Trucks

Hoe veilig zijn batterij-elektrische vrachtwagens?

Volvo Trucks
2025-04-08
Veiligheid Elektromobiliteit
Author
Volvo Trucks

Elektrisch rijden heeft veel voordelen voor het milieu: maar wat betekent dit voor de veiligheid? Is het veilig om batterij-elektrische vrachtwagens op te laden? Hoe moeten ze onderhouden worden? En is er werkelijk sprake van een verhoogd brandrisico?

Berichten in de media over lithium-ionbatterijen in consumptiegoederen die in vlammen opgaan, hebben de afgelopen jaren bijgedragen aan een veelvoorkomend misverstand over de veiligheid van batterij-elektrische voertuigen . Uit onderzoek blijkt echter dat branden minder vaak voorkomen bij elektrische voertuigen dan bij voertuigen met verbrandingsmotoren. De overstap naar elektrisch brengt weliswaar nieuwe veiligheidsproblemen met zich mee, maar de risico's zijn niet groter – ze zijn alleen anders.

 

Wat zijn de belangrijkste veiligheidsrisico's bij batterij-elektrische vrachtwagens?

Het grootste verschil tussen een elektrische aandrijflijn en een verbrandingsmotor zijn de enorme accupakketten. Een Volvo FH Aero Electric kan bijvoorbeeld uit maximaal zes batterijpakketten bestaan die elk meer dan 500 kg wegen. Maar vormen ze een brandrisico?

“Als een elektrische vrachtwagen betrokken raakt bij een ernstig ongeval, kan er lekkage ontstaan en in het ergste geval kunnen interne kortsluitingen zelfs brand veroorzaken", vertelt Pontus Enhager, Product Manager Electromobility bij Volvo Trucks. Mocht een elektrisch voertuig onverhoopt vlam vatten, dan zal het doorgaans langer branden dan een niet-elektrisch voertuig, omdat beschadigde batterijcellen geleidelijk elektrolyten afgeven. Net als bij onze dieselvoertuigen hebben we echter uitgebreid gewerkt aan het beperken van de effecten en gevolgen van een ernstig ongeval."

 

Factoren die moeten worden aangepakt om het risico op brand te beperken, zijn onder andere temperatuurbeheer, een robuuste behuizing en controle van alle bijbehorende systemen om risico's zoals overbelasting te voorkomen.

Ondanks enkele misvattingen komen branden bij elektrische voertuigen minder vaak voor dan bij voertuigen met verbrandingsmotoren.
Er zijn veiligheidssystemen die de klok rond werken om het risico dat er überhaupt iets gebeurt te minimaliseren

Hoe wordt batterijveiligheid geïntegreerd in het ontwerp van elektrische vrachtwagens?

Om een batterij te bouwen heb je verschillende batterijcellen nodig, die samengevoegd worden tot batterijmodules. Deze modules worden vervolgens samengevoegd tot een batterijpakket. Om de gevolgen van een ongeval zo veel mogelijk te beperken, zijn de batterijen in een stevige en weerbestendige behuizing geplaatst en zijn de batterijenpacks geïntegreerd in de stalen zijconstructie van het chassis van de vrachtwagen. Hierdoor zijn ze beter bestand tegen temperatuurschommelingen, binnendringend water, vuil van de weg en botsingen.

 

De grootte en het gewicht van de batterijen en de gevoeligheid van de cellen stellen bovendien speciale eisen aan hun bescherming en montage. "Tractiebatterijpakketten wegen honderden kilo's per stuk en de huidige elektrische vrachtwagens van Volvo kunnen tot wel zes batterijen meenemen", voegt Pontus toe. "Het is belangrijk dat ze stevig vastzitten en beschermd zijn tegen externe impact, zodat ze op hun plaats blijven en de risico's bij een botsing tot een minimum worden beperkt."

 

Om dit mogelijk te maken, zijn de volledige aandrijflijn en de energieopslageenheid zo geplaatst en verpakt dat ze maximaal beschermd zijn, waarbij de elektronica en de bekabeling worden beschermd door de hoofdbalken en de speciale crashstructuur van het chassis. De constructies rondom de batterijen zijn getest om te bepalen of ze bestand zijn tegen de energie van een standaard personenauto die er rechtstreeks tegenaan rijdt.

 

Bekijk deze film om meer te weten te komen over de crashtests van Volvo Trucks voor zijn elektrische voertuigen.

De accupakketten zijn geïntegreerd in de stalen zijconstructie van het chassis van de vrachtwagen, zodat ze beschermd zijn tegen temperatuurverschillen, binnendringend water, vuil van de weg en botsingen.

Waarom zijn 24-uurs bewakingssystemen essentieel voor de veiligheid van batterijen?

Alle elektrische vrachtwagens zijn uitgerust met veiligheidssystemen waarbij alle elektronica met elkaar is verbonden en wordt bewaakt. Hiermee willen we proactief voorkomen dat defecte componenten in de accu's zich verspreiden naar andere delen van het voertuig.
 

"Deze veiligheidssystemen werken de klok rond om het risico dat er überhaupt iets gebeurt tot een minimum te beperken", aldus Pontus. "De vrachtwagens van Volvo zijn bijvoorbeeld uitgerust met een geavanceerd batterijbeheersysteem, dat real-time monitoring van de batterijen en detectie van storingen mogelijk maakt, wat vervolgens preventieve maatregelen mogelijk maakt."

 

Als het batterijbewakingssysteem bijvoorbeeld een afwijkende temperatuur in een van de batterijen detecteert, verschijnt er een melding op het instrumentenpaneel. Daarnaast verschijnen er een rood waarschuwingssymbool en klinkt er een akoestisch signaal om de bestuurder te waarschuwen dat het voertuig moet stoppen. Indien nodig wordt de stroom naar de betreffende batterij binnen een fractie van een seconde uitgeschakeld. Vervolgens moet de vrachtwagen naar een werkplaats worden gebracht, zodat de accu's kunnen worden gecontroleerd.

 

Binnenin de batterijen zitten lagen hittebarrières die voorkomen dat warmte van de ene defecte cel naar de andere wordt overgedragen. Als er hitte ontstaat en er een hoge interne druk ontstaat, wordt dit gedetecteerd. De accu wordt elektrisch losgekoppeld van het voertuig.

 

Hoe wordt een elektrische vrachtwagen veilig onderhouden?

Werkzaamheden aan hoogspanningssystemen dienen volgens strikte procedures en protocollen te worden uitgevoerd en moeten worden uitgevoerd door speciaal opgeleide, gecertificeerde technici. "Het onderhouden en repareren van een elektrische vrachtwagen heeft veel gemeen met het werken met een conventionele vrachtwagen", zegt Pontus. "Het grootste verschil zijn de batterijen en het interne energiemanagementsysteem. Maar als servicemonteurs opleiding hebben gekregen over het correct hanteren van deze componenten, zal de veiligheid ervan niet in gevaar komen."

 

Algemeen genomen zijn er een groot aantal veiligheidsaspecten die uniek zijn voor batterij-elektrische vrachtwagens. Dit stelt hoge eisen aan vrachtwagenfabrikanten. Met de juiste aandacht en bewustzijn van alle mogelijke risico's biedt een elektrische vrachtwagen echter precies hetzelfde veiligheidsniveau als elke andere vrachtwagen.

 

Als u nog vragen hebt over elektrische vrachtwagens met batterij, vindt u het antwoord wellicht in onze Veelgestelde vragen. U kunt ook meer te weten komen over elektrische vrachtwagen van Volvo en advies krijgen over de overstap naar elektrisch rijden.

 

Onderhoud en service aan elektrische vrachtwagens mag uitsluitend worden uitgevoerd door speciaal opgeleide en gecertificeerde technici.