Pionier op gebied van duurzaamheid

“Om een wereld te creëren waarin wij en toekomstige generaties willen leven, zullen we ook verder investeren in duurzame en hernieuwbare energie. In 2007 waren we in Gent het eerste automotive bedrijf wereldwijd dat CO2 neutraal produceerde, nu willen we een stap verder gaan en als eerste CO2 positief zijn,” aldus Koen Leemans, VP van de Gentse Volvo vrachtwagenfabriek
Pionier op gebied van duurzaamheid

Sinds 2007 is de Volvo Trucks site in Gent een CO2 neutraal bedrijf. Toen werd een besparing van 14.400 ton CO2/jaar behaald, vandaag is dat 23.600 ton, zelfs met de uitbreiding van de activiteiten gedurende de voorbije jaren.

“Al die jaren zijn we blijven investeren in duurzaamheid. Wat we jaarlijks aan CO2 compenseren komt overeen met 22 maal de oppervlakte van de Gentse Volvo site in bos,” verklaart Koen Leemans. “We werken continu aan het verminderen van ons energieverbruik bv. door het 52.000 m2 dak van de productiehal te vernieuwen, door over te schakelen naar ledverlichting en door onze tooling en intern transport te optimaliseren.”

Vandaag heeft het bedrijf 30.000MW energie nodig per jaar. Meer dan een derde komt uit hernieuwbare energie van eigen windmolens en zonnepanelen. Voor de verwarming zet het bedrijf vandaag vooral in op biogas. Enkel tijdens heel koude periodes wordt ook de centrale op houtpellets ingeschakeld.

In de toekomst wil de Gentse site echter overschakelen naar 100% on site geproduceerde energie. Dit betekent dat er de komende jaren zal geïnvesteerd worden in het aanpassen van de huidige windmolens en zonnepanelen aan de nieuwe technologiën. Het bedrijf onderzoekt ook om het aantal zonnepanelen nog sterk uit te breiden.

In samenwerking met Forest Forward zal in het voorjaar van 2023 een Volvo bos van 1,5 ha in de Gentbrugse Meersen geopend worden. Het bos zal jaarlijks ongeveer 16,5 ton CO2 uit de lucht opnemen. Ook de open ruimtes op de site zullen aangeplant worden.

140 laadpunten rond de site

Dit jaar installeerde het bedrijf 140 laadpunten op de parkings rondom de site die door eigen medewerkers kunnen gebruikt worden tegen een voordelig tarief. Een extra stimulans ook om te kiezen voor een elektrische wagen.

Daarbaast zijn de laadpunten eveneens  beschikbaar voor bezoekers, passanten of buurtbewoners. Hiermee draagt het bedrijf ook bij aan de doelstelling van de stad Gent om het aantal laadpunten in het Gentse uit te breiden en zo de overgang naar elektrische mobiliteit te ondersteunen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Vera Bostijn

Vera.bostijn@volvo.com

Jan Strandhede
Tel: +46 31 3233715
Email: jan.strandhede@volvo.com

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,300 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2022 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.