Colruyt Group neemt 4 elektrische Volvo Trucks in gebruik

Eind 2022 kondigde Colruyt Group haar nieuwste klimaatambitie aan, namelijk dat het tegen 2035 al haar goederentransport zero-emissie zal organiseren. De retailgroep ondertekende op 19 april 2023 eveneens de Brusselse Green Deal ''Emissiearme stadslogistiek'', een project dat ernaar streeft om de overgang te maken naar emissiearme mobiliteit. Deze ambitie wordt kracht bijgezet door de aankoop van één Volvo FM Electric en drie Volvo FE Electric koelwagens.
Colruyt Group zal dit voorjaar één Volvo FM Electric en drie Volvo FE Electric koelwagens in gebruik nemen

De Volvo FM Electric zal worden ingezet voor de verdeling van goederen tussen de distributiecentra en de winkels van Colruyt Group in België. Om de truck op te laden, investeerde Colruyt Group in een volledig nieuwe laadinfrastructuur met snelladers.

De drie Volvo FE Electric vrachtwagens zullen worden ingezet voor Solucious, de online voedingsgroothandel van Colruyt Group, en werden door de firma Gradius uitgerust met een koelinstallatie (eveneens 100% elektrisch aangedreven), isolatiekasten en een laadlift. Deze zullen ziekenhuizen, horecazaken en bedrijven in de Brusselse binnenstad te bevoorraden.

Alle voertuigen zullen de komende weken de baan op gaan. Frederik Muylaert, divisiemanager transport bij Colruyt Group: ''We hopen met de ingebruikname van deze elektrische vrachtwagens een inspiratie te vormen voor de rest van de sector. We geloven sterk in een ecosysteem met al onze partners en de overheid waarin we samen een zero-emissietoekomst mogelijk kunnen maken. ''

We zijn verheugd om samen met Colruyt Group duurzame transportoplossingen te mogen ontwikkelen en testen", zegt Frank Kimpe, Managing Director van Volvo Trucks Belgium. "Zowel de Volvo FM Electric als de 3 FE Electric koelvrachtwagens zijn een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van zero-emissietransport in België. Samen met partners zoals Colruyt Group met een duidelijke visie met betrekking tot duurzaamheid, creëren we een impact. Het is aan ons allemaal samen om de uitdaging waar we voorstaan, aan te gaan."

Volvo Trucks heeft zich wereldwijd als doel gesteld om tegen 2030 de helft van zijn nieuwe vrachtwagens te verkopen met een batterij- of brandstofcelaandrijving. De transitie naar elektrische voertuigen wordt geleid door Europa en Noord-Amerika, waar de doelstellingen nog hoger liggen. Zo ligt het streefcijfer in Europa momenteel op zo'n 70 procent van alle nieuwe vrachtwagens die in 2030 worden verkocht.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Greet Borremans, tel. +32 2 4825261, e-mail
greet.borremans@volvo.com