Vlootbeheer is een complexe taak waarbij voortdurend meerdere bewegende onderdelen in evenwicht moeten worden gehouden. Maar zijn hun dagelijkse uitdagingen ook anders in verschillende sectoren en landen? We vroegen vier verschillende wagenparkbeheerders om het uit te zoeken.
Shu-Ling Su is algemeen directeur van Chi Sheng Transportation (hierboven afgebeeld), dat gespecialiseerd is in het transport van gevaarlijke chemicaliën en gassen. Het bedrijf is gevestigd in Taiwan en beschikt over een wagenpark van ruim 120 voertuigen.
Wat doet uw bedrijf en wat is uw rol?
"Wij zijn gespecialiseerd in het vervoer van gevaarlijke goederen. Ik ben volledig verantwoordelijk voor operationeel management en strategische planning, waaronder bedrijfsontwikkeling, financiële planning en toewijzing van personeelsbronnen. Mijn belangrijkste missie is om te zorgen voor efficiënte, veilige en conforme transportprocessen en tegelijkertijd de omzetgroei en verbetering van de servicekwaliteit te stimuleren."
Wat zijn de belangrijkste trends die u in de sector ziet?
"We staan momenteel onder toenemende druk door een vergrijzende beroepsbevolking, stijgende kosten en strengere veiligheidseisen. Jongeren zijn minder bereid om in de sector te werken en de prijzen voor grondstoffen en verzekeringspremies zijn gestegen, waardoor de vlootbeheeractiviteiten onder druk komen te staan. We zien echter ook dat spelers in de sector zich geleidelijk transformeren door digitalisering en ESG-beleid, wat leidt tot een verbeterde service-efficiëntie en duurzaamheid."
Wat zijn momenteel uw grootste uitdagingen?
Het werven en opleiden van beroepschauffeurs is een voortdurende uitdaging, vooral omdat we streven naar een evenwicht tussen veiligheid en efficiëntie. Onze grootste zorg is het beheersen van het risico op plotselinge veiligheidsincidenten. Ondanks voortdurende training en controle kan één enkel ongeval of overtreding onze reputatie en het vertrouwen van onze klanten schaden. Een hoog chauffeursverloop en een gebrek aan opvolgingsplanning vormen ook op de lange termijn een bedreiging voor de operationele stabiliteit.
Hoe werkt u aan duurzaamheid en emissiereductie?
Hoewel de opties en infrastructuur voor elektrische voertuigen in de petrochemische transportsector nog beperkt zijn, zijn we een samenwerking aangegaan met voertuigfabrikanten en energieleveranciers om de technische haalbaarheid ervan te beoordelen.
"We hebben ook een ERP-systeem (Enterprise Resource Planning) geïmplementeerd om de routeplanning en transportefficiëntie te optimaliseren en zo lege ritten en energieverspilling te verminderen. Regelmatige trainingen in ecologisch rijden en preventieve onderhoudsprogramma's zorgen ervoor dat het wagenpark in optimale conditie blijft en zo onze CO2-voetafdruk nog verder wordt verkleind."
Welke technologische ontwikkelingen ziet u in de branche?
"Wij zien direct de voordelen van digitalisering, zoals datagestuurde route-optimalisatie en prestatiebewaking. Automatisering en op AI gebaseerde dispatching staan nog in de kinderschoenen, maar wij geloven dat ze uiteindelijk de efficiëntie van wagenparkplanning en magazijnactiviteiten zullen verhogen. Ons doel is om een datagestuurd, intelligent wagenparkbeheersysteem te ontwikkelen om onze concurrentiekracht te versterken."
Louis Teh is verantwoordelijk voor de vrachtwagens van TBC Transportation & Trading, die deel uitmaken van het grote wagenpark met zwaar materieel. Het bedrijf is al meer dan 30 jaar een van de grootste vervoerders van zeecontainers en vracht in Singapore.
Wat doet uw bedrijf en wat is uw rol?
“Ik ben verantwoordelijk voor ons wagenpark van 30 vrachtwagens, die voornamelijk gebruikt worden voor containertransport, algemene vracht en logistiek in onderaanneming.” Onze activiteiten omvatten zowel havendiensten als binnenlandse leveringen, met de nadruk op tijdsgevoelig transport en grote volumes.
"Ik ben het grootste deel van de dag bezig met het coördineren van schema's, het garanderen van de beschikbaarheid van voertuigen, het monitoren van onderhoudsbehoeften en het beheren van chauffeurstoewijzingen. Er gaat ook veel tijd zitten in het analyseren van operationele gegevens om manieren te vinden om de kosten en efficiëntie te optimaliseren."
Wat zijn de belangrijkste trends die u in de sector ziet?
"De sector herstelt gestaag van de pandemie, maar de druk is hoog vanwege de stijgende brandstofkosten en strengere milieuregels. Tegelijkertijd verwachten klanten steeds meer dat leveringen sneller en transparanter worden.
Duurzaamheid is een belangrijk aandachtspunt geworden en steeds meer bedrijven vragen om groenere transportopties. Ook zien we een snelle groei in digitalisering, van wagenparkbeheersystemen tot elektronische documentatie."
Wat zijn momenteel uw grootste uitdagingen?
"Het beheersen van de operationele kosten is de grootste uitdaging, vooral de brandstof- en personeelskosten. Het wordt steeds moeilijker om chauffeurs te werven en te behouden vanwege de toenemende concurrentie. En dan is er nog de veiligheid van de bestuurder en het voldoen aan de nieuwe milieunormen. Ik wil ervoor zorgen dat we voorop lopen op het gebied van regelgeving en niet reactief zijn."
Hoe werkt u met nieuwe technologieën?
"Automatisering van onze magazijnactiviteiten heeft de snelheid en nauwkeurigheid al verbeterd. Digitale hulpmiddelen – met name hulpmiddelen die gebruikmaken van AI en realtimegegevens – helpen ons risico's te beheersen, het inzicht te verbeteren en slimmere, snellere beslissingen te nemen.
"We zijn bijzonder trots op ons recente initiatief voor magazijnautomatisering. Hierdoor hebben we de verwerkingstijd met 30% kunnen verkorten en tegelijkertijd de nauwkeurigheid kunnen verhogen. We hebben ook met succes een platform voor voorspellende analyses uitgerold waarmee we op verstoringen kunnen anticiperen en proactief kunnen reageren in ons netwerk.
Hoe werkt u aan duurzaamheid en emissiereductie?
"Duurzaamheid staat centraal in onze strategie. Wij onderzoeken elektrische voertuigen om te zien of die binnen onze activiteiten kunnen passen. Wij zien technologische vooruitgang als een noodzaak en een kans, en elektrificatie is essentieel voor stedelijke logistiek."
Levente Böröndy is al bijna 30 jaar actief in de logistiek en het wegtransport. Tegenwoordig beheert hij een wagenpark van ruim 2200 vrachtwagens dat actief is in Hongarije en Polen.
Wat is jouw rol?
"Ik ben operationeel directeur bij Waberer's en ben verantwoordelijk voor het beheer en toezicht op de dagelijkse activiteiten van onze uitgebreide vloot. Het gaat om ruim 2200 voertuigen, waarvan 1800 worden bestuurd door ons Hongaarse team en ongeveer 400 door onze Poolse dochteronderneming. Ons eigen wagenpark bestaat voornamelijk uit megatrailers die wij inzetten voor internationaal en binnenlands goederenvervoer door heel Europa.
Hoe zou u de huidige staat van de transportsector in uw regio beschrijven?
De transportsector in Centraal- en Oost-Europa maakt een transformatie door, met negatieve gevolgen van stijgende kosten, personeelstekorten en de invoering van nieuwe regelgeving. Steeds meer bedrijven richten zich op innovatie, automatisering en het opzetten van duurzame processen om concurrerend te blijven."
Wat zijn momenteel uw grootste uitdagingen?
"Deze vraag alleen al is een apart artikel waard. Er is een tekort aan chauffeurs: veel ervaren chauffeurs gaan met pensioen en er komen steeds minder jongeren in de sector. Dan zijn er nog de hogere brandstoftarieven, belastingen en regelgevingskosten en de hogere vrachtwagenprijzen in combinatie met hogere leasetarieven. Er is sprake van economische onzekerheid, inflatie, hoge rentetarieven en dalende transportvolumes in verschillende sectoren. En ten slotte de transitie naar emissievrije logistiek en de druk om te digitaliseren."
Hoe werkt u aan duurzaamheid en emissiereductie?
Wij streven ernaar onze impact op het milieu te verkleinen door te investeren in nieuwere, zuinigere voertuigen. Wij organiseren voortdurend trainingen voor onze chauffeurs om zuiniger met brandstof om te gaan.
Om onze CO2 -uitstoot te verminderen, testen we samen met onze zakenpartners verschillende alternatieve brandstoffen. Daarbij richten we ons primair op HVO. In Hongarije exploiteren we 31 elektrische en LNG-aangedreven voertuigen. Hoewel dit aantal niet enorm is vergeleken met de totale omvang van het wagenpark, is dit wel het grootste wagenpark van zware voertuigen op alternatieve brandstoffen in de regio Centraal- en Oost-Europa. Wij geloven dat dit aantoont dat wij echt inzetten op duurzaamheid.”
Welke invloed hebben nieuwe technologieën op uw bedrijf?
Digitale hulpmiddelen zoals telematica en routeoptimalisatiesoftware zijn een integraal onderdeel van onze bedrijfsvoering geworden en we volgen de ontwikkelingen op het gebied van automatisering en elektrificatie nauwlettend om deze in de toekomst te kunnen integreren. Ik ben vooral trots op de succesvolle implementatie van een uitgebreid wagenparkbeheersysteem. Dat heeft geleid tot een verbeterde routeplanning, een lager brandstofverbruik en meer inzicht in de algehele bedrijfsvoering.
Wat zijn uw belangrijkste prioriteiten voor de toekomst?
Hoe kunnen we morgen effectiever zijn dan we vandaag waren? Dit is altijd de slogan van ons bedrijf geweest. Hoe kunnen we de vloot draaiende houden, met minimale uitvaltijd en verhoogde efficiëntie? Hoe kunnen we sneller reageren op onverwachte situaties? Hoe kunnen we flexibeler zijn?”
Janno van Aalst, eigenaar en wagenparkbeheerder van Gebr-Pothuizen BV, opereert in een steeds competitievere en veeleisendere markt en probeert tegelijkertijd de overgang naar elektroficatie in goede banen te leiden.
Wat doet uw bedrijf en wat is uw functie?
"Wij zijn een transportbedrijf dat gespecialiseerd is in het bezorgen van meubelen. Ik beheer onze gehele vloot: Inkoop, onderhoud, voertuig- en chauffeursprestaties. We hebben 33 vrachtwagens, waarvan er twee elektrisch zijn en de derde later dit jaar geleverd wordt."
Wat zijn de belangrijkste trends die u in de sector ziet?
Klanten willen steeds meer diensten en we verwachten dat dit zo zal blijven. Iedereen kan een pallet van A naar B brengen, dus proberen we extra diensten te bieden door ook meubels te plaatsen en te monteren. Klanten willen graag verlost worden van dit soort taken, omdat ze er geen personeel voor hebben. Nu zijn onze chauffeurs ook meubelplaatsers!”
Wat zijn momenteel uw grootste uitdagingen?
"Als eigenaar van een klein bedrijf is klantenbehoud de grootste uitdaging. Dan zijn er nog de milieuzones en de noodzaak om elektrisch te rijden, het blijven werven van goed personeel en de verschillende regels die de overheid ons oplegt."
Wat zijn uw topprioriteiten voor 2025?
"Onze hoogste prioriteit is om onze vloot en diensten verder te elektrificeren en uit te breiden. We willen in 2030 over 15 elektrische vrachtwagens beschikken. We doen veel aan stedelijke distributie, dus we gaan ons daarin specialiseren en blijven investeren in de opleiding van ons personeel. Samen met onze grootste klant Ahrend-Gispen (kantoorinrichters) zijn we de elektrische route ingeslagen en breiden we dit nu uit door ook montage en andere aanvullende diensten aan te bieden. Dit helpt ons echt om ons te onderscheiden van onze concurrenten."
Hoe heb je de overstap naar elektrisch ervaren?
"We hebben de overstap gemaakt omdat onze klanten dat willen. Veel van hun klanten zijn immers overheidsopdrachtgevers. De Nederlandse overheid verstrekt subsidies die een derde van de kosten dekken. De elektrische vrachtwagens doen het zeer goed, de actieradius is beter dan verwacht en onze chauffeurs zijn er erg blij mee. Dat is belangrijk, want onze medewerkers zijn onze ambassadeurs.”