Het gedurfde nieuwe ontwerp van de aerodynamische cabines van Volvo Trucks was een lang proces. Design Director Jonathan Disley legt uit hoe de nieuwe, typerende identiteit en functies een nieuw tijdperk van energie-efficiëntie inluiden.
In 2019 bevestigde de EU dat de Richtlijn inzake gewicht en afmetingen voor trucks zou worden gewijzigd, waardoor nieuwe ontwerpmogelijkheden zouden ontstaan. Het team van Volvo Trucks dat het exterieur ontwerpt was al in gesprek met ingenieurs over een verbeterde aerodynamische cabine die de energie-efficiëntie voor transportbedrijven zou optimaliseren. Nu was het tijd voor een nieuw, ongezien ontwerp.
“De wijziging in de EU-wetgeving was voor ons een geweldige kans om de efficiëntie te vergroten en voort te bouwen op wat we eerder hebben gedaan”, zegt Jonathan Disley. “Ons doel was een zichtbaar efficiëntere truck te ontwerpen, waarbij eenvoud en aerodynamische expressie centraal stonden in het ontwerp.”
In nauwe samenwerking met de experts en ingenieurs van Volvo Trucks op het vlak van aerodynamica begon het ontwerpteam te onderzoeken hoe ze de cabine konden vormgeven en verfijnen om deze energiezuiniger te maken.
“We zochten naar de laatste nieuwe inspiratie op het vlak van aerodynamica, van auto's tot schepen en zelfs in de lucht- en ruimtevaart. Ons doel was om een meer vooruitstrevend ontwerp voor de toekomst te ontwikkelen. We wilden dit ook verrijken met ons Scandinavische erfgoed en de klassieke designelementen van Volvo”, zegt Jonathan Disley.
Borden met afbeeldingen, schetsen, diepgaande discussies over het ontwerpconcept en de EU-regelgeving maakten allemaal deel uit van het aanvankelijke ontwikkelingsproces. Ze leidden tot een van de grootste en spannendste veranderingen: de nieuwe Volvo FH Aero, die met 240 mm is verlengd voor maximale aerodynamische efficiëntie. De afmetingen van de onder- en bovenhoeken aan de voorzijde van de cabine zijn ook zorgvuldig berekend en opnieuw vormgegeven, met vloeiendere en meer gebogen lijnen om de luchtstroom rond de truck te optimaliseren.
Op de Volvo FH Aero en standaardcabines vervangt een nieuw cameramonitorsysteem met een strak 'vleugel'-ontwerp de zijspiegels om de luchtstroom te verbeteren. Nieuwe lineaire positielichten die geïnspireerd zijn op de iconische lampen van de Volvo V, zijn aangebracht in de bovenhoeken van de voorzijde en zijn visueel geïntegreerd in de 'black off'-panelen.
Tegelijkertijd werd het iconische Volvo Iron Mark in een nieuw jasje gestoken. Het is nu groter, met een vereenvoudigd, elegant ontwerp dat het digitale, efficiënte tijdperk weerspiegelt.
“Aan het nieuwe ontwerp werd al vóór de pandemie gewerkt”, legt Jonathan Disley uit. “Ondanks de praktische uitdagingen hebben we een weg vooruit gevonden, door langzaam grote en kleinere veranderingen door te voeren om ons hoofddoel te omarmen: een uitstraling van topklasse, die helpt om brandstof en energie te besparen, met echte voordelen voor truckchauffeurs.”
Op de elektrische Volvo-trucks zijn de bovenste en onderste grilles voorzien van een nieuw, efficiënt honingraatontwerp dat zorgt voor een naadloze, verfijnde uitstraling. Dit wordt gecombineerd met zwarte koplampen en het witte Volvo Iron Mark.
“Het doel was een vereenvoudigd Scandinavisch ontwerp te creëren dat onze overstap naar meer duurzaamheid en elektromobiliteit weerspiegelt”, legt Jonathan Disley uit.
Bij dieseltrucks heeft de bovenste grille hetzelfde opvallende honingraatontwerp als bij elektrische trucks. Dankzij deze wijziging kunnen klanten kiezen uit basis- of verbeterde kleuren voor de bekleding vooraan aan de onderzijde van de Volvo FH. Op de Volvo FH16 is de afwerking gedurfder, met een afwerking in glimmend chroom, een zilveren bovenste grille en een onderste grille in donker chroom voor een krachtigere uitstraling.
“Ons doel was zichtbaar efficiëntere trucks te ontwerpen, waarbij eenvoud en aerodynamische expressie centraal stonden in het ontwerp.”
Het ontwerpteam besloot ook om meer ruimte te creëren tussen de voorruit en de onderste grille voor logo's van klanten en partners.
“Het ging er niet alleen om een nieuwe, efficiënte identiteit te ontwerpen, we luisterden ook naar feedback van klanten en beseften dat dit een belangrijk kenmerk was voor veel transportbedrijven”, zegt Jonathan Disley.
De onderste grille met geïntegreerde opstap kan nu volledig worden geopend, waardoor een verrassende functie voor meer comfort voor de chauffeur zichtbaar wordt: een bank met bekerhouders waar u tijdens pauzes op kunt zitten. De split vooraan is ook verlaagd en voegt een gevoel van snelheid toe aan het ontwerp.
“Hoewel de wijzigingen vooral over energie-efficiëntie gaan, zorgen ze ook voor meer klantgerichtheid, functies en mogelijkheden om trucks te personaliseren”, zegt Jonathan Disley. “Dat komt omdat we bij Volvo zeer nauw samenwerken en ontwerpideeën en feedback van klanten voortdurend worden gedeeld en meegenomen.”
Een opvallende nieuwe 'aerodynamische' identiteit met een Scandinavische aanpak die geldt voor het hele assortiment van Volvo Trucks.
Volvo FH Aero en Volvo FH16 Aero – een nieuw tijdperk van efficiëntie
Alle Volvo-truckmodellen (FH Aero, FH16 Aero, FH, FH16, FM, FMX)
Gedurfde, nieuwe ontwerpkenmerken:
Mogelijkheden voor personaliseren:
Aangepast Volvo Iron Mark, woordmerk en emblemen: