Een kwart van de CO2-uitstoot op Europese wegen komt van zwaar vrachtvervoer. Als Europa in 2030 naar 55% minder uitstoot wil, dan valt er in deze categorie dus nog wat winst te boeken. Met strengere regels voor vrachtwagens is de eerste stap gezet.
De invoering van de regels dateert al van 2019, maar met het nieuwe Fit for 55-pakket heeft de EU de maatregelen nog een stuk aangescherpt. Tegen 2030 moet de uitstoot van uw trucks maar liefst 43% lager liggen. Gelukkig zijn fabrikanten van vrachtwagens al volop bezig met milieuvriendelijke aandrijflijnen. En ook goed om weten: financieel zal dit voor elk bedrijf interessanter zijn.
De nieuwe Eurovignet-richtlijn houdt bijkomend rekening met de CO2-uitstoot van uw vloot. En die afspraak is duidelijk: wie proper rijdt, betaalt minder. Wie met een vervuilende vrachtwagen rijdt, betaalt meer.
Duitsland is het eerste land dat de aangepaste tolheffing doorvoerde. Een dieseltruck die lange afstanden rijdt, betaalt vandaag met de invoering van de nieuwe regels tot 46.500 euro per jaar aan tolheffingen. Een elektrische truck betaalt minder dan 7.000 euro. Dat is een besparing van bijna 40.000 euro per jaar. Zo weet u meteen hoe snel u uw elektrische truck terugverdient.
Eentje waar u misschien niet meteen aan denkt. Sinds vorig jaar zijn grote bedrijven verplicht om elk jaar een duurzaamheidsrapport op te stellen. Met schone trucks rijden, straalt dus positief af op uw bedrijfsimago.
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws en updates over elektromobiliteit per e-mail van Volvo Trucks.