Volvo verhoogt nu het gebruik van staal met lage CO₂‐uitstoot in zijn trucks. Volvo was de eerste
vrachtwagenfabrikant ter wereld die dit type staal in 2022 introduceerde in zijn elektrische trucks. Nu breidt het bedrijf het gebruik van staal met lage CO₂‐uitstoot uit naar alle aandrijflijnen.
Het nieuwe staal wordt geproduceerd door het Zweedse staalbedrijf SSAB en heet SSAB Zero. Het is gemaakt van gerecycled materiaal en geproduceerd met fossielvrije elektriciteit en biogas. Als resultaat wordt de CO₂‐uitstoot met ongeveer 80% verminderd vergeleken met de productie van conventioneel staal met fossiele energie.
Volgend jaar zullen de framebalken van ongeveer 12.000 Volvo FH‐ en FM‐trucks gemaakt worden van staal met lage CO₂‐uitstoot. Dit zal resulteren in een besparing van 6.600 ton CO₂‐equivalenten**. Naarmate de beschikbaarheid van staal met lage CO₂‐uitstoot toeneemt, zal het worden geïntroduceerd in meer truckmodellen en in andere onderdelen van de truck.
Volvo is ook van plan om andere materialen in zijn trucks te vervangen door alternatieven met lagere uitstoot.
"Dit is een extra stap in de richting van onze visie op nul‐emissies. Staal is een van de belangrijkste
materialen in onze trucks. We willen ook andere materialen, zoals aluminium en plastic, vervangen door alternatieven met lage emissie. We zijn trots om de weg te wijzen in de industrie als het gaat om duurzame materialen in onze trucks," zegt Jan Hjelmgren, Senior Vice President Product Management and Quality, Volvo Trucks.
De helft van de truck bestaat uit staal
Het potentieel voor het verlagen van de CO₂‐uitstoot is groot, aangezien bijna de helft van de truck uit staal bestaat (47% van een Volvo FH‐dieseltruck), en het vertegenwoordigt ongeveer 44% van de CO₂‐uitstoot van de productie (van wieg tot poort) uit de totale 21 ton CO₂‐equivalenten voor de Volvo FH‐diesel.
Volvo Group werkt samen met verschillende leveranciers rond staal met lage CO₂‐uitstoot. Staal met lage CO₂‐uitstoot zal een belangrijke aanvulling zijn op het traditionele en gerecyclede staal dat in de trucks van Volvo wordt gebruikt.
Volvo Trucks zet zich in voor het Parijs‐akkoord en het bereiken van netto‐nul broeikasgasemissies in de toeleveringsketen uiterlijk in 2040.
"We blijven ons voortdurend inspannen om onze klimaatimpact verder te minimaliseren. We werken ook aan meer circulariteit in zowel onze operaties als in onze trucks. Veel van onze fabrieken, transporten en dealers werken vandaag de dag al op hernieuwbare energie," zegt Jan Hjelmgren.
Feiten: De belangrijkste materialen in een Volvo FH‐dieseltruck zijn staal (47%), gietijzer (26%), polymeren (11%) en aluminium (8%). Ze staan voor ongeveer 44%, 26%, 14% en 8% van de CO₂‐uitstoot van de productie (van wieg tot poort) uit de totale 21 ton CO₂‐equivalenten voor de Volvo FH‐diesel.
* Staal met lage CO₂‐uitstoot is staal met een aanzienlijke vermindering van CO₂ (80% of meer) van wieg tot
poort.
** CO₂‐equivalenten omvatten alle broeikasgasemissies, inclusief bijvoorbeeld methaan.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Greet Borremans
Press & Events Manager
Tel. +32 490 66 13 63
E‐mail greet.borremans@volvo.com