Volvo Trucks onthult de technologie in zijn nieuwe zware elektrische vrachtwagens

Met de recent gelanceerde Volvo FH, FM en FMX Electric is Volvo Trucks volledig klaar om een snelle verschuiving naar duurzamer transport in de hand te werken en de elektrificering van zwaar wegtransport gevoelig te versnellen. Baanbrekende technologie op basis van gedeelde platformen maakt ze uitermate geschikt voor uiteenlopende transportopdrachten, waardoor heel wat transportbedrijven makkelijker hun eigen elektrificeringstraject kunnen starten.
technology-in-new-heavy-duty-electric-trucks

Met de verkoopstart van drie nieuwe zuiver elektrische vrachtwagens – de FH, FM en FMX – kan Volvo Trucks zijn klanten voortaan zes geëlektrificeerde vrachtwagenmodellen aanbieden. In de tweede helft van 2022 worden eerst de trekkers van de nieuwe vrachtwagens in productie genomen. In het begin van 2023 volgen dan de ongelede versies.

De nieuwe zware vrachtwagens voor de regionale transport- en bouwsector hebben een brutogewicht (GCW) tot 44 ton en zijn verkrijgbaar in twee chassishoogtes, met wielbases van 3.800 tot 6.700 mm en met diverse configuraties met twee, drie of vier assen.

Onze nieuwe elektrische vrachtwagens zijn gebouwd op hetzelfde uiterst succesvolle platform als hun diesel- of gasaangedreven tegenhangers. Ze bieden een uitzonderlijke flexibiliteit en beantwoorden aan de meest uiteenlopende transportbehoeften,” aldus Jonas Odermalm, Vice President of Electromobility Product Management bij Volvo Trucks.

Drie motoren worden gecombineerd met de I-Shift-transmissie voor een uniek aandrijfgeheel

Zij worden gekoppeld aan de beproefde I-Shift-transmissie van Volvo Trucks, die een unieke nieuwe schakelstrategie kreeg, op maat van de elektrische aandrijving. Samen vormen de motoren en de I-Shift-transmissie een krachtig elektrisch aandrijfgeheel, dat een ongeëvenaard, uiterst efficiënt rijgedrag verzekert, met een gecombineerd vermogen van 490 kW (666 pk) en een transmissiekoppel tot 28.000 Nm.

“Omdat de vrachtwagen altijd in de hoogst mogelijke versnelling start, worden energie-efficiëntie en -besparingen gerealiseerd dankzij het minimale schakelgedrag. Natuurlijk zijn er ook lagere versnellingen beschikbaar voor steile wegen of in startsituaties die extra koppel en controle vereisen”, legt Jonas Odermalm uit.

Voor de krachtafnemer zijn er drie opties om aan de behoeften van de klant te voldoen: een elektrische (40 kW), een elektromechanische (70 kW) en een op de versnellingsbak gemonteerde krachtafnemer (150 kW).

Volgende generatie batterijen met hoge energiedichtheid

De aandrijfbatterijen met hoge energiedichtheid gebruiken de nieuwste generatie lithium-ioncellen en zullen in een Volvo-fabriek worden geassembleerd. Een elektrische vrachtwagen met zes batterijpacks heeft een nominale capaciteit van 540 kWh, goed voor een rijbereik tot 300 km*.

Flexibel en snel opladen

De vrachtwagens kunnen op twee manieren worden opgeladen: aan een wisselstroomlader tot 43 kW, ideaal voor nachtelijke laadbeurten, of aan een veel snellere gelijkstroomlader tot 250 kW. Dat is erg handig wanneer u twee shiften rijdt of wanneer u het voertuig tijdens uw lunchpauze moet opladen om extra rijbereik toe te voegen. Met een gelijkstroomlader van 250 kW kan men tot 80 procent van de batterijcapaciteit opladen in minder dan 90 minuten**.

Vlotte transitie naar e-mobiliteit voor transporteurs

Naast de elektrische vrachtwagens biedt Volvo Trucks ook een compleet ecosysteem van service-, onderhouds- en financieringsoplossingen, die speciaal voor transporteurs werden ontwikkeld om een eenvoudige en snelle overgang naar geëlektrificeerd transport te ondersteunen.

“Voor transporteurs is het belangrijk dat de overgang naar elektrische vrachtwagens geleidelijk en vlot kan gebeuren. Ze zullen nog jarenlang een gemengde vloot met verschillende aandrijflijnen hebben en kunnen systemen zoals Dynafleet en dezelfde serviceprovider blijven gebruiken voor al hun Volvo-vrachtwagens. De aandrijflijn kan verschillen, maar de rest is sterk vergelijkbaar, waardoor de overstap naar elektrische vrachtwagens zowel naadloos als logisch is”, besluit Jonas Odermalm.

Europees gamma elektrische voertuigen van Volvo Trucks

·       Volvo FH Electric, voor regionaal en interstedelijk vervoer.

·       Volvo FM Electric, een veelzijdige vrachtwagen voor zwaar lokaal transport en regionale distributie.

·       Volvo FMX Electric, voor schoner en stiller bouwtransport.

·       Volvo FE Electric, voor lokale en stedelijke distributie, afvaltransport.

·       Volvo FL Electric, voor lokale en stedelijke distributie.

Het programma omvat ook de Volvo VNR Electric voor de Noord-Amerikaanse markt.

* De werkelijke actieradius kan verschillen naargelang diverse factoren, zoals de rijsnelheid, het gebruik van de snelheidsregelaar, de voertuigspecificaties, de belading van het voertuig, de werkelijke topografie, de ervaring van de bestuurder, het onderhoud van het voertuig en de weersomstandigheden.

** De laadtijden kunnen variëren naargelang de buitentemperatuur, het type laaduitrusting, de specificaties van de vrachtwagen, de huidige batterijtemperatuur, de toestand van de batterij en het batterijvermogen voor het laden.

Link naar hoge resolutie beelden.

Link naar de film.

Link naar Volvo Trucks homepage-electromobility

Voor meer informatie contacteer:

Tel: +32 (0)2 482 52 61

Volvo Trucks biedt complete transportoplossingen voor professionele en veeleisende klanten, met een volledig assortiment middelzware tot zware vrachtwagens. De klantenondersteuning wordt verzekerd via een wereldwijd netwerk van dealers met 2.200 servicepunten in meer dan 130 landen. Volvo-vrachtwagens worden in 13 landen over de hele wereld geassembleerd. In 2021 werden wereldwijd ongeveer 123.000 Volvo-vrachtwagens afgeleverd. Volvo Trucks maakt deel uit van de Volvo Group, een van 's werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtwagens, bussen, bouwmachines en scheeps- en industriële motoren. De Groep biedt ook complete oplossingen voor financiering en service. De missie van Volvo Trucks is gebaseerd op de kernwaarden kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu.