Volvo Trucks levert elektrische vrachtwagen met totaalgewicht van 74 ton

Volvo Trucks heeft een elektrische vrachtwagen voor zwaar transport geleverd aan een transportbedrijf in Göteborg, Zweden. De vrachtwagen kan een totaalgewicht van 74 ton aan.
Volvo delivers 74-tonne electric truck
De vrachtwagen met twee opleggers is 32 meter lang en kan een totaalgewicht van 74 ton aan..

Steeds meer transportbedrijven investeren nu ook in elektrische vrachtwagens, zelfs voor zwaar transport. Mattson Åkeri in Göteborg, Zweden is er daar een van, en het bedrijf heeft nu drie zware elektrische Volvo FH-trucks van Volvo gekocht.

De afgelopen weken is er getest met een van de vrachtwagens in het containerverkeer in het havengebied van Arendal in Göteborg. De test maakt deel uit van een zogenaamd HCT (High-Capacity Transport) project. De vrachtwagen met twee opleggers is 32 meter lang en kan een totaalgewicht van 74 ton aan.

"We willen laten zien dat volledig elektrische oplossingen ook werken bij toepassingen met hoge totaalgewichten en een hoog gebruiksniveau. Samen met Mattson Åkeri, de Zweedse Transportadministratie en verschillende andere partners kijken we nu hoe we de werking van de elektrische vrachtwagen kunnen optimaliseren, inclusief hoe het opladen het meest efficiënt kan plaatsvinden," legt Lena Larsson uit, projectmanager van het HCT-project binnen de technologieorganisatie van Volvo.

De geteste elektrische vrachtwagen is een Volvo FH Electric 6X4 en wordt opgeladen met groene elektriciteit bij de twee snellaadstations van 180 kW die Mattsson Åkeri heeft geïnstalleerd op het bedrijfsterrein in Arendal. Op de lange termijn zal de vrachtwagen ook rijden tussen Göteborg en de stad Borås, 70 km van Göteborg.

12 uur per dag in bedrijf "Het rijden met lange en zware ladingen met behulp van elektriciteit werkt tot nu toe erg goed, en we kunnen net zoveel vracht vervoeren als een dieselvrachtwagen," zegt Jan-Olof Mattsson, CEO van Mattson Åkeri. "De vrachtwagen rijdt 12 uur per dag, met een oplaadpauze wanneer de chauffeur een pauze neemt. We laden op met groene elektriciteit en produceren dus geen CO2-uitstoot. Stil, elektrisch rijden betekent ook een betere werkomgeving voor de chauffeur."

Sinds Volvo Trucks in 2019 begon met de productie van volledig elektrische vrachtwagens, heeft het bedrijf bijna 5000 elektrische vrachtwagens verkocht in 40 landen over de hele wereld. Volvo biedt tegenwoordig het breedste productassortiment in de industrie met zes elektrische modellen in serieproductie die voldoen aan een breed scala aan transportbehoeften in en tussen steden. Wereldwijd heeft Volvo Trucks als doel gesteld dat de helft van alle verkochte vrachtwagens elektrisch is tegen 2030.

Hoogcapaciteitstransporten

Hoogcapaciteitstransporten (HCT) betekent dat de lengte en/of het totaalgewicht van het voertuig mag toenemen, waardoor er een grotere lading per voertuig kan worden vervoerd. HCT kan worden toegepast op alle soorten aandrijflijnen. Het idee is dat HCT zal bijdragen aan lagere transportkosten, verminderde milieueffecten, verhoogde verkeersveiligheid, verminderde slijtage van wegen en lagere onderhoudskosten. In Europa zijn er verschillende lopende en geplande HCT-projecten. Een voorbeeld is Finland, waar het is toegestaan om te rijden met een totaalgewicht van 76 ton en vrachtwagencombinaties van 34,5 meter op de meeste wegen. Een ander voorbeeld is Zweden, waar het is toegestaan ​​om 74 ton te rijden (op het BK4-wegennetwerk) en met toestemming van autoriteiten vrachtwagencombinaties te testen tot 34,5 meter en 100 ton op een bepaald wegennetwerk.

LINK naar hoge resolutie beelden

Helena Lind
Email: helena.lind@volvo.com
Tel: +46 76 5536257

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,200 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2023 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.