Zes Volvo Trucks tankwagens voor de brandweer in Henegouwen

De brandweer van Midden-Henegouwen heeft onlangs drie nieuwe tankwagens van een bestelling van zes stuks in ontvangst genomen. Met hun capaciteit van 8000 liter water worden ze ingezet voor zowel de brandbestrijding als het reinigen van het wegdek na een ongeval. De opbouw werd door Vanassche FFE uit Harelbeke (Kortrijk) uitgevoerd op een Volvo Trucks FM-chassis. Een mooie realisatie, ‘100% Made in Belgium’.

De Zone de secours Hainaut-Centre (ZHC) beschikt over 13 tankwagens. De brandweerdienst bestelde in totaal zes nieuwe tankwagens bij Volvo Trucks (waarvan één in optie). De drie eerste exemplaren werden onlangs geleverd. Ze zijn gepositioneerd in de brandweerkazernes van Binche, Edingen en Bergen. "Wanneer er brand uitbreekt, sturen wij onmiddellijk drie interventievoertuigen: een autopomp, een ladderwagen en een tankwagen. Deze laatste dient voor de bevoorrading van de autopomp met water," legt majoor Yannick Vanderdonckt, logistiek verantwoordelijke van de ZHC, uit.

"Daarnaast worden de tankwagens ook gebruikt om het wegdek schoon te maken, bijvoorbeeld wanneer er na een ongeval olie op de weg is terechtgekomen. Dit gebeurt met een slang of met een sproeibalk voor het verspreiden van detergent", zegt hij.

Vanassche FFE

De tank en de speciale uitrusting werden door Vanassche Firefighting Engineering gemonteerd op een Volvo Trucks FM-chassis met ‘New’ dagcabine en 380 pk Euro6 motor. Het bedrijf uit Harelbeke bij Kortrijk, is een van de marktleiders in België en het enige in ons land dat zelf brandweerwagens ontwerpt en bouwt. "De vrachtwagens voor de ZHC zijn uitgerust met een aantal speciale voorzieningen, waaronder een geïntegreerd GPS-navigatiesysteem, een automatisch sneeuwkettingsysteem op de aandrijfas en een Volvo Powertronic-volautomaat met koppelomvormer," zegt Kurt Vanassche.

Powertronic automatische versnellingsbak

Volgens hem is de volautomatische Powertronic transmissie erg populair bij de brandweerdiensten. "Veel brandweermannen zijn vrijwilligers. Een automatische versnellingsbak maakt het rijden voor hen gemakkelijker. Een andere reden is de kracht van de PTO. Bij maximaal vermogen moet de pomp maar liefst 2.000 liter water per minuut kunnen pompen," legt hij uit.

"Een andere reden om voor de Powertronic te kiezen is de snelheid van het schakelen. Ze laat veel sterkere acceleraties toe, wat belangrijk is voor de snelheid van de interventies," zegt Pascal Schlumpf, account manager bij Groupe Dupont, de Volvo Trucks dealer in Bergen, Doornik en Fleurus, die de drie voertuigen aan de ZHC leverde.

Made in Belgium

Philip Van Wymeersch, Government Sales Manager bij Volvo Trucks Belgium, is bijzonder trots op het feit dat deze trucks volledig 'Made in Belgium' zijn. "De bakwagens werden geassembleerd in onze fabriek in Gent, ze zijn uitgerust door Vanassche FFE in Harelbeke en afgewerkt door Groupe Dupont in Bergen. Dit betekent ook dat de CO2-impact van de levering minimaal was, aangezien de fabriek CO2-neutraal is en de opbouw op korte afstand van de leveringsplaats werd geassembleerd, in plaats van in Duitsland, zoals vaak het geval is met brandweerwagens", benadrukt hij.

Voor meer informatie contacteer:

Tel: +32 (0)2 482 52 61

Volvo Trucks biedt complete transportoplossingen voor professionele en veeleisende klanten, met een volledig assortiment middelzware tot zware vrachtwagens. De klantenondersteuning wordt verzekerd via een wereldwijd netwerk van dealers met 2.200 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-vrachtwagens worden in 13 landen over de hele wereld geassembleerd. In 2021 werden wereldwijd ongeveer 123.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtwagens, bussen, bouwmachines en scheeps- en industriële motoren. De Groep biedt ook complete oplossingen voor financiering en service. De missie van Volvo Trucks is gebaseerd op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.