De zware trucks van vandaag zijn geavanceerde voertuigen vol met complexe softwaresystemen, vergelijkbaar met die in personenauto’s. Connectiviteit staat centraal in deze ontwikkeling. Wereldwijd rijden er nu meer dan één miljoen geconnecteerde Volvo trucks rond die gebruik kunnen maken van het volledige dienstenaanbod van het bedrijf.
“Met geconnecteerde diensten kunnen we onze klanten en chauffeurs op zoveel manieren ondersteunen – uptime optimaliseren, energieverbruik verlagen en de hele truckoperatie efficiënter en veiliger maken. Het is fantastisch dat we nu één miljoen geconnecteerde Volvo trucks op de weg hebben,” zegt Jan Hjelmgren, SVP Product Management Volvo Trucks.
“Een truck is een werktool voor transportbedrijven en moet op de weg blijven om waarde te leveren. Onze diensten kunnen hier echt een belangrijke bijdrage leveren. Op de lange termijn draagt dit bij aan het functioneren van onze hele samenleving.”
Diensten met een duidelijk doel
Volvo biedt geconnecteerde diensten aan binnen twee hoofdgebieden: Uptime en Productiviteit.
Uptime-diensten maken gebruik van draadloze connectiviteit om voertuigen op afstand te monitoren en volgen, en potentiële storingen te voorspellen met als doel de truckoperatie te optimaliseren en stilstand te verminderen. De slijtage van belangrijke componenten kan worden gevolgd, waardoor een geoptimaliseerd onderhoudsplan mogelijk wordt en het voertuig op het juiste moment de juiste service krijgt. Uptime-diensten omvatten ook software-updates op afstand om onnodige werkplaatsbezoeken te vermijden.
Productiviteitsdiensten zijn gericht op het verbeteren van de bedrijfsvoering en het verlagen van kosten, bijvoorbeeld via vlootbeheersystemen en planningshulpmiddelen. Ze bieden ook oplossingen voor chauffeurs die het brandstofverbruik en de veiligheid verbeteren, evenals infotainment- en comfortfuncties.
Geconnecteerde trucks stimuleren innovatie
Geconnecteerde trucks spelen ook een belangrijke rol in de innovatie en productontwikkeling van Volvo. De gegevens die uit de trucks kunnen worden gehaald, worden geanalyseerd en geven inzicht in het gedrag van de trucks. Dit leidt uiteindelijk tot snellere productontwikkeling en innovatieve nieuwe oplossingen.
“Connectiviteit is een zeer belangrijk onderdeel van de transformatie van deze industrie. Met behulp van geavanceerde analysemethoden en AI kunnen we grote hoeveelheden data analyseren en de resultaten gebruiken in onze productontwikkeling. Zo kunnen we nieuwe producten en diensten ontwikkelen die onze klanten ten goede komen en transport productiever, duurzamer en veiliger maken,” zegt Jan Hjelmgren.
De interface van het bedrijf voor digitale diensten voor alle klanten heet Volvo Connect.
Lees meer over Volvo Trucks diensten:
Helena Lind
Media Relations Director, Volvo Trucks
Email: helena.lind@volvo.com
Tel: +46 765 53 62 57
Press images and films are available in the Volvo Trucks’ Media Hub: https://media.volvogroup.com/dam
Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,200 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2024, approximately 134,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.