Het besturen van vrachtwagens met zijspiegels is altijd iets geweest dat chauffeurs als vanzelfsprekend hebben beschouwd. De afgelopen jaren zijn verschillende fabrikanten echter begonnen met het aanbieden van cameramonitorsystemen. Wanneer en waar kan dat echter nuttig zijn, en wat zijn de voor- en nadelen van een camera versus een spiegel?
In 2016 stonden de Verenigde Naties open voor een verordening die het mogelijk maakte dat cameramonitorsystemen spiegels konden vervangen. Eén van de voordelen was dat het zogenaamde directe zicht verbeterde, dat wil zeggen het zicht vanuit het oogpunt van de chauffeur: namelijk dat wat gezien kan worden zonder de hulp van spiegels of camera's.
De Europese Commissie schat dat de toekomstige Algemene veiligheidsvoorschriften het aantal ongevallen zullen beperken en hopelijk tegen 2038 meer dan 25.000 levens zullen redden en minstens 140.000 ernstige verwondingen zullen voorkomen. Cameramonitorsystemen kunnen bijdragen aan deze cijfers aangezien ze het directe zicht verbeteren. Maar de belangrijkste reden achter de ontwikkeling van cameramonitorsystemen is betere aerodynamica en de mogelijkheid om brandstof te besparen en minder CO2 uit te stoten.
“Iedereen wil zijn brandstof- of energieverbruik verbeteren. Met minder luchtweerstand door spiegels kunnen meer gestroomlijnde camera's de energie-efficiëntie met maximaal 1,5%* verbeteren. Het is echter ook belangrijk om na te gaan welke oplossing bij de klant past en diens rijervaring verbetert”, zegt Gabor Szalo, Senior Engineering Specialist in Visibility bij Volvo Trucks.
De eerste vrachtwagen met camera’s in plaats van zijspiegels kwam er in 2019 en sindsdien hebben de technische mogelijkheden zich snel ontwikkeld. Verschillende fabrikanten hebben vrachtwagens met cameramonitorsystemen op de markt gebracht en de stimulans van toekomstige wetgeving versnelt dat proces nog. Tegen 2029 zullende Europese Algemene veiligheidsvoorschriften (GSR) vereisten voor direct zicht implementeren voor alle nieuw geregistreerde vrachtwagens om dode hoeken zoveel mogelijk te beperken en te verbeteren wat chauffeurs direct vanuit hun voertuigen kunnen zien.
Afgezien van de technische ontwikkelingen en de toekomstige wetgeving zijn er mogelijkheden en voordelen, maar ook uitdagingen en beperkingen, bij het rijden met camera's in plaats van spiegels. Hier volgen enkele aspecten om in overweging te nemen:
Aerodynamica:
Zichtbaarheid en veiligheid:
Weer en duisternis:
Naleving van wet- en regelgeving:
Zichtbaarheid en veiligheid:
Reparaties:
Rijervaring:
Zowel cameramonitorsystemen als traditionele spiegels hebben voor- en nadelen. De rijervaring met zijspiegels is anders dan met een cameramonitorsysteem, en chauffeurs hebben waarschijnlijk ook andere voorkeuren.
Sommige segmenten vinden het wellicht ook gemakkelijker om zich aan te passen: zo kunnen chauffeurs die lange afstanden afleggen, er wellicht sneller aan wennen dan chauffeurs die veel in de stad rijden, waar het herhaaldelijk inschatten van afstanden en het beoordelen van dieptezicht van cruciaal belang zijn, en waar wellicht vaker achteruit moet worden gereden.
“De voorkeuren kunnen variëren, het doel van camera's is om het scherm zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te krijgen, om de best mogelijke rijervaring te bieden. Voor nieuwe chauffeurs kunnen camera's de standaard zijn en uw keuze kan ook afhangen van hoezeer u openstaat voor verandering en nieuwe digitale oplossingen in de rijomgeving”, zegt Hanna Degerman, User Experience Product Planner bij Volvo Trucks.
Kjell Brunnström is senior wetenschapper bij RISE Research Institutes of Sweden en is gespecialiseerd in visuele perceptie. Hij gelooft dat camera's in de nabije toekomst steeds gebruikelijker en populairder zullen worden, maar het kan ook nuttig zijn om enkele aspecten aan cameramonitorsystemen toe te voegen, zodat ze de favoriete optie kunnen worden voor iedereen en elk segment in de transportsector.
“Zoals het nu is, bieden cameramonitorsystemen een minder goed dieptezicht dan gewone zij- of achteruitkijkspiegels. Maar uit onderzoek dat werd uitgevoerd bij RISE en Volvo Cars** is gebleken dat de camera's, om de minder goede diepteperceptie te reduceren, bij voorkeur extra grafische afbeeldingen moeten weergeven die de afstand en gevaarlijke objecten aangeven, wat de chauffeur kan helpen de juiste beslissingen te nemen.”
De technologie heeft zich snel ontwikkeld op dit vlak. Uw keuze tussen een klassieke zijspiegel of een cameramonitorsysteem kan afhankelijk zijn van uw voorkeur of segment. Uw zakelijke vereisten moeten worden geëvalueerd, maar ook de mogelijkheden voor wettelijke naleving: en wellicht ook de voorkeur en openheid van uw chauffeur voor nieuwe rijervaringen.
*Het werkelijke energieverbruik kan variëren, afhankelijk van vele factoren, zoals de rijsnelheid, het gebruik van cruise control, de voertuigspecificatie, voertuigbelasting, werkelijke topografie, de rijervaring van de chauffeur, voertuigonderhoud en weersomstandigheden.
** Bron: Zhang, M. en G. Bin. Het effect van CMS met AR op de rijprestaties. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. eindwerk. 2022, Beschikbaar via: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469