Nieuwe, krachtigere motor voor de Volvo FH16 zorgt voor maximale productiviteit

Volvo Trucks lanceert een nieuwe motor voor zijn iconische FH16-truck. Met maximaal 780 pk en 3800 Nm kan de nieuwe 17-liter motor met gemak de zwaarste transportopdrachten aan, terwijl hij een uitstekend brandstofverbruik en duurzaamheid biedt. De nieuwe motor is gecertificeerd voor gebruik op biobrandstoffen.
Nieuwe, krachtigere motor voor de Volvo FH16 zorgt voor gemaximaliseerde productiviteit.

Continu met hoge snelheden rijden met zware ladingen kan een uitdaging zijn, maar niet met Volvo's nieuwe 17-liter Euro 6-motor die de FH16-truck aandrijft. De nieuwe motor is ontwikkeld voor de meest veeleisende transportopdrachten en wordt geleverd met drie vermogensniveaus: 600 pk, 700 pk en 780 pk. Het koppel is verhoogd naar 3000 Nm, 3400 Nm en 3800 Nm in de topversie. Het hogere vermogen en koppel vertaalt zich in een snellere motorrespons, betere rijeigenschappen, maximale productiviteit en een lager brandstofverbruik.

“Ik ben trots u onze nieuwe motor te mogen voorstellen. Het is echt een meesterwerk en het resultaat van techniek van wereldklasse. De 780-versie is de sterkste motor in de sector. Bij het beklimmen van steile hellingen op een weg met maximale belasting wilt u niet vast komen te zitten met te weinig koppel en vermogen. Daarom hebben we al onze inspanningen erop gericht om de D17-motor zeer krachtig, betrouwbaar en responsief te maken. Voor onze klanten betekent dit dat ze de klus sneller en met een lager brandstofverbruik kunnen klaren”, zegt Marcos Weingaertner, Product Manager bij Volvo Trucks.

De D17-motor is uitgerust met één efficiënte turbocompressor die het reactievermogen van de motor vergroot en de rijervaring verbetert. Volvo's innovatieve, gepatenteerde golfvormig ontwerp van de zuigers optimaliseert de verbranding en vermindert de uitstoot, terwijl het nieuwe injectiesysteem zorgt voor het zuinigste brandstofverbruik en de verhoogde piekcilinderdruk een hoog vermogen mogelijk maakt.

Het motorremvermogen over het gehele snelheidsbereik is aanzienlijk verbeterd met een uitstekende motorrespons. Daardoor kan snel worden geschakeld en is er minder slijtage aan de remblokken en schijfremmen, terwijl u efficiënter bergafwaarts rijdt.

Gecertificeerd voor gebruik op biobrandstoffen
De nieuwe D17-motor is gecertificeerd voor gebruik op HVO (diesel geproduceerd op basis van hernieuwbare grondstoffen ) in alle vermogensklassen. De versie met 700 pk is ook gecertificeerd voor 100% biodiesel (B100). De versnellingsbak is aangepast om tot 3800 Nm aan te kunnen en de interne efficiëntie van de versnellingsbak is verder verbeterd bij de uitvoeringen met 3000 Nm en 3400 Nm.

“Ik ben ervan overtuigd dat klanten en chauffeurs het hogere motorremvermogen en de mogelijkheid om op HVO en biodiesel te rijden zullen waarderen. De D17 is een fantastische motor voor een fantastische truck. Al onze klanten die voor hun dagelijks werk op de Volvo FH16 vertrouwen, krijgen nu een nog krachtiger hulpmiddel om hen te helpen”, zegt Marcos Weingaertner.

De verkoop van de Volvo FH16 met de nieuwe motor gaat midden 2024 van start. De productie voor de Europese markten en Australië staat op de planning vanaf de tweede helft van 2024.

De nieuwe motor is beschikbaar in de gloednieuwe Volvo FH16 Aero en de recentste versie van de Volvo FH16.

Neem voor meer informatie contact op met:

Press & Events Manager
E-mail: greet.borremans@volvo.com
Tel.: +32 (0)490 66 13 63

Persfoto's en films zijn beschikbaar in de Volvo Trucks Media Hub: https://media.volvogroup.com/dam

Helena Lind
Email: helena.lind@volvo.com
Tel: +46 76 5536257

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,200 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2023 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.