Trucks

Volvo Trucks verlaagt brandstofverbruik met 18 procent tijdens wegtest

In Duitsland heeft een nieuwe, onafhankelijke zuinigheidstest met Volvo’s vlaggenschip, de onlangs vernieuwde Volvo FH met I-Save, aangetoond dat hij bijna 18 procent minder brandstof verbruikt* dan bij dezelfde test vier jaar geleden.
Volvo Trucks verlaagt brandstofverbruik met 18 procent tijdens wegtest
In de nieuwe test is Volvo er ook in geslaagd om het AdBlue-verbruik op een laag niveau van 6 procent van het dieselverbruik te houden.

In de recente test, uitgevoerd door het onafhankelijke Duitse tijdschrift Trucker, legde de 32 ton zware Volvo FH 460 met I-Save een 343 kilometer lange route van openbare wegen af, bestaande uit diverse snelwegen, heuvelachtige terreinen, en smallere wegen.

 

In vergelijking met dezelfde test uitgevoerd in 2018 – voor Volvo het I-Save-zuinigheidspakket introduceerde – realiseerde de geteste Volvo FH 460 met I-Save een indrukwekkende gecombineerde diesel- en AdBlue-besparing van 18 procent, met een gemiddeld verbruik van slechts 21,48 l/100 km.

 

“Dankzij het I-Save-pakket, met doorgedreven verbeteringen aan de Turbo Compound-motor, slimmere nieuwe software en een geoptimaliseerde aerodynamica, springt de vrachtwagen bijzonder efficiënt om met zijn brandstof. Deze onafhankelijke test bewijst eens te meer dat I-Save een grote en positieve impact heeft op het brandstofverbruik”, aldus Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management bij Volvo Trucks.

 

Laag AdBlue-verbruik steeds belangrijker

In het verleden was er weinig aandacht voor de kostprijs van AdBlue. Dat is echter drastisch veranderd doordat de prijzen voor dit additief in veel markten met meer dan 100 procent zijn gestegen. In de nieuwe test is Volvo er ook in geslaagd om het AdBlue-verbruik op een laag niveau van 6 procent van het dieselverbruik te houden.

 

“Het totale brandstofverbruik, dat zowel diesel als AdBlue omvat, is steeds belangrijker geworden voor de totale eigendomskosten. We stellen voortdurend alles in het werk om de totale brandstofkosten zo laag mogelijk te houden”, gaat Helena Alsiö verder.

 

Efficiënte motoren: de sleutel tot een lagere CO2-uitstoot

Hoewel Volvo Trucks tegen 2030 de helft van zijn wereldwijde vrachtwagenverkoop met elektrische vrachtwagens wil realiseren, zal de dieselmotor een belangrijke rol blijven spelen in het verlagen van de CO2-uitstoot. De verbeterde efficiëntie dankzij deze nieuwe I-Save-ontwikkelingen van de aandrijflijn is een belangrijke manier om bij te dragen tot een lagere CO2-uitstoot. De Turbo Compound-motor is ook gecertificeerd voor HVO100, hernieuwbare diesel in de vorm van gehydrogeneerde plantaardige oliën, die de CO2-uitstoot drastisch verlaagt.

 

Feiten over de test en de vrachtwagen:

  • De test werd uitgevoerd door Jan Burgdorf van de Duitse tijdschriften Trucker en VerkehrsRundschau.
  • Totale afstand van de testroute: 343 kilometer. De route wordt gebruikt om vrachtwagens van verschillende merken in uiteenlopende omstandigheden te testen.
    • Maximaal toegelaten combinatiegewicht: 32 ton.
    • Ingestelde snelheid op snelheidsregelaar: 85 km/u.
    • Geteste vrachtwagen in 2022: Volvo FH 460 met I-Save, derde generatie. Euro 6.
    • Geteste vrachtwagen in 2018: Volvo FH 460. Euro 6.
    • Gemiddelde snelheid:
    •  2022: 79,9 km/u
    • 2018: 79,8 km/u

Brandstofverbruik inclusief AdBlue*:

  • 2022: 21,48 l/100 km. AdBlue-verbruik in % van dieselverbruik: 6,2%
  • 2018: 26,15 l/100 km.

 

Feiten over het I-Save-systeem van Volvo:

  • I-Save werd voor het eerst gelanceerd in 2019.
  • De 13-litermotor met Volvo’s Turbo Compound-technologie, de D13TC, maakt het mogelijk om langer bij lage toerentallen en in hoge versnellingen te rijden.
  • Wanneer I-Cruise actief is, regelt de nieuwe I-Torque-functie de versnellingskeuze, het motorkoppel en het remgedrag. De functie gebruikt I-See om de weg voor u te bekijken en te evalueren hoeveel koppel de motor nodig heeft om zo energie- en brandstofefficiënt mogelijk te draaien, op basis van het totale gewicht van de truck.

 

* De werkelijke verbruikscijfers kunnen verschillen naargelang diverse factoren, zoals de rijsnelheid, het gebruik van de snelheidsregelaar, de voertuigspecificaties, de belading van het voertuig, de werkelijke topografie, de rijstijl van de bestuurder, het onderhoud van het voertuig en de weersomstandigheden.

 

LINK naar hoge resolutie beelden

For further information, please contact:

Jan Strandhede
Media Relations Director, Volvo Trucks
Tel: +46 31 3233715
Email: jan.strandhede@volvo.com

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,300 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2022 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.