Volvo onthult vernieuwde elektrische vrachtwagens ontworpen voor emissievrij stadsvervoer

Met een elektrisch rijbereik tot 450 kilometer, een 50 procent kortere laadtijd en nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen richt het ontwerp van Volvo’s opgewaardeerde elektrische middelzware vrachtwagens zich op de stedelijke omgeving, wat een veilig, emissievrij transport in de stad mogelijk maakt.
Volvo onthult geüpdatete elektrische vrachtwagens ontworpen voor emissievrij stadsvervoer
De nieuwe Volvo FE en FL Electric - middelzware vrachtwagens ontworpen voor emissievrij stadsvervoer en logistiek

Nu steden schone stadszones invoeren en bedrijven hun duurzaamheidsambities opvoeren, zijn emissievrije vrachtwagens die aan alle behoeften voor stadsvervoer en logistiek kunnen voldoen relevanter dan ooit. Om aan deze eisen te voldoen, stelt Volvo Trucks zijn vernieuwde elektrische middelzware vrachtwagens voor: de Volvo FL en FE.

De Volvo FL en FE zijn ideaal voor de meeste toepassingen in de drukke stad, zoals distributie, afvalverwerking en stadsbouw. De elektrische versies zijn sinds 2019 op de markt en worden verkocht op meerdere markten in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Australië.

De AC-laadcapaciteit van de batterij-elektrische middelzware vrachtwagens werd bijna verdubbeld tot 43 kW, waardoor de laadtijd met ongeveer 50 procent werd verkort. Ze bieden ook recent bijgewerkte batterijpacks, die een totaal rijbereik tot 450 kilometer bieden per laadbeurt.

“Volvo Trucks heeft een toonaangevend aanbod op het vlak van elektrische vrachtwagens en we verbeteren ze voortdurend om meer ondernemingen in staat te stellen de stap naar emissievrije voertuigen te zetten voor hun dagelijkse activiteiten”, aldus Jessica Sandström, Head of Product Management bij Volvo Trucks. “De opgewaardeerde Volvo FL- en FE-modellen zijn ideale werkinstrumenten voor ondernemingen die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, en bieden een brede waaier aan toepassingen voor hun klanten.”

Veiligheid is cruciaal in de Volvo FL- en FE-vrachtwagens, die doorgaans een beperkte ruimte delen met auto’s, steps, fietsers en voetgangers in de drukke stad. Een reeks nieuwe voorzieningen zal de veiligheid verhogen voor zowel de bestuurder als de andere weggebruikers en dankzij deze veiligheidsupgrades overtreffen de Volvo FL en FE de algemene veiligheidsvoorschriften die in 2024 van kracht worden.

De nieuwe FL- en FE-modellen krijgen ook een nieuw aantrekkelijk design met een vernieuwde voorkant, opvallende led-koplampen en een versterkt ijzer merkteken en Volvo-woordmerk vooraan.

Bovendien werden alle motorversies van de Volvo FL en FE, inclusief elektriciteit, gas en diesel, uitgerust met een aantal nieuwe voorzieningen, waardoor ze nog beter uitgerust zijn voor moderne ondernemingen in de stad.

Een kort overzicht van enkele updates van de Volvo FL- en FE-functies:

·        De buitenspiegels zijn slanker gemaakt, zodat de bestuurder een beter direct zicht krijgt op de omgeving.

·        Het interieur heeft nieuwe ledlichten en een afsluitbare opbergruimte, die de werkomgeving zal verbeteren.

·        De Volvo FL en FE kunnen worden uitgerust met een 360˚-omgevingscamera en/of een zijaanzichtcamera.

·        De nieuwe sleutel zit boordevol nieuwe gebruiksvriendelijke functies.

·        De elektrische versie heeft een nieuwe interface voor de elektrische PTO waardoor de carrosserie gebouwd kan worden zonder elektromechanische motor, wat de carrosserie vereenvoudigt en gewicht bespaart.

·        Bijkomende veiligheidssystemen zijn Vulnerable Road User Detection, Side Collision Avoidance Support en Driver Alert Support.

De nieuwe Volvo FL- en FE-modellen kunnen nu besteld worden en vanaf de eerste helft van 2024 geleverd worden aan klanten.

Voor meer info contacteer:

PR manager, Volvo Trucks
E-mail: greet.borremans@volvo.com
Tel: +32 490661363

Volvo Trucks biedt allesomvattende transportoplossingen voor veeleisende zakelijke klanten door middel van een compleet gamma middelzware en zware vrachtwagens. Klanten krijgen ondersteuning via een wereldwijd dealernetwerk met 2.300 servicepunten in een 130-tal landen. Volvo-vrachtwagens worden geassembleerd in 12 landen over de hele wereld. In 2022 werden wereldwijd ongeveer 145.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van ’s werelds grootste constructeurs van vrachtwagens, bussen en bouwuitrusting, alsook scheeps- en industriemotoren. De groep biedt ook complete financierings- en serviceoplossingen. Het werk van Volvo Trucks steunt op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en milieuzorg.