Wereldprimeur: Volvo levert elektrische vrachtwagens met fossielvrij staal aan klanten

Als ‘s werelds eerste vrachtwagenconstructeur introduceerde Volvo fossielvrij staal in zijn vrachtwagens. De eerste elektrische vrachtwagens met fossielvrij staal worden nu aan klanten geleverd
Wereldprimeur: De eerste elektrische trucks van Volvo met fossielvrij staal worden nu aan klanten geleverd

In september van dit jaar startte Volvo Trucks als eerste vrachtwagenconstructeur ter wereld de serieproductie van zware elektrische vrachtwagens van 44 ton*. Sommige van die elektrische vrachtwagens worden tevens de eerste vrachtwagens ter wereld die worden gebouwd met fossielvrij staal.

“In ons streven naar een netto-nuluitstoot maken we niet alleen onze voertuigen fossielvrij in gebruik, maar vervangen we ook gaandeweg alle materialen in onze vrachtwagens door fossielvrije en gerecycleerde alternatieven”, aldus Jessica Sandström, Senior Vice President of Product Management bij Volvo Trucks.

Het fossielvrije staal wordt door de Zweedse staalfabrikant SSAB geproduceerd met behulp van een nagelnieuwe technologie met fossielvrije elektriciteit en waterstof. Dat resulteert in een aanzienlijk lagere klimaatimpact en vormt een belangrijke stap voorwaarts in de richting van een emissievrije waardeketen. Enkele klanten die in sommige van hun elektrische vrachtwagens fossielvrij staal zullen hebben, zijn Amazon en DFDS, alsook Unilever (via transportbedrijf Simon Loos).

“Bij Amazon zijn we op weg om al onze activiteiten tegen 2040 koolstofvrij te maken. We hebben partners als Volvo nodig om deze transitie mogelijk te maken”, zegt Andreas Marschner, Vice President Transportation Services Europe bij Amazon.

“Bij DFDS zetten we ons in voor onze groene transitie en om groenere transport- en logistiekoplossingen te leveren. Elke stap in de groene transitie van onze logistieke activiteiten brengt ons dichter bij een koolstofvrije samenleving en we zijn dan ook blij te vernemen dat sommige van onze nieuwe elektrische vrachtwagens die binnenkort worden geleverd, ook gebouwd worden met fossielvrij staal”, zegt Niklas Andersson, EVP van DFDS Logistics Division.

Het eerste met waterstof geproduceerde staal wordt gebruikt in de framerails van de elektrische vrachtwagen, de ruggengraat van de vrachtwagen waarop alle andere hoofdcomponenten zijn gemonteerd. Naarmate de beschikbaarheid van fossielvrij staal toeneemt, zal het ook in andere onderdelen van de vrachtwagen worden geïntroduceerd.

90% van een Volvo-vrachtwagen kan worden gerecycleerd

Vandaag wordt ongeveer 30 procent van de materialen in een nieuwe Volvo-vrachtwagen vervaardigd uit gerecycleerde grondstoffen. Bovendien kan tot 90 procent van de vrachtwagen aan het einde van zijn levenscyclus worden gerecycleerd. Fossielvrij staal zal een belangrijke aanvulling vormen op het traditionele en gerecycleerde staal dat in de vrachtwagens van Volvo wordt gebruikt.

Volvo Trucks engageert zich voor het Klimaatakkoord van Parijs en om uiterlijk in 2040 een netto-nuluitstoot van broeikasgassen in de hele waardeketen te realiseren.

*Bruto combinatiegewicht (GCW)

LINK naar hoge resolutie beelden.

Jan Strandhede
Tel: +46 31 3233715
Email: jan.strandhede@volvo.com

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,300 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2022 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.