Recordjaar voor Volvo Trucks in 2022 – hoogste volumes ooit en gestegen marktaandeel in 41 landen

Volvo Trucks realiseerde in 2022 zijn beste prestaties in de geschiedenis van het bedrijf. De wereldwijde vrachtwagenconstructeur bracht in 2022 maar liefst 145.195 vrachtwagens aan de man, een stijging met 19% ten opzichte van 2021, toen 122.525 vrachtwagens werden geleverd. In het segment van de zware vrachtwagens (≥ 16 ton) verhoogde Volvo Trucks ook zijn marktaandeel in 41 markten wereldwijd.
Record year for Volvo Trucks in 2022  – all-time high volumes and market share increase in 41 countries
Recordjaar voor Volvo Trucks in 2022 - ongekend hoge volumes en toename van marktaandeel in 41 landen

Het recordaantal leveringen en de stijging van het marktaandeel werden bovendien gerealiseerd in een jaar dat werd geteisterd door aanhoudende tekorten in de toeleveringsketen.

“We hebben een fantastisch jaar achter de rug, zeker gezien de onzekere en moeilijke tijden waarin we leven. Ondanks toeleveringstekorten en productieverstoringen zijn we erin geslaagd onze volumes aanzienlijk op te drijven en de vrachtwagens naar onze klanten te brengen, zodat ze kunnen groeien en hun activiteiten kunnen versterken. Dat is te danken aan de nauwe samenwerking met onze leveranciers en aan het harde werk van onze eigen organisatie en onze dealers”, aldus Roger Alm, President van Volvo Trucks.

In Europa heeft Volvo Trucks een marktaandeel van 18,2%, het hoogste ooit. In verschillende Europese landen is Volvo Trucks zelfs marktleider. Ook verhoogde de constructeur zijn marktaandeel in Noord-Amerika en Australië tot respectievelijk 10,8% en 17,0%. In Brazilië dreef Volvo Trucks zijn marktaandeel op tot 24,6% en werd het merk voor het eerst marktleider.

“We hebben met succes nieuwe producten en diensten gelanceerd in de loop van het jaar en we wisten ook veel nieuwe klanten aan te trekken. De feedback die we van klanten krijgen, is dat ze onze hoogwaardige en zuinige vrachtwagens waarderen, evenals de professionele en snelle ondersteuning van ons uitgebreide dealer- en servicenetwerk. Al die factoren dragen bij aan hun eigen winstgevendheid”, zegt Roger Alm.

Toonaangevend in de elektrificering van het transport

In 2022 startte Volvo Trucks als eerste vrachtwagenconstructeur ter wereld de serieproductie van zware elektrische vrachtwagens. De leveringen van elektrische vrachtwagens vertonen nu duidelijk een positieve en stijgende trend. De VS, Duitsland, Nederland, Noorwegen en Zweden zijn vandaag de grootste markten voor de elektrische vrachtwagens van Volvo.

“Veel van onze klanten, zowel in Europa als internationaal, hebben in de loop van het jaar hun transitie naar elektrische vrachtwagens ingezet. Ze hebben begrepen dat emissievrij transport een groeiende en interessante businessopportuniteit is. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze trend zich zal doorzetten en de komende jaren snel zal aansterken”, aldus Roger Alm.

Europa verwijst naar de EU, inclusief Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Bevat inhoud aangeleverd door IHS Markit, ihsmarkit.com

Noord-Amerika (VS en Canada), bron: Wards Automotive, wordsauto.com

Australië, bron: Truck Industry Council, https://www.truck-industry-council.org/

Brazilië, bron: Anfavea, Braziliaanse Vereniging van Voertuigconstructeurs, https://anfavea.com.br

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Greet Borremans, tel. +32 2 4825261, e-mail
greet.borremans@volvo.com

LINK naar hoge resolutie beelden

Jan Strandhede
Tel: +46 31 3233715
Email: jan.strandhede@volvo.com

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,300 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2022 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.