Trucks

Waarom de nieuwe modellen van Volvo Trucks voor zwaar gebruik nu nog energiezuiniger zijn

Anders Tenstam Mattias Hejdesten Tomas Thuresson
2024-02-05
Technologie en innovatie Zuinig rijden
Authors
Anders Tenstam
Technology Specialist Aerodynamics
Mattias Hejdesten
Senior Engineering Expert Aerodynamics.
Tomas Thuresson
Commercialization Manager New Offer

De nood om brandstof en energie te besparen is altijd een hoge prioriteit geweest voor truckeigenaars, en dat zal altijd zo blijven. Of de truck nu op diesel, gas of elektrisch rijdt, Volvo Trucks is er voortdurend op gericht om onze voertuigen efficiënter te maken. De laatste nieuwe reeks zware trucks is daarop geen uitzondering.
  

 Aangezien brandstof doorgaans goed is voor 20-25% van de bedrijfskosten van een truck, is het geen wonder dat zuinig brandstofverbruik van essentieel belang is voor de winstgevendheid in de hele sector. Met de overstap naar elektromobiliteit betekent een verbeterd energieverbruik een grotere actieradius en een hogere productiviteit. Daarom is het lange tijd een centraal punt geweest in onderzoek en ontwikkeling bij Volvo Trucks, wat te zien is in de laatste nieuwe reeks zware trucks.


 

Hoe tien jaar ontwikkeling heeft geleid tot de recentste aerodynamische ontwerpen

Een belangrijk onderdeel van de energieprestaties van een truck is de aerodynamica. Hierbij is de aanpak van Volvo Trucks een holistische kijk op het hele voertuig en tegelijkertijd ontwikkelen van meerdere concepten op de lange termijn, die samen een optimaal ontwerp creëren.
 

Veel van de nieuwe aerodynamische concepten, zoals extra afdichtingen op de splitlijnen aan de voorzijde van de cabine, het sluiten van de opstap en een kleinere omtrek van de wielkasten, werden in 2022 geïntroduceerd en zijn nu uitgebreid over het hele assortiment in alle markten.
 

“De nieuwe reeks zware trucks is het resultaat van voortdurende verfijning gedurende meer dan een decennium, met een evolutie naar de voertuigen die we vandaag zien”, zegt Anders Tenstam, Senior Technology Expert, Aerodynamics, Volvo Trucks.

“Door intensieve en efficiënte virtuele ontwikkeling hebben we verbeteringen kunnen aanbrengen in zowel de vorm als de details van de truckontwerpen. We hebben deze verbeteringen stapsgewijs gelanceerd, maar ze maken allemaal deel uit van een holistisch plan dat het resultaat is van geavanceerde engineering, die jarenlang is uitgevoerd met de ambitie om het meest energiezuinige voertuig voor onze klanten te creëren.”

Het nieuwe aerodynamische ontwerp is het resultaat van voortdurende verfijning gedurende meer dan een decennium.

De aerodynamica wordt verder verbeterd dankzij het nieuwe cameramonitorsysteem. Door de zijspiegels te vervangen door kleinere, vleugelvormige camera's verbetert het cameramonitorsysteem de luchtstroom langs de zijkanten van de truck aanzienlijk.


“Aangezien de achterkant van een spiegel vlak moet zijn, is het onvermijdelijk om daarachter een zone met turbulentie te creëren. Daarbij zullen dus altijd aerodynamische verliezen optreden”, zegt Mattias Hejdesten, Senior Engineering Expert, Aerodynamics, Volvo Trucks.
 

“Door die te verwijderen, kan de luchtstroom makkelijker dichter bij de carrosserie van het voertuig blijven. Het geprojecteerde frontale oppervlak van het voertuig wordt ook kleiner, wat de luchtweerstand verder vermindert. Dat alleen al draagt bij aan een lager brandstofverbruik, maar bovendien optimaliseert het ook veel van de andere aerodynamische verbeteringen die al eerder zijn doorgevoerd.”
 

Hier kunt u meer lezen over de verschillen tussen rijden met een cameramonitorsysteem en spiegels of de nieuwe Volvo FH Aero-modellen, die ook dezelfde aerodynamische verbeteringen bieden. 

 

Hoe software kan bijdragen aan energiebesparingen

Aangezien de rijtechniek een grote invloed heeft op het brandstofverbruik, heeft Volvo Trucks de I-See*-functie aangepast, zodat deze nu zowel toepasbaar is op de kromming van de weg als op de topografie. Aan de hand van kaartgegevens kan het systeem de versnelling, de snelheid en het motorremmen van een truck aanpassen om zo efficiënt mogelijk te rijden op zowel heuvelachtige als bochtige wegen.  
 

“De vernieuwde I-See zorgt er in wezen voor dat een chauffeur vrijwel altijd cruisecontrol kan gebruiken”, zegt Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer, Volvo Trucks. “Daardoor kan het brandstofverbruik worden beperkt, aangezien cruisecontrol ontworpen is om zuiniger te werken dan rijden met gebruik van de pedalen.”

“De nieuwe reeks zware trucks is het resultaat van voortdurende verfijning gedurende meer dan een decennium. We hebben de verbeteringen stapsgewijs gelanceerd en onze ambitie is om het meest energiezuinige voertuig voor onze klanten te creëren.”

Waarom een compleet pakket voor brandstofbesparing groter kan zijn dan de som van alle delen

Verdere verbeteringen aan de nieuwe reeks zware trucks zijn onder meer geventileerde remblokken, die energie kunnen besparen door de weerstand van de schijfremmen tijdens het remmen te verminderen. De overdrive I-Shift-versnellingsbak is vernieuwd met een nieuwe productietechniek, terwijl er materiële wijzigingen zijn aangebracht aan de assen, wat allebei bijdraagt aan een verbeterde energiezuinigheid.
 

Het grootste potentieel voor brandstofbesparing van al deze aanpassingen en kenmerken is echter wanneer ze in één pakket worden gecombineerd. Het is ook belangrijk om ze te combineren met traditionele maatregelen om brandstof te besparen, zoals spoilers, spatborden, dak- en cabine-zijfenders, chassisskirts en wieldoppen, die speciaal ontworpen zijn voor het beoogde gebruik. 

De aangepaste I-See-functie is nu toepasbaar op zowel de kromming van de weg als de topografie, zodat chauffeurs efficiënter kunnen rijden op zowel heuvelachtige als bochtige wegen.

Daarnaast biedt Volvo Trucks ook een oplossing die de hoogte van het chassis automatisch kan verlagen bij snelheden boven 60 km/u, voor verdere aerodynamische verbetering. Elk van deze kenmerken levert niet alleen zijn eigen bijdrage aan de brandstofbesparing, maar helpt ook de brandstofbesparende eigenschappen van de andere kenmerken te verbeteren.
 

“Het is een voorbeeld van 1 + 1 = 3”, zegt Anders. “Als je de aerodynamica aan de voorzijde van het voertuig optimaliseert, vergroot je de aerodynamische voordelen van verbeteringen aan de achterzijde, en omgekeerd. Bovendien heeft een meer aerodynamische truck een veel betere traagheid bij vrij rollen dan een truck met een hogere weerstand, en zodoende worden de voordelen van een systeem als I-See vermenigvuldigd.”
 

*I-See is momenteel alleen beschikbaar voor voertuigen met dieselmotor, maar zal op een later tijdstip ook beschikbaar worden gemaakt voor aandrijflijnen op gas en elektriciteit.

 

 

Wilt u meer weten? Maak kennis met onze trucks en lees hoe we ze kunnen afstemmen op uw behoeften.