Volvo levert eerste 100% elektrische betonmixer aan Holcim

Holcim, de wereldleider in bouwmaterialen, neemt de eerste 100% elektrische betonmixer in gebruik. De Volvo FM Electric 8x4 Tridem maakt deel uit van een bestelling van 1.000 Volvo Trucks die tegen 2030 in gebruik zullen worden genomen door de Holcim Groep, volgend op de aankondiging van 22 mei 2023.
Eerste 100% elektrische betonmixer binnen constructiesector

Op woensdag 13 december 2023 bevestigde Holcim zijn engagement om de Belgische bouwsector klimaatneutraal te maken met de introductie van de eerste Volvo FM Electric 8x4 Tridem betonmixer. Dankzij een intensieve samenwerking tussen Holcim, De Buf & Volvo Trucks zet dit innovatief transportmiddel voor het vervoer van beton van fabriek tot bouwplaats een grote stap in het verlagen van de CO2-uitstoot in het wegvervoer.

De Volvo FM Electric 8x4 Tridem maakt deel uit van een bestelling van 1.000 Volvo Trucks die tegen 2030 in gebruik zullen worden door de Holcim Groep, volgend op de aankondiging van 22 mei 2023. Holcim & Volvo zijn beide stichtende leden van de 'First Movers Coalition' (FMC), een consortium van bedrijven die hun inkoopkracht benutten om nieuwe markten te creëeren voor innovatieve 'schone' technologieën.

Morgan Malecotte, CEO Holcim België : ''Holcim België wil de decarbonisatie van de Belgische bouwsector versnellen en daarom engageren we ons om een vloot van 'groene' vrachtwagens te ontwikkelen voor de levering aan bouwplaatsen. Deze concrete actie, in lijn met onze bedrijfsvisie, is slechts één van de vele stappen in de transportsector, waaronder ook het verduurzamen van scheepvaart en spoorvervoer''

Volvo Trucks heeft zich wereldwijd als doel gesteld om tegen 2030 de helft van zijn nieuwe vrachtwagens te verkopen met een batterij- of brandstofcelaandrijving. De transitie naar elektrische voertuigen wordt geleid door Europa en Noord-Amerika, waar de doelstellingen nog hoger liggen. Zo ligt het streefcijfer in Europa momenteel op zo'n 70 procent van alle nieuwe vrachtwagens die in 2030 worden verkocht.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

e-mail greet.borremans@volvo.co