Trucks

Meer koppel en vermogen voor de Volvo FH16: hier is de nieuwe D17-motor

Marcos Weingaertner Ivar Sahlén
2024-02-15
Technologie en innovatie Zuinig rijden
Authors
Marcos Weingaertner
Product Manager
Ivar Sahlén
Chief Project Manager

Voor de meest veeleisende taken in de trucksector maken vermogen en koppel het verschil. Daarom heeft Volvo Trucks de nieuwe D17-motor ontwikkeld. Met maar liefst 780 pk en 3800 Nm is dit de krachtigste motor die Volvo Trucks ooit heeft gemaakt. Deze motor is gebouwd met als doel de zwaarste lasten met gemak te kunnen hanteren en tegelijkertijd een uitstekende productiviteit en duurzaamheid te bieden.

De nieuwe, grotere 17-litermotor van Volvo Trucks, de D17, levert een enorm vermogen en koppel voor de meest veeleisende klanten en toepassingen. De kracht van de motorrem over alle versnellingen is ongezien, en het reactievermogen van de motor is uitstekend, waardoor er snel kan worden geschakeld. Al met al levert dit de beste rijeigenschappen in zijn klasse op. Eigenaars van trucks zullen ook de verbeterde brandstofefficiëntie en het grotere laadvermogen appreciëren.

 

De D17-motor is beschikbaar in de recentste versie van de Volvo FH16 en in de nieuwe Volvo FH16 Aero. Dankzij de combinatie van de premium cabine met de D17 is dit de perfecte match voor de zwaarste opdrachten.

 

“Klanten die voor deze motor kiezen, zullen letterlijk het verschil voelen wanneer ze deze truck besturen. Ik geloof ook dat ze een verschil zullen ervaren wat verbeterde productiviteit en zuiniger brandstofverbruik betreft. Het is een motor die veel potentieel heeft om de prestaties en winstgevendheid van hun transportbedrijf te verbeteren en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verminderen”, zegt Marcos Weingaertner, Product Manager bij Volvo Trucks.

Meer vermogen genereren met minder brandstof

De D17-motor is het resultaat van de eigen interne technische vaardigheden en competenties van Volvo Trucks. De uitdaging was het ontwikkelen van een motor die kon voldoen aan de strengste eisen op het vlak van vermogen, koppel, motorrem en energie-efficiëntie. Toch moest deze ook licht en zeer responsief zijn. Ivar Sahlén, Chief Project Manager bij Volvo Group Trucks Technology Powertrain, legt uit waarom:

 

“Als je met maximale belasting steile hellingen beklimt op een lastige weg bij een mijn, bos of snelweg, wil je gewoon niet vastlopen”, zegt hij. “In dergelijke situaties zijn trekvermogen en snel schakelen van het allergrootste belang om de klus te klaren. Daarom hebben we al onze inspanningen erop gericht om de D17-aandrijflijn krachtig, betrouwbaar en responsief te maken. Je voelt dat je de motor kunt vertrouwen.”

 

Het vermogen en de brandstofefficiëntie van de D17-motor zijn het resultaat van tal van verbeteringen. De ingenieurs van Volvo hebben alle mogelijke manieren onderzocht om de interne wrijving te reduceren en tegelijkertijd efficiënter energie op te wekken.

 

Hier zijn enkele technische oplossingen die de D17-motor zijn eigenschappen geven:

 

  • 17,3 liter cilinderinhoud.
  • Een nieuwe efficiënte turbocompressor die het reactievermogen van de motor en de rijervaring verbetert.
  • Innovatief, door Volvo gepatenteerd, golfvormig ontwerp van de zuigers dat de verbranding optimaliseert en de uitstoot reduceert.
  • Verhoogde piekcilinderdruk waardoor een hoger vermogen mogelijk is.
  • Nieuw ontwerp van de injectoren dat het zuinigste brandstofverbruik garandeert.
  • Verfijnde bewegende delen, geoptimaliseerd om wrijving te reduceren.
  • Een vernieuwde versnellingsbak die het enorme vermogen en koppel aankan.

Welke sectoren hebben het meeste baat bij de D17?

De transportsegmenten en toepassingen waarbij het vermogen en koppel van de D17-motor het meeste voordelen oplevert, zijn onder meer:

  • Zware constructie Grote bouwprojecten of mijnen waarbij een hoge productiviteit essentieel is. Vermogen en koppel staan centraal.
  • Houttransport In landen als Zweden, Finland en Noorwegen worden regelmatig grote hoeveelheden hout vanuit de bossen naar verwerkingsfabrieken of havens getransporteerd. De wegen zijn vaak heuvelachtig en de combinatie van een hoog motorvermogen en motorremprestaties verhoogt de productiviteit.
  • Zwaar transport Bij het transport van groot materieel, zoals zware machines en windmolenwieken, heeft u een truck nodig met een aandrijflijn met hoog koppel waarop u in elke situatie kunt vertrouwen.
  • Zware langeafstandstransport en langere voertuigcombinaties Voor langere combinaties, zoals bijvoorbeeld in Australië, die 90-100 km/u rijden of 220 ton of meer vervoeren, zijn robuuste en krachtige aandrijflijnen vereist. Bovendien zorgt de Volvo FH16 Aero met de D17-motor voor langeafstandstransport met zware ladingen in een uitdagende topografie voor een goede gemiddelde snelheid en productiviteit.
     

Om aan de behoeften van verschillende klanten in elk segment te voldoen, is de D17-motor verkrijgbaar in drie verschillende specificaties:

 

  • 780 pk en 3800 Nm
  • 700 pk en 3400 Nm
  • 600 pk en 3000 Nm
“Klanten die voor deze motor kiezen, zullen letterlijk het verschil voelen wanneer ze deze truck besturen. Het is een motor die veel potentieel heeft om de prestaties en winstgevendheid van hun transportbedrijf te verbeteren en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verminderen.”

Krachtig, maar toch met minder impact op het milieu

Voor onze klanten zijn er alternatieven zonder fossiele brandstoffen beschikbaar. Alle energieniveaus zijn gecertificeerd voor gebruik met de hernieuwbare brandstof HVO. De versie van 700 pk is eveneens gecertificeerd voor 100% biodiesel (B100), die beschikbaar zal zijn in het vierde kwartaal van 2024.
 

Wat duurzaamheid betreft, wijst Marcos Weingaertner erop dat de brandstofefficiëntie van de D17-motor en de mogelijkheid om met HVO en B100 te werken, tegemoetkomen aan klanten die op zoek zijn naar een lage ecologische voetafdruk voor hun activiteiten.
 

“HVO en B100 biodiesel zijn hernieuwbare brandstoffen die geproduceerd kunnen worden uit 100% hernieuwbare bronnen zoals voedselafval of plantaardige oliën. Het rijden op HVO of B100 vermindert de koolstofuitstoot aanzienlijk”, zegt hij.

“Onze ingenieurs hebben werkelijk fantastisch werk geleverd door alle belangrijke details bij de ontwikkeling van de motor aan te pakken”, vertelt Ivar Sahlén. “De motor is grondig getest in reële toepassingen en de rapporten van de chauffeurs bevestigen de betrouwbaarheid en prestaties van de D17-motor”.
 

Alles wat u moet weten over onze krachtigste zware trucks tot nu toe: de Volvo FH16 en de Volvo FH16 Aero.
 

Bovendien kunt u hier meer lezen over het unieke aerodynamische ontwerp van de Volvo FH16 Aero, inclusief:

  • Hoe deze de lat hoger legt op het vlak van energie-efficiëntie en aerodynamica.
  • Hoe geavanceerde techniek en nieuwe wetgeving dit mogelijk maakten.
  • Welke aanvullingen er kunnen worden uitgevoerd om de energie-efficiëntie verder te verbeteren.