De Volvo FH Aero: de nieuwe maatstaf voor energiezuinige zware trucks

Volvo's iconische reeks van FH-trucks krijgt er met de Volvo FH Aero een nieuw familielid bij. Met zijn aerodynamisch ontwerp en innovatieve kenmerken biedt de FH Aero een nieuw niveau van energie-efficiëntie, verkrijgbaar in vier uitvoeringen, waaronder biobrandstof en de bekroonde elektrische versie.
De Volvo FH Aero is hier – ons meest efficiënte truck ooit!
Ongeacht welke aandrijflijn klanten kiezen, elektrisch, gas of diesel, genieten alle uitvoeringen van de nieuwe FH Aero van een lager energieverbruik.

Dankzij verbeterde aerodynamica en nieuwe technologieën zoals Volvo's nieuwe camera monitor systeem kan de nieuwe FH Aero tot 5 procent extra besparen in energieverbruik en uitstoot**.

“De nieuwe Volvo FH Aero is onze meest efficiënte truck ooit, omdat we de CO2-uitstoot van ons hele product gamma blijven reduceren”, zegt Roger Alm, President Volvo Trucks. “Dit is een Volvo-truck op zijn best: een veilige, prachtig ontworpen truck van superieure kwaliteit voor zwaar langeafstandstransport, ontworpen voor het succes van onze klanten.”

De Volvo FH Electric, bekroond als International Truck of the Year 2024, zal ook worden aangeboden in de nieuwe Aero-versie, een energiezuinige aanvulling op het toch al ruime gamma elektrische trucks van Volvo. Bovendien wordt de Volvo FH16 de krachtigste truck in de sector, met een gloednieuwe, efficiënte motor van 780 pk voor de meest veeleisende opdrachten.

Ongeacht welke aandrijflijn klanten kiezen, elektrisch, gas of diesel, genieten alle uitvoeringen van de nieuwe FH Aero van een lager energieverbruik, een groter rijbereik en een superieur niveau van veiligheid en rijervaring.

De nieuwe Aero-truckmodellen worden in 2024-2025 stap voor stap op de markt gebracht in vier uitvoeringen: de FH Aero, de FH Aero Electric, de FH Aero op gas en de FH16 Aero.

Geoptimaliseerd brandstofverbruik met aerodynamisch ontwerp

De voorzijde van de cabine van de Volvo FH Aero is 24 centimeter verlengd ten opzichte van de gewone Volvo FH. Deze uitbreiding heeft een belangrijke rol gespeeld bij het creëren van een meer aerodynamische truckcabine. De betere aerodynamica zorgt niet alleen voor een lager brandstofverbruik, maar biedt ook een betere rijstabiliteit wanneer er veel wind is.

De verbeterde aerodynamica komt het FH Aero Electric-model ook ten goede door betere eigenschappen voor vrijloop. Zo kan er meer energie worden geregenereerd, die teruggevoerd kan worden naar de batterij tijdens het remmen of bergafwaarts rijden, zodat deze weer kan worden gebruikt wanneer dat nodig is bij de volgende acceleratie of bergopwaarts rijden.

Het moderne nieuwe uiterlijk van de FH Aero is voorzien van een opvallend, groot en gemakkelijk herkenbaar Volvo Iron Mark logo, het grootste in moderne tijden op een Volvo-truck, en het Volvo Spread Word Mark logo, wat duidelijk laat zien dat dit het nieuwste model van Volvo Trucks is.

Verbeterde veiligheid en efficiëntie met camera's ter vervanging van spiegels

Een nieuw geavanceerd camera monitor systeem draagt in grote mate bij aan zowel de aerodynamica als de veiligheid. Deze nieuwe oplossing, die de traditionele buitenspiegels vervangt, opent het gezichtsveld voor de chauffeur, waardoor de veiligheid voor zowel de chauffeur als weggebruikers in de buurt wordt verbeterd.

Het camerasysteem heeft een positieve invloed op de zichtbaarheid van de chauffeur in de regen en in het donker, maar ook in direct zonlicht en bij het rijden in tunnels. Wanneer met een aanhanger wordt gereden, beschikt het camerasysteem over een automatische panning-functie, waarbij de draaiende aanhanger wordt gevolgd.

Andere hoogtepunten, voorzieningen en voordelen van de nieuwe Volvo FH Aero zijn onder meer:

• Volvo's I-See-technologie, die verfijnd is om energie te besparen en koolstofemissies te reduceren, met behulp van een cloudgebaseerde topografische kaart om het rijden te optimaliseren en langer op cruise control te kunnen rijden, wat zowel energie kan besparen als kan bijdragen aan meer ontspannen rijgedrag.
  •  Aangepaste remmen met Volvo's gepatenteerde sleepvrije remmen  verbeteren het remvermogen, terwijl het energieverbruik en de uitstoot worden verminderd.
  • Verbeterd gebruiksvriendelijk infotainmentsysteem dat kan worden gepersonaliseerd afhankelijk van individuele behoeften.
  • Verbeterd geluidssysteem, verkrijgbaar met zes hoogwaardige luidsprekers van topkwaliteit, een nieuwe versterker en een subwoofer die zorgen voor een enorm krachtige geluidservaring.
  • Er wordt een nieuw ingebouwd navigatiesysteem aangeboden, met verbeterde kaarten die aangepast zijn aan de specifieke behoeften voor trucks, met automatische kaartupdates die een efficiënte levering van goederen mogelijk maken.
  • Interieurupdates omvatten ook een geïntegreerde microgolfoven  en USB-C-aansluitingen.
  • Het Mijn Business Apps-aanbod van Volvo Trucks is op meer markten gelanceerd. Dit is een service met abonnement waarmee klanten bedrijfsgerelateerde apps van verschillende providers kunnen downloaden en deze kunnen gebruiken op het secundair dashboardscherm van de truck, wat echte voordelen oplevert voor de beschikbaarheid en het dagelijks gebruik van de truck.
  • De nieuwe Tire Monitoring Service geeft vlootbeheerders een compleet overzicht van de truck en aanhanger in Volvo Connect, wat het risico op kosten en verstoringen als gevolg van bandenproblemen verkleint.

De Volvo FH zal ook nog steeds worden aangeboden met een standaard niet-verlengde cabine, afhankelijk van de behoeften op de markt.

**Het werkelijke brandstofverbruik kan variëren, afhankelijk van vele factoren, zoals de rijsnelheid, het gebruik van cruise control, de voertuigspecificatie, voertuigbelasting, werkelijke topografie, de rijervaring van de chauffeur, voertuigonderhoud en weersomstandigheden.

Neem voor meer informatie contact op met:

Press & Events Manager
E-mail: greet.borremans@volvo.com
Tel.: +32 (0)490 66 13 63

Helena Lind
Email: helena.lind@volvo.com
Tel: +46 76 5536257

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,200 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2023 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.