Maersk plaatst recordbestelling voor elektrische Volvo-vrachtwagens

Volvo Trucks Noord-Amerika heeft een bestelling voor 110 Volvo VNR Electric-vrachtwagens gekregen van het wereldwijde logistieke bedrijf Maersk. De deal is een aanvulling op een eerdere bestelling van zestien exemplaren van hetzelfde model en vormt de grootste commerciële bestelling tot nu toe voor de elektrische vrachtwagens van Volvo.
Gladstein Neandross & Associates - Volvo & Maersk Electric Vehicle Handover in Santa Fe Springs, CA. Photograph by Matt Petit/NHOUSE for GNA
De leveringen van de Volvo VNR Electric trucks aan Performance Team, een Maersk-onderneming, beginnen in het tweede kwartaal van 2022.

De bestelling werd geplaatst door het Performance Team, dat deel uitmaakt van de Maersk Group, waardoor het Performance Team in het totaal 126 van deze vrachtwagens zal hebben. De eerste elektrische vrachtwagens zullen operationeel zijn in Q2 2022, alle 126 voertuigen zullen tegen Q1 2023 inzetbaar zijn.

“Volvo Trucks kijkt ernaar uit om te blijven bijdragen tot de duurzaamheidsdoelstellingen voor het voertuigenpark van Maersk en om een belangrijke rol te blijven spelen in de grootschalige investeringen van de organisatie in elektrische mobiliteitsoplossingen,”, aldus Peter Voorhoeve, president van Volvo Trucks North America.

De elektrische vrachtwagens van klasse 8 zullen in Californië worden ingezet voor diverse transportopdrachten, voor de ontsluiting van havens en de distributie vanaf magazijnen.

De Volvo VNR Electric heeft een rijbereik tot 440 kilometer en een energieopslag tot 565 kWh. Vrachtwagens met zes batterijen kunnen in 90 minuten tijd tot 80 procent worden opgeladen, bij de versies met vier batterijen is dat 60 minuten. De Volvo VNR Electric rolt van de band bij Volvo Trucks in New River Valley in Virginia, dat alle Volvo-vrachtwagens voor Noord-Amerika produceert.

50% elektrische modellen tegen 2030

Wereldwijd heeft Volvo Trucks de ambitieuze doelstelling vooropgesteld om tegen 2030 de helft van zijn verkoop te realiseren met elektrische vrachtwagens.

“We zijn vastbesloten om de elektrische transformatie in de transportsector te leiden. Hoewel de volumes nog beperkt zijn, zien we een snel groeiende belangstelling, zowel in Europa en Noord-Amerika als in andere delen van de wereld. In 2021 noteerden we bestellingen, waaronder koopintentieverklaringen, voor meer dan 1.100 vrachtwagens in ruim twintig landen. Het wordt duidelijk een cruciaal concurrentievoordeel voor onze klanten om emissievrije elektrische transporten aan te bieden,” aldus Roger Alm, President van Volvo Trucks.

Volvo Trucks was in 2021 Europees marktleider in zware elektrische vrachtwagens, met een marktaandeel van 42% en heeft ook in Noord-Amerika een leiderspositie. Met een totaal van zes elektrische vrachtwagenmodellen in productie, heeft Volvo Trucks het meest complete elektrische gamma in de wereldwijde vrachtwagensector. Het omvat alles van distributievoertuigen en vuilniswagens voor de stad tot voertuigen voor de bouwsector en regionaal transport.

Link naar hogeresolutiefoto

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Jan Strandhede

Directeur Mediarelaties, Volvo Trucks

jan.strandhede@volvo.com

+46 31 3233715, +46 765 533715

Persbeelden en films zijn beschikbaar in de foto- en filmgalerij van Volvo Trucks op http://images.volvotrucks.com

Volvo Trucks biedt allesomvattende transportoplossingen voor veeleisende zakelijke klanten door middel van een compleet gamma middelzware en zware vrachtwagens. Klanten krijgen ondersteuning via een wereldwijd dealernetwerk met 2.200 servicepunten in een 130-tal landen. Volvo-vrachtwagens worden geassembleerd in 13 landen over de hele wereld. In 2021 werden wereldwijd ongeveer 123.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van ‘s werelds grootste constructeurs van vrachtwagens, bussen en bouwuitrusting, alsook scheeps- en industriemotoren. De groep biedt ook complete financierings- en serviceoplossingen. Het werk van Volvo Trucks steunt op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en milieuzorg.

Jan Strandhede
Tel: +46 31 3233715
Email: jan.strandhede@volvo.com

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,300 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2022 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.