Trucks

8 veelgestelde vragen over biogas en met gas aangedreven voertuigen

| 4 min
Om de stijgende dieselkosten aan te pakken en fossiele brandstoffen in de transportsector te vervangen, kunnen transportbedrijven overwegen om met gas aangedreven voertuigen te laten rijden op vloeibaar biogas (bio-LNG). Maar wat is het verschil tussen verschillende gassoorten, wat zijn de kosten en welke transportopdrachten passen het best?
8 veelgestelde vragen over biogas en met gas aangedreven voertuigen

Er is momenteel behoefte aan verschillende soorten brandstoffen en aandrijflijnen om aan de noden van de groene transitie te kunnen voldoen. Biogas is een alternatief dat de zware industrie koolstofarm kan maken en tegelijkertijd een energieoplossing voor de lange termijn vertegenwoordigt.
 

Het aantal LPG-tankstations neemt momenteel toe, vooral in Europa, en gas is nu al een bruikbaar alternatief voor diesel, ook voor langere routes. Op dit moment bevindt 60% van de biogasproductiecapaciteit zich in Europa en Noord-Amerika. Europa is momenteel de leidende regio met 20.000 biogasinstallaties.
 

China produceert bijna een derde van het wereldwijde totaal en streeft ernaar de biogasproductie op het platteland uit te breiden en tegelijkertijd de afvalbeheerpraktijken te verbeteren om tegen 2030 bijna 17 miljoen ton olie-equivalent (Mtoe) te produceren (in vergelijking met 7 Mtoe vandaag). Ondertussen zal India financiële steun verlenen aan lokale biogas-warmtekrachtkoppelingsinstallaties. Het gebruik van biogas groeit ook in landen als Indonesië, Maleisië en Thailand, waar ze enorme hoeveelheden beschikbare industriële residuen zullen benutten.
 

In 2022 presenteerde de Europese Commissie het REPowerEU-plan om de afhankelijkheid van Russische fossiele brandstoffen te verminderen veel vroeger dan 2030, waarbij de uitrol van hernieuwbare energie moet worden versneld. Het Actieplan voor biomethaan bevat instrumenten, waaronder een nieuw industrieel partnerschap voor biomethaan en financiële stimulansen om de productie tien keer te verhogen (vergeleken met 2021) naar 35 miljard kubieke meter (mkm) tegen 2030. Zo kan het mogelijk worden om fossiele brandstoffen in de transportsector te kunnen vervangen. 

Maar wat is het verschil tussen de soorten gasbrandstof en hoe verhouden ze zich tot diesel?

Hier zijn 8 veelgestelde vragen over gas:

1. Wat is vloeibaar biogas (bio-LNG)?

Bio-LNG, ook wel vloeibaar biogas genoemd, bestaat net als LNG voornamelijk uit methaan. Bio-LNG is een niet-fossiele brandstof die wordt geproduceerd via een proces waarbij biogas uit organisch afval zoals dierlijke mest, slib en voedselafval wordt omgezet in hoogwaardig biomethaan en vloeibaar wordt gemaakt tot -162 graden Celsius. In vergelijking met LNG heeft bio-LNG beduidend minder CO₂-uitstoot. Het heeft ook een hoger brandstofpotentieel (het vermogen om diesel te vervangen) dan andere alternatieven zoals biodiesel. Bio-LNG kan ook lokaal worden geproduceerd, wat transportkosten en koolstofemissies bespaart en bijdraagt aan energiezekerheid.
 

2. Wat is vloeibaar aardgas (LNG)?

Vloeibaar aardgas is aardgas dat is afgekoeld tot vloeibare vorm voor transport en opslag. Hoewel aardgas een fossiele brandstof is, kan vloeibaar aardgas (LNG) de CO₂-uitstoot met 10-20% verminderen in vergelijking met diesel, dankzij minder koolstof per energie-eenheid. LNG wordt wereldwijd verhandeld, wat betekent dat het deel uitmaakt van de wereldwijde energiehandel en wereldwijd wordt verzonden.

3. Wat is gecomprimeerd biogas (bio-CNG) en aardgas (CNG)?

Het enige verschil tussen bio-LNG/LNG en bio-CNG/CNG is dat de laatste onder hoge druk wordt gecomprimeerd en in tanks op het voertuig wordt opgeslagen. Het nadeel van gecomprimeerd gas is dat het een kortere actieradius voor het voertuig betekent dan rijden op vloeibaar gas. Net als bio-LNG kan gecomprimeerd biogas (bio-CNG) lokaal worden geproduceerd en is het een niet-fossiele brandstof, terwijl CNG een fossiele brandstof is.

4. Hoe ver kun je rijden op een met gas aangedreven voertuig?

Momenteel kunnen LNG- en bio-LNG-aangedreven voertuigen tot 1000 km rijden voordat ze worden bijgevuld, waardoor het een nuttige brandstof kan zijn voor langeafstandstoepassingen. CNG heeft een kortere actieradius en wordt vaker gebruikt voor lokaal transport.

5. Welke transporten zijn geschikt voor voertuigen die op gas rijden?

CNG en bio-CNG worden van oudsher gebruikt voor lokale transporten zoals distributie en afvalinzameling in stedelijke omgevingen. Elektrische vrachtwagens worden een competitief alternatief in steden, wat nieuwe manieren opent om biogas te gebruiken, bijvoorbeeld in langeafstandsvrachtwagens als bio-LNG. Net als LNG heeft bio-LNG een hoge energiedichtheid en zijn gastrucks daarom geschikt voor langeafstandstransport. Op de lange termijn zullen met gas aangedreven voertuigen een aanvulling vormen op elektrische voertuigen. Zeker wanneer er op biogas wordt gereden. 


6. Wat is het goedkoopste alternatief: benzine of diesel?

Het hangt af van verschillende factoren en marktspecifieke omstandigheden. Een vrachtwagen op gas is duurder dan een dieseltruck, maar de totale bedrijfskosten kunnen lager zijn dankzij lage gasprijzen of andere prikkels, zoals tolgelden of belastingen. Met biogas aangedreven voertuigen kunnen ook een eerste vereiste zijn om nieuwe zakelijke kansen te behouden of te verwerven als gevolg van toenemende milieueisen.
 

7. Wat gebeurt er als het gaat om de infrastructuur voor gas, zoals beschikbaarheid, tanken en aankomende investeringen?

De infrastructuur voor met gas aangedreven voertuigen groeit snel en de voertuigen zijn in continue ontwikkeling. Biogas en biomethaan zijn de snelst groeiende vormen van bio-energie en zelfs als een groot deel van de biogasproductie in Europa en Noord-Amerika plaatsvindt, gelooft het Internationaal Energieagentschap (IEA) dat hun wereldwijde marktaandeel in de totale vraag naar bio-energie zal groeien van 5% vandaag naar 12% - 20% afhankelijk van toekomstige scenario's.

Er zijn vandaag al meer dan 600 stations voor LNG/bio-LNG in Europa. Dat is in een jaar tijd met meer dan 100 stations gestegen. Ook wordt er geïnvesteerd in de productie van bio-LNG en grote spelers stappen over op bio-LNG vanwege aan de noodzaak om over te stappen op niet-fossiele brandstoffen. Als het op tanken aankomt, is het qua tijd vergelijkbaar met diesel, maar je moet standaard veiligheidsmaatregelen nemen vanwege het koude, vloeibaar gemaakte gas.
 

8. Moet u investeren in een met gas aangedreven voertuig?

Vrachtwagens op gas kunnen een competitief alternatief zijn voor diesel en de technologie verbetert voortdurend in termen van efficiëntie en actieradius. Biogas (bio-LNG) heeft bovendien de circulaire en klimaatvoordelen waar steeds meer klanten binnen de transportsector om vragen. Het is ook een alternatieve brandstof die tegenwoordig al op veel plaatsen verkrijgbaar is.


Hier vind je meer informatie over met gas aangedreven voertuigen of contacteer je plaatselijke verdeler.

De meest gestelde vragen over bio-LNG

Gerelateerde artikelen

Laatste nieuws

Latest Press Release