Sinds 2019 hebben de elektrische vrachtwagens van Volvo wereldwijd in commercieel verkeer meer dan 250 miljoen kilometer gereden – dat komt overeen met 6.200 rondjes om de aarde.
Vrachtwagens zijn verantwoordelijk voor 5% van de wereldwijde CO₂-equivalente uitstoot¹, en batterijelektrische vrachtwagens zijn een belangrijk instrument om de klimaatvoetafdruk van goederenvervoer te verkleinen.Als dezelfde afstand met dieselvrachtwagens zou zijn afgelegd, zou dat meer dan 78 miljoen liter² diesel hebben verbruikt. Door elektrische trucks te gebruiken, zijn de uitstoot van CO₂ aan de uitlaat met 213.000 ton³ verminderd.
“Het is fantastisch om deze ontwikkeling te zien en hoe transportbedrijven de voordelen van elektrische vrachtwagens in hun dagelijkse activiteiten omarmen. Elektrische trucks verminderen emissies en zorgen voor een comfortabelere en stillere werkomgeving voor chauffeurs,” zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.
“Toch weten we allemaal dat de overstap naar elektrisch nog veel te traag verloopt. We missen de
marktomstandigheden die het voor alle transportbedrijven rendabel zouden maken om het vervoer
koolstofvrij te maken. Dat moet veranderen als we meer elektrische vrachtwagens op de weg willen zien.”
De grootste markten voor de elektrische vrachtwagens van Volvo zijn Duitsland, Nederland, Noorwegen, Zweden en de VS. Het elektrische truckgamma van het bedrijf omvat acht modellen die inspelen op uiteenlopende behoeften – van stedelijke distributie en afvalinzameling tot regionaal transport en bouwtoepassingen. In zes jaar elektrificatie heeft het bedrijf uitgebreide expertise opgebouwd in het optimaliseren van energieverbruik, opladen en onderhoud van elektrische vrachtwagens. In 2026 plant Volvo de lancering van een zware elektrische vrachtwagen met een actieradius tot 600 km op één lading.
De elektrische truckmodellen van Volvo zijn: Volvo FL Electric, FE Electric, FM Electric, FM Low Entry, FMX Electric, FH Electric, FH Aero Electric en VNR Electric.
De decarbonisatiestrategie van Volvo Trucks omvat batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische
vrachtwagens, evenals verbrandingsmotoren die worden aangedreven door hernieuwbare brandstoffen zoals biogas en waterstof.
¹ Trucking Industry Net-Zero Tracker, World Economic Forum, december 2024
https://reports.weforum.org/docs/WEF_Net_Zero_Industry_Tracker_2024_Trucking.pdf
2. Gebaseerd op gegevens voor hetzelfde modelgamma van vergelijkbare dieselvrachtwagens.
3. Volgens ‘well-to-wheel’-berekeningen binnen het Global Logistics Emissions Council (GLEC) Framework v3.
LINK to high resolution images