Volvo Trucks verbetert opnieuw het brandstofverbruik en de prestaties van zijn zware aandrijflijnen

Volvo Trucks introduceert een aantal belangrijke nieuwe updates voor zijn 11- en 13-litermotoren conform Euro 6, die de voordelen van een lager brandstofverbruik en een beter rijgedrag weten te combineren.
volvo-trucks-making-further-gains-in-fuel-efficiency-and-performance-on-its-heavy-duty-drivelines

“Het brandstofverbruik verlagen is van cruciaal belang voor alle transportbedrijven, vooral degene die zich bezighouden met langeafstandsvervoer. Tegelijk willen deze transportbedrijven kunnen genieten van top prestaties. Dankzij de nieuwste verbeteringen van onze beproefde aandrijftechnologie kunnen ze nu dus profiteren van deze unieke combinatie van brandstofbesparing en een verbeterd rijgedrag,” aldus Peter Himpe, Vice President bij Volvo Trucks Belgium.

“Beste brandstofprestaties ooit” op bekende testroute

Ook de Volvo FH met I-Save, die al bekendstaat om zijn lage brandstofverbruik, krijgt dezelfde updates van de motor en aandrijflijn. In 2020 behaalde hij tijdens een brandstoftest op de testroute van de Green Truck Award ten noorden van München (Duitsland) het “beste resultaat ooit”, met een brandstofverbruik van 22,7 liter per 100 km en een gemiddelde snelheid van 80,35 km/u. Verschillende onafhankelijke testen door de vakpers dit jaar hebben deze toonaangevende brandstofprestaties bevestigd. Nu kunnen deze recordcijfers nog worden verbeterd.

“We hebben al heel wat bewijzen van transporteurs die het lage verbruik van de Volvo FH met I-Save bevestigen. We zijn dan ook erg enthousiast over hoe de nieuwe verbeteringen van de aandrijflijn de Volvo FH met I-Save nog zuiniger zullen maken en zo rechtstreeks zullen bijdragen tot een beter rendement voor onze klanten, aldus Peter Himpe, Vice President bij Volvo Trucks Belgium.

Fijnafstelling zorgt voor aanzienlijke verbeteringen

Met de lancering van I-Shift in 2001 bevestigde Volvo Trucks zijn sterke geloof in een transmissie met een koppeling als het meest efficiënte ontwerp voor automatische schakelovergangen. Sindsdien werden wereldwijd meer dan een miljoen vrachtwagens verkocht met de I-Shift-technologie. De nieuwe manier waarop de I-Shift-versnellingsbak met de motor communiceert, zorgt voor een aanzienlijke verbetering van het rijgedrag. De vernieuwde I-Shift gebruikt een nieuwe schakelstrategie die niet alleen sneller schakelen toelaat, maar ook een vlottere en harmonieuzere rijervaring oplevert.

Het lagere brandstofverbruik is te danken aan de verminderde wrijving in de motor en het verfijnde verbrandingsproces. Het motorkoppel wordt slim en vakkundig geregeld door de vernieuwde I-See-functie. Die optimaliseert de prestaties van de motor door rekening te houden met de topografie van de weg en het voertuiggewicht.

“De Volvo-ingenieurs zijn er echt in geslaagd om een al gesofistikeerde aandrijflijn nog aanzienlijk te verbeteren. Hoewel het nog iets te vroeg is om de precieze cijfers mee te delen, kunnen we stellen dat onze praktijktesten bij klanten veelbelovend zijn,” gaat Peter Himpe, Vice President bij Volvo Trucks Belgium, verder.

Volvo Trucks wil fossielvrij worden

Het doel van Volvo Trucks is dat elektrische vrachtwagens de helft van de verkoop zullen uitmaken in 2030. Tien jaar later, in 2040, moeten alle verkochte Volvo-vrachtwagens fossielvrij zijn. De verbrandingsmotor zal een rol blijven spelen en de verbeterde efficiëntie dankzij deze nieuwe ontwikkelingen van de aandrijflijn is een belangrijke manier om bij te dragen tot een lagere CO2-uitstoot.

“We hebben ons geëngageerd voor het klimaatakkoord van Parijs en nemen krachtige maatregelen om de CO2-uitstoot van vrachtvervoer over de weg drastisch te verlagen”, besluit Peter Himpe, Vice President bij Volvo Trucks Belgium.

Link naar HR afbeeldingen.

Voor meer informatie contacteer:

Tel: +32 (0)2 482 52 61

Volvo Trucks biedt complete transportoplossingen voor professionele en veeleisende klanten, met een volledig assortiment middelzware tot zware vrachtwagens. De klantenondersteuning wordt verzekerd via een wereldwijd netwerk van dealers met 2.200 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-vrachtwagens worden in 13 landen over de hele wereld geassembleerd. In 2021 werden wereldwijd ongeveer 123.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtwagens, bussen, bouwmachines en scheeps- en industriële motoren. De Groep biedt ook complete oplossingen voor financiering en service. De missie van Volvo Trucks is gebaseerd op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.