Volvo Trucks verhoogt schakelsnelheid van I-Shift-versnellingsbak met 30%

De intelligente en geautomatiseerde I-Shift-transmissie van Volvo Trucks werkt nu sneller dan ooit. De snellere respons verhoogt het rijgemak en de soepelheid van zware vrachtwagens op diesel en elektriciteit.
Volvo Trucks verhoogt schakelsnelheid van I-Shift-versnellingsbak met 30%
Met tot 30% sneller schakelen zullen bestuurders zeker een zeer positief rijverschil ervaren.

De aanzienlijke verbeterde rijeigenschappen, die de aandrijflijnen op alle emissieniveaus kenmerken, wordt bereikt door de nieuwe manier waarop de I-Shift-versnellingsbak met de motor communiceert. De update omvat een sneller geactiveerde koppeling, wat zich vertaalt in een kortere koppelonderbreking. Dat maakt de schakelovergangen ook soepeler, voor een harmonieuzere rijervaring.

“Door sneller te schakelen verloopt het schakelen bovendien efficiënter. En hoe meer schakelmomenten een weg of terrein vereist, hoe meer de bestuurder de verbeteringen zal waarderen. Aangezien ze nu tot 30 procent sneller kunnen schakelen met I-Shift, zullen bestuurders ongetwijfeld een erg positief verschil ervaren,” aldus Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission manager bij Volvo Trucks.

De snelle schakelovergangen werden gerealiseerd dankzij diverse belangrijke ingrepen. In de eerste plaats leveren bijgewerkte sensoren voortaan nauwkeurigere gegevens aan de regeleenheid, die op haar beurt over nieuwe software en een snellere microprocessor beschikt, waardoor de rekentijden veel korter zijn. Ten tweede zorgt een extra schijf in de transmissierem ervoor dat ze sneller reageert voordat er wordt geschakeld, zodat het schakelen vroeger kan gebeuren. Tot slot reduceerden de ingenieurs ook het luchtvolume in diverse bedieningssystemen, zoals de schakelvorken, de koppeling en de transmissierem, wat eveneens helpt om sneller te schakelen.

Toen I-Shift in 2001 werd gelanceerd, was het de eerste geautomatiseerde transmissie ooit voor zware vrachtwagens. Ze is compatibel met elke aandrijflijn, aangezien dit transmissiesysteem al vanaf de ontwikkelingsfase is afgestemd op de motor en de voertuigonderdelen. Zo draagt ze bij tot een lager brandstofverbruik en dus een lagere milieu-impact. Ook komt ze de veiligheid ten goede en biedt ze diverse andere belangrijke voordelen, zoals minder lawaai, trillingen en fysieke belasting voor de bestuurder.

Die jongste verbeteringen om 30 procent sneller te schakelen bewijzen nog maar eens dat Volvo zijn systemen voortdurend verbetert om het rijgedrag overal te optimaliseren. “Met alle verbeteringen en nieuwe varianten die door de jaren heen zijn geïntroduceerd, heeft I-Shift een uitstekend vermogen om steeds meer geavanceerde taken op efficiënte wijze op te lossen. Dat vertaalt zich niet alleen in uitstekende prestaties en een laag verbruik, maar ook in een buitengewoon rijgemak en comfort voor de bestuurders,” aldus Pär Bergstrand.

Vandaag worden alle zware Volvo-vrachtwagens standaard met I-Shift geleverd. Sinds deze transmissie werd geïntroduceerd, zijn er wereldwijd al meer dan een miljoen vrachtwagens met de I-Shift-technologie verkocht.

LINK naar hogeresolutiefoto's

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Jan Strandhede

Directeur Mediarelaties, Volvo Trucks

jan.strandhede@volvo.com

+46 31 323 37 15

Volvo Trucks biedt allesomvattende transportoplossingen voor veeleisende zakelijke klanten door middel van een compleet gamma middelzware en zware vrachtwagens. Klanten krijgen ondersteuning via een wereldwijd dealernetwerk met 2.200 servicepunten in een 130-tal landen. Volvo-vrachtwagens worden geassembleerd in 13 landen over de hele wereld. In 2021 werden wereldwijd ongeveer 123.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van ‘s werelds grootste constructeurs van vrachtwagens, bussen en bouwuitrusting, alsook scheeps- en industriemotoren. De groep biedt ook complete financierings- en serviceoplossingen. Het werk van Volvo Trucks steunt op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en milieuzorg.

Jan Strandhede
Tel: +46 31 3233715
Email: jan.strandhede@volvo.com

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,300 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2022 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.