Volvo Trucks verbetert brandstofprestaties over lange afstanden

Volvo Trucks verfijnt zijn I-Save-concept verder om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verlagen, het rijgedrag te verbeteren en zo een aangenamere rijervaring te bieden. Met I-Save optimaliseert Volvo Trucks onder andere de motortechnologie, de besturingssoftware en de luchtweerstand, allemaal met één doel voor ogen: de energie-efficiëntie zo veel mogelijk verhogen.
Volvo Trucks verbetert brandstofprestaties over lange afstanden

Volvo heeft de volgende stap gezet met zijn Volvo FH I-Save-concept. Om het verbrandingsproces van de motor volledig te optimaliseren stemde het de injectoren, compressie en nokkenas specifiek af op de geraffineerde, unieke nieuwe zuigers met hun golfpatroon. Ook het totaalgewicht en de interne wrijving werden verminderd. De krachtige turbo en oliepomp werden opgewaardeerd en zelfs de olie-, brandstof- en luchtfilters werden verfijnd met gepatenteerde technologie die de prestaties verbetert.

“Met een erg performante motor als vertrekpunt hebben we tal van cruciale details uitgewerkt die samen aanzienlijke besparingen opleveren. Zo willen we meer bruikbare energie uit elke druppel brandstof halen”, aldus Helena Alsiö, VP Powertrain Product Management bij Volvo Trucks.

Soepeler, slimmer en sneller

Het hart van I-Save is de 13-litermotor met de Volvo turbo compound-technologie, de D13TC, die je langer met lage toerentallen en in hoge versnellingen laat rijden. Het resultaat is een soepeler en stiller rijgedrag. De motor draait uiterst efficiënt over het hele toerentalbereik, maar levert de beste resultaten tussen 900 en 1.300 t/min.

De updates bleven niet beperkt tot de fysieke onderdelen. Zo communiceert nu een nieuwe generatie motormanagementsoftware met een vernieuwde I-Shift-versnellingsbak. Dat verlaagt niet alleen het verbruik, maar verbetert ook duidelijk het rijgedrag, aangezien deze intelligente update van de schakelstrategie een snellere respons en een nog harmonieuzere rijervaring verzekert.

I-Torque is nieuwe intelligente koppelsoftware die de energie-efficiëntie verhoogt door de topografische gegevens van I-See te analyseren en het rijgedrag aan te passen aan de concrete route. Met informatie over die geplande route profiteert I-See optimaal van de kinetische energie van de vrachtwagen op heuvelachtig terrein. Wanneer I-Cruise ingeschakeld is, regelt de nieuwe I-Torque-functie de versnellingskeuze, het motorkoppel en het remgedrag.

“Om brandstof te besparen start de vrachtwagen in de Eco-modus. Als chauffeur beschik je altijd eenvoudig over het nodige vermogen en kun je rekenen op de snellere overbrenging en koppelrespons van de aandrijflijn,” vertelt Helena Alsiö verder.

Over lange afstanden speelt de aerodynamica van de vrachtwagen een belangrijke rol in het brandstofverbruik. De luchtstroom werd verbeterd met verschillende wijzigingen, zoals kleinere openingen vooraan in de cabine en langere verlengstukken voor de deuren.

Sinds de lancering in 2019 heeft I-Save vruchten afgeworpen voor de klanten van Volvo Trucks. Omdat de belangstelling zo groot is, komt er naast de motoren met 460 en 500 pk een nieuw vermogensniveau van 420 pk. Alle versies zijn gecertificeerd voor HVO100, een hernieuwbare diesel van gehydrogeneerde plantaardige oliën.

Ook de FH, FM en FMX van Volvo Trucks met standaard Euro 6-motoren van 11 en 13 liter krijgen updates die de energie-efficiëntie zullen verhogen.

Op weg naar fossielvrij

Volvo Trucks wil dat tegen 2030 de helft van al zijn verkochte vrachtwagens elektrisch is. Toch blijft de verbrandingsmotor een rol spelen en de verbeterde efficiëntie dankzij deze nieuwe I-Save-ontwikkelingen van de aandrijflijn zijn een belangrijke manier om bij te dragen tot een lagere CO2-uitstoot.

“We hebben ons geëngageerd voor het klimaatakkoord van Parijs en nemen krachtige maatregelen om de CO2-uitstoot van vrachtvervoer over de weg drastisch te verlagen. Ook al zien we elektromobiliteit op langere termijn als de voornaamste oplossing, zullen energie-efficiënte verbrandingsmotoren toch nog vele jaren een belangrijke bijdrage blijven leveren”, besluit Helena Alsiö.

LINK naar de HR afbeeldingen.

Voor meer informatie contacteer:

Tel: +32 (0)2 482 52 61

Volvo Trucks biedt complete transportoplossingen voor professionele en veeleisende klanten, met een volledig assortiment middelzware tot zware vrachtwagens. De klantenondersteuning wordt verzekerd via een wereldwijd netwerk van dealers met 2.200 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-vrachtwagens worden in 13 landen over de hele wereld geassembleerd. In 2021 werden wereldwijd ongeveer 123.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtwagens, bussen, bouwmachines en scheeps- en industriële motoren. De Groep biedt ook complete oplossingen voor financiering en service. De missie van Volvo Trucks is gebaseerd op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.