op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.