Volvo leidt boomende markt voor elektrische vrachtwagens

Vorig jaar groeide het aantal zware elektrische vrachtwagens op de wegen in Europa en de Verenigde Staten sneller dan ooit tevoren. Volvo Trucks heeft wereldwijd al meer dan 4.300 elektrische vrachtwagens verkocht in meer dan 38 landen. In Europa is Volvo Trucks marktleider met een marktaandeel van 32% voor zware elektrische vrachtwagens, en in Noord-Amerika waren bijna de helft van alle geregistreerde zware elektrische vrachtwagens Volvo Trucks.
Volvo leidt boomende markt voor elektrische vrachtwagens
Volvo Trucks heeft meer dan 4300 elektrische trucks verkocht in meer dan 38 landen over de hele wereld.

In 2022 groeide de markt voor zware (≥16 ton) elektrische vrachtwagens in Europa met 200% tot 1.041 vrachtwagens en had Volvo Trucks het grootste marktaandeel op deze markt.

“We zijn vastbesloten om de transitie naar elektrische vrachtwagens aan te voeren en onze toonaangevende positie in 2022, niet alleen in Europa maar ook in Noord-Amerika en andere markten, bewijst dat we onze ambities waarmaken. Hoewel de markt voor elektrische vrachtwagens nog steeds klein is, zien we een duidelijke trend: veel van onze klanten beginnen nu hun eigen transitie naar elektrische voertuigen. Wij willen de katalysator zijn voor deze transitie en streven ernaar om in 2030 de helft van onze wereldwijde verkoop van nieuwe vrachtwagens te realiseren met elektrische modellen,” aldus Roger Alm, President van Volvo Trucks.

Sinds Volvo Trucks in 2019 zuiver elektrische vrachtwagens begon te bouwen, verkocht de constructeur al meer dan 4.300 elektrische vrachtwagens in ruim 38 landen over de hele wereld. Volvo biedt momenteel het breedste gamma met 6 types in serie gebouwde elektrische vrachtwagens voor de meest uiteenlopende transporttoepassingen in en tussen steden.

“We hebben nu een productportfolio dat de meeste transportopdrachten van alle soorten klanten kan dekken. Als we naar de goederenstromen kijken, is het mogelijk om bijna de helft van alle transporten te elektrificeren met ons gamma elektrische vrachtwagens,” aldus Roger Alm. “We zien het dan ook als onze missie om onze klanten te helpen dat te realiseren.”

Opgelet:

·        Alle vermeldingen van ‘Europa’ verwijzen naar de Europese Unie, met inbegrip van Noorwegen en Zwitserland.

·        Het marktaandeel van Volvo en de globale groeigegevens voor zware (≥16 ton) elektrische vrachtwagens in Europa omvatten inhoud geleverd door IHS Markit.

·        Noord-Amerika verwijst naar de VS en Canada. De gegevens over de marktaandeelpositie van Volvo Trucks in Noord-Amerika omvatten inhoud aangeleverd door Volvo Trucks Noord-Amerika.

·        De stelling: “het is mogelijk om bijna de helft van alle transport te electrificeren”, refereert naar de Eurostat statistieken “Road Freight Transport by distance” die aantonen dat zo goed als de helft van alle goederen die over de weg getransporteerd worden in Europa een afstand van minder dan 300 km aflegden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Greet Borremans, tel. +32 2 4825261, e-mail greet.borremans@volvo.com

LINK naar hoge resolutie beelden

Jan Strandhede
Tel: +46 31 3233715
Email: jan.strandhede@volvo.com

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,300 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2022 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.