Trucks

Rijdt uw volgende truck op bio-LNG?

| 10 min
De transportsector begint stilaan het potentieel in te zien van bio-LNG als veelbelovend alternatief voor diesel. En terecht. Hier zijn enkele redenen waarom bio-LNG (vloeibaar aardgas) de brandstof voor het toekomstige langeafstandsvervoer zou kunnen worden.

Een bondgenoot van de circulaire economie

Het is gemakkelijk voor te stellen waarom bio-LNG (ook wel bekend als vloeibaar biogas) veelbelovend is. Ten eerste is het een echte bondgenoot van de circulaire economie, omdat het kan worden gemaakt van grondstoffen zoals niet-eetbare delen van graan, rioolwater en huishoudelijk afval. Dit betekent dat bio-LNG niet concurreert met de voedselvoorziening, iets waarvoor biobrandstoffen alom bekritiseerd zijn.

 

Het proces om biogas te maken is vrij eenvoudig. In een biogasinstallatie worden verschillende grondstofbronnen in een warme, zuurstofvrije omgeving geplaatst en verteerd door bacteriën. In het gistingsproces worden complexe moleculen van organisch materiaal afgebroken tot eenvoudigere moleculen zoals alcohol, CO2 of methaan. Dit is hernieuwbaar gas dat kan worden gebruikt voor warmte en energie.

 

Wanneer biogas gezuiverd of opgewerkt is tot aardgaskwaliteit (dan meestal biomethaan genoemd) kan het worden gecomprimeerd tot Bio-CNG (gecomprimeerd biogas) of vloeibaar gemaakt tot bio-LNG (vloeibaar gemaakt biogas) en in voertuigen worden gebruikt. Bio-LNG is een zeer efficiënte brandstof met een minimale CO2-uitstoot die ook lokaal kan worden geproduceerd, wat de kosten en transportemissies verlaagt.

 

Maar ondanks zijn groene geloofwaardigheid heeft bio-LNG het moeilijk gehad om voet aan de grond te krijgen in de trucksector, voornamelijk vanwege:
 

Kosten: hoewel biogas wordt gemaakt van "afval" en relatief eenvoudig te produceren is, zijn de kosten voor de productie ervan nog steeds hoger dan de kosten van diesel. Voor een groot deel komt dit door zaken als schaalvoordelen en distributiekosten. De productie van biogas gebeurt traditioneel door gemeenten op lokaal niveau. Het heeft ontbroken aan de schaal en de stimulansen om echt efficiënt te zijn, aangezien het hoofddoel meestal afvalverwerking was.
 

Daar komt nog bij dat de bouw van biogasinstallaties een gecompliceerde onderneming is met veel voorwaarden, waaronder toegang tot organisch afval, zorgen voor de juiste temperaturen, vochtigheid en afvalsoort om methaanuitstotende bacteriën te ondersteunen. De installatie moet ook voldoende gas produceren om de kosten van de installatie te rechtvaardigen. De infrastructuur voor het tanken van bio-LNG, die in de meeste landen maar zeer weinig voorkomt, is moeilijk te ontwikkelen wegens de kosten, de ontoereikende stimulansen en de groeiende markt.
 

Opkomst van andere alternatieven: met de groeiende belangstelling rond elektrische voertuigen is de aandacht, en tot op zekere hoogte ook de investeringen, afgeleid van alternatieven zoals bio-LNG. Sommige OEM's hebben bijvoorbeeld verdere investeringen in LNG (vloeibaar aardgas) uitgesloten en richten zich in plaats daarvan op waterstof of elektrische voertuigen.
 

Betekent dit alles de doodsteek voor bio-LNG?
Nauwelijks. En dit is de reden.


Een nieuwe kijk op afval

Dankzij de opkomst van de circulaire economie is er een mentaliteitsverandering opgetreden: wat boeren, supermarkten en gemeenten voorheen als "afval" zagen, wordt nu gezien als een hulpbron, waardoor het aanbod van materiaal dat nodig is om biogas te maken, toeneemt. Vorig jaar heeft supermarktketen Lidl aangekondigd dat ze gaan samenwerken met Gasum om biogas te produceren uit bioafval dat in de Lidl-winkels vrijkomt en ze gaan ook op biogas rijdende trucks gebruiken voor leveringen.
 

Investeringen die de kosten drukken

Meer particuliere actoren raken betrokken bij de productie en distributie van biogas, wat de efficiëntie zal verhogen en de kosten zal drukken. Bijvoorbeeld het particuliere Biokraft AS in Noorwegen heeft vorig jaar de grootste installatie ter wereld voor de productie van vloeibaar biogas in gebruik genomen. Ondertussen heeft het Fins-Zwitserse biotechbedrijf Ductor zijn eerste fabriek voor organische mest en biogasproductie op commerciële schaal geopend in Mexico. Een nieuwe anaerobe vergistingsinstallatie met een capaciteit van 70.000 ton per jaar werd in februari 2020 geopend in Tyne and Wear in het Verenigd Koninkrijk. Dit is allemaal geweldig nieuws voor biogas als een levensvatbare brandstofbron!
 

Een oplossing geschikt voor lange afstanden

Elektrische voertuigen hebben de laatste jaren misschien wel de voorkeur gegeven aan biogas, maar als het op lange afstanden aankomt, komt bio-LNG pas echt als winnaar uit de bus. Het is niet alleen mogelijk om grote hoeveelheden bio-LNG te vervoeren en het benodigde bereik te garanderen voor langeafstandsopdrachten, maar het is ook mogelijk om een tank in slechts een paar minuten te vullen. Er is ook weinig ingeleverd op rijeigenschappen en betrouwbaarheid. Volvo FH LNG bijvoorbeeld rijdt en presteert net als de dieselversie, maar de "tank-to-wheel" CO2-uitstoot kan met 100% afnemen (vergeleken met diesel) bij gebruik van bio-LNG.
 

Ook op het gebied van de infrastructuur wordt vooruitgang geboekt; deze maand nog heeft Shell aangekondigd dat het zijn Duitse netwerk van LNG-stations zal uitbreiden tot 35-40 locaties en deze zal bevoorraden met bio-LNG. Het bedrijf overweegt ook om zijn eigen tankwagenvloot over te schakelen op LNG.
 

Het elektrificeren van lange afstandstransporten was daarentegen een uitdaging vanwege het huidige assortiment batterijen, hun gewicht en de relatief lange tijd die nodig is om ze op te laden.  
 

Potentieel ander gebruik

Hoewel vloeibaar maken de meest wijdverbreide toepassing van biogas in het transport is, zijn andere toepassingen in snel tempo in opkomst. Een interessant scenario dat wordt onderzocht, is het gebruik van biogas om waterstof te produceren voor gebruik in brandstofcellen. Onderzoekers hebben zelfs ontdekt hoe ze methaan kunnen omzetten in waterstof in de brandstofcel zelf via een nieuwe katalysator. Hoewel het nog verre van een gangbare oplossing is, is vooruitgang als deze een geweldige manier om zowel de kosten als de milieu-impact van waterstofproductie te verlagen en tegelijkertijd de grotere rol te benadrukken die biogas in het transport kan spelen.
 

Rijdt uw volgende truck dus op bio-LNG? Wel, onvoldoende brandstofinfrastructuur en installaties voor de productie van biogas vormen natuurlijk een grote uitdaging. En als u in een deel van de wereld woont waar biogas niet wordt gestimuleerd, kan dit een dure keuze worden.
 

Het valt echter niet te ontkennen dat de wereld waarin we vandaag leven van iedereen en van elk bedrijf verlangt dat ze nadenken over hoe ze hun afval en uitstoot kunnen verminderen. En dit is niet anders in de transportsector. Hoewel bio-LNG vandaag misschien niet de meest voor de hand liggende keuze is voor veel transportbedrijven, zal dit in de toekomst wel het geval zijn naarmate de technologie evolueert, de kosten dalen en de infrastructuur groeit. Voor mij is het slechts een kwestie van tijd, aangezien bio-LNG aan alle voorwaarden voldoet om een belangrijk alternatief voor diesel te worden: lage emissies en een hoog brandstofpotentieel (het vermogen om diesel te vervangen). Met 21% is dit aanzienlijk hoger dan alternatieven zoals biodiesel (3%)
 

Wilt u meer weten over alternatieve brandstoffen en of deze geschikt zijn voor uw transportbedrijf? Download mijn gids hieronder voor een overzicht van de voor- en nadelen van enkele van de belangrijkste alternatieven voor diesel die uw bedrijf in de nabije toekomst zou kunnen gebruiken!

Lars Mårtensson

Lars Mårtensson works as Environment and Innovation Director at Volvo Trucks.

Gerelateerde artikelen