Volvo Trucks Gent produceert de eerste, in België gemaakte, elektrische truck voor Katoen Natie

Volvo Trucks Gent, de enige vrachtwagenfabriek in België en de grootste van Volvo Group, introduceert de eerste elektrische vrachtwagen die in België is gebouwd. Na de succesvolle productiestart van elektrische vrachtwagens in Zweden, heeft Volvo Trucks Gent de eerste Belgische elekrische truck gebouwd voor logistiek dienstverlener, Katoen Natie. Deze mijlpaal is de eerste stap richting de serieproductie van batterij-elektrische, zware vrachtwagens voor de Gentse fabriek.
Eerste elektrische vrachtwagen geproduceerd in België

Elektrische voertuigen vormen een belangrijk aandeel in de strategie van de Volvo Group om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame transportoplossingen. De ambitie van Volvo Group is om tegen 2040 producten, oplossingen en diensten met een netto nuluitstoot van broeikasgassen aan te bieden.

De elektrische trucks worden op dezelfde productielijn gebouwd als trucks met een verbrandingsmotor, volgens het Mixed Model Assembly-principe van Volvo Group. In de toekomst zullen andere modellen, zoals elektrische vrachtwagens met brandstofcellen, aan dezelfde productielijn worden toegevoegd

Enkele weetjes over de eerste in België geassembleerde elektrische vrachtwagen:

• Model: FH electric
  • Rijbereik: tot 300 km
  • Klant: Katoen Natie
  • Opdracht: transport voor Atlas Copco Airpower

Als onderdeel van de overgang naar fossielvrije transportoplossingen is Volvo Group van plan om de komende jaren substantiële investeringen te doen in de fabriek in Gent. Dit omvat een nieuwe ultramoderne fabriek voor batterijmodules in 2025. Om de extra onderdelen die komen kijken bij de toevoeging van nieuwe elektrische modellen FH, FM en FMX, te stockeren, zal op de site een nieuw logistiek centrum worden gebouwd in 2024. Deze investeringen in Gent zullen de lokale economie en werkgelegenheid versterken.

“Volvo Trucks Gent is de enige vrachtwagenassemblagefabriek in België en we zijn trots om de eerste in België geproduceerde elektrische vrachtwagen te introduceren. Met deze mijlpaal en de aanstaande investeringen in onze fabriek spelen we een sleutelrol in het bevorderen van duurzame transportoplossingen en bevestigen we het engagement van Volvo Group voor de Gentse fabriek.” zegt Koen Leemans, VP Volvo Group Truck Operations Ghent

Katoen Natie zet resoluut in op roadmap voor duurzaamheid

Als belangrijke stap in zijn stappenplan voor duurzaamheid startte de logistieke groep Katoen Natie met de elektrificatie van zijn vrachtwagenpark. De eerste vrachtwagen, die vandaag is gekocht, zal worden ingezet voor de dienstverlening aan klant Atlas Copco Airpower. Met deze samenwerking wordt de potentiële impact van het koolstofvrij maken van de transportsector op de gehele logistieke waardeketen duidelijk.

“Atlas Copco is enorm trots om mede-pionier te zijn van deze fantastische eerste Belgische volledig elektrische Volvo Truck. Door deze vrachtwagen in te zetten in onze logistieke keten, zetten ook wij weer een stap voorwaarts in onze duurzaamheidsreis.” - zegt Hans Thibau, Vice President Logistics Compressor Technique

Oproep tot meer investeringen in elektriciteitsinfrastructuur – inclusief oplaadstations voor vrachtwagens

Om een ​​verdere elektrificatie van de economie, met inbegrip van de transportsector, te ondersteunen, moet de overheid snel de lacunes in de infrastructuur aanpakken, met name op het gebied van elektriciteitstransmissie en -distributie. Ook zijn er meer oplaadpunten voor vrachtwagens nodig. De financiering van deze projecten moet georganiseerd worden met behoud van de competitiviteit en aantrekkelijkheid van ons land als investeringspool tijdens de transitie.

"We zijn verheugd om samen te werken met Volvo Group en de eerste elektrische truck van Belgische makelij te gebruiken. Deze mijlpaal vertegenwoordigt onze gedeelde inzet voor duurzaam transport. Tegelijkertijd maken we ons grote zorgen over het gebrek aan infrastructuur om verdere elektrificatie te ondersteunen. Over het algemeen dreigen de kosten van de groene transitie uit de hand te lopen." – aldus Karl Huts, CFO Indaver Group & Board Member Katoen Natie Group.

Voor meer info over Volvo:

Shari Depré

Communications Director

Volvo Group Truck Operations Ghent

shari.depre@volvo.com

Voor meer info over Katoen Natie:

Patrik Naenen

BU Manager General Cargo & Commodities & Transport Manager

Valkeniers Natie

+32 3 292 17 73 | +32 476 40 53 63

patrik-nae@valkeniersnatie.be

Over Volvo Trucks

Volvo Trucks levert complete transportoplossingen voor veeleisende professionele klanten met zijn volledige assortiment middelzware en zware trucks. Klantenondersteuning wordt geboden via een wereldwijd netwerk van dealers met 2.300 servicepunten in ongeveer 130 landen. Volvo-vrachtwagens worden in 12 landen over de hele wereld geassembleerd. In 2022 werden wereldwijd ongeveer 145.000 Volvo-trucks afgeleverd. Volvo Trucks Gent is de enige vrachtwagenassemblagefabriek in België en - met 42.000 voertuigen vorig jaar - de grootste ter wereld voor Volvo Group.

Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtwagens, bussen, bouwmachines en scheeps- en industriële motoren. De groep biedt ook totaaloplossingen voor financiering en service. www.volvogroup.be

Over Katoen Natie

Katoen Natie levert op maat gemaakte, full-service logistieke en technische oplossing aan een belangrijk aantal industrieën, over de hele wereld.

Katoen Natie, opgericht in 1854 in Antwerpen ( België), exploiteert 180 terminals en logistieke platformen in 40 landen, stelt meer dan 18.000 mensen tewerk en is actief in alle werelddelen.

De groep verleent ook allerlei semi-industriële diensten en ontwerpt, bouwt en beheert grondstoftoevoerlijnen, logistieke platformen en de volledige supply chain aan diverse industrieën: consumptiegoederen & industrie, petrochemie, speciale chemicaliën, stukgoed & grondstoffen en food & feed.

Katoen Natie is een private en niet beursgenoteerd bedrijf dat beslissingen neemt met een langetermijnvisie.

Katoen Natie wordt gedreven door haar filosofie, haar cultuur en haar waarden. Al onze inspanningen en investeringen zijn gericht op het bieden van betere dienstverlening en duurzame oplossing voor onze klanten. Om maximale toegevoegde waarde te creëren, investeren we in state-of-the-art magazijnen, geavanceerde handling-en transportapparatuur, innovatieve IT-systemen en hernieuwbare energie.

Over Atlas Copco

Goede ideeën versnellen innovatie. Bij Atlas Copco zetten we al sinds 1873 industriële ideeën om in bedrijfskritische voordelen. Door te luisteren naar onze klanten en hun behoeften te kennen, leveren we waarde en innoveren we met het oog op de toekomst. In 2022 had de Atlas Copco Groep een omzet van 141 BSEK en aan het eind van het jaar ongeveer 49 000 werknemers. Ga voor meer informatie naar: www.atlascopcogroup.com

Atlas Copco Airpower in Antwerpen is het hoofdkantoor van 2 van de 4 business area's, met name Compressor Technique en Power Technique, die samen wereldwijd bijna 60% van de omzet van de Groep vertegenwoordigen. Naast R&D en productie huisvest Atlas Copco Airpower ook het logistieke centrum van de Compressor Technique Business Area. Ga voor meer informatie naar: www.atlascopco.be