De serieproductie van de nieuwe generatie zware vrachtwagens van Volvo Trucks begint

De nieuwe generatie zware vrachtwagens van Volvo Trucks - de Volvo FH, FH16, FM en FMX - gaan nu in serieproductie in de fabrieken van Volvo in Zweden, België en Rusland.
De nieuwe generatie zware vrachtwagens van Volvo Trucks gaan nu in serieproductie in de CO2 neutrale fabriek in Gothenburg, Zweden.

“We zijn erg verheugd dat onze nieuwe generatie vrachtwagens binnenkort onze gewaardeerde klanten zal bereiken. Alle vier de truckmodellen zijn ontwikkeld met een sterke focus op het verbeteren van de chauffeursomgeving, veiligheid en productiviteit van de voertuigen, waardoor ze efficiënter zijn dan hun voorgangers ”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

De Volvo FM- en FMX-trucks hebben een compleet nieuwe cabine met verhoogde A-stijlen die chauffeurs tot één kubieke meter extra ruimte en meer licht in de cabine geven. Het zicht van de chauffeur kan ook verder worden verbeterd op alle nieuwe modellen door een passagiershoekcamera toe te voegen die een completer beeld geeft over de zijkant van de truck op een binnendisplay.

Andere belangrijke updates zijn de nieuwe bestuurdersinterface en de optionele adaptieve grootlichtkoplampen voor meer veiligheid op de Volvo FH en FH16.  De nieuwe Volvo FH en FM kunnen ook op maat worden gemaakt om aanzienlijke brandstof- en CO2-besparingen mogelijk te maken, zoals die op de Volvo FH met I-Save-technologie.

“We zijn trots op deze grote investering in deze vier nieuwe modellen, die in hoge    mate zullen bijdragen aan zowel meer veiligheid op de weg als een verder verminderde impact op het milieu. Het lanceren van een nieuwe truckreeks vereist sterk technisch werk en groot teamwerk in de hele Volvo-organisatie, inclusief onze leveranciers, wat deze productiestart extra speciaal maakt voor alle betrokkenen, vooral gezien het uitdagende jaar dat we net hebben doorgemaakt, ”aldus Roger Alm , President van Volvo Trucks.

Om de toewijding van Volvo Trucks aan duurzame transportoplossingen te versterken, zijn de nieuwe Volvo FH-, FM- en FMX-trucks ook ontwikkeld voor geëlektrificeerde aandrijflijnen met productiestart in 2022. “Dit betekent dat de overgang van onze klanten naar fossielvrij transport in de toekomst naadloos zal verlopen. , omdat ze kunnen blijven rijden met hetzelfde favoriete Volvo-truckmodel ”, zegt Roger Alm.

De nieuwe serie voor zwaar gebruik, die vorig jaar in eerste instantie in Europa werd gelanceerd, heeft veel belangstelling van klanten gekregen, met meer dan 12.000 bestelde vrachtwagens in 2020. De lancering en verkoopactiviteiten gaan in 2021 door  in markten buiten Europa.

De trucks worden in eerste instantie geassembleerd in de productiefaciliteiten van Volvo Trucks in Göteborg, Zweden, Gent in België en Kaluga in Rusland. De productie zal eerst van start gaan in de assemblagefabriek van Tuve, Göteborg in maart 2021.

“We hebben ons al lang op deze start voorbereid door samen te werken aan geweldige producten. Het Tuve-fabrieksteam is verheugd om aan de slag te gaan en klaar om deze gloednieuwe premiumtrucks van de hoogste kwaliteit aan onze klanten te leveren ”, legt Martin Folin uit, waarnemend VP of Operations bij de Tuve-fabriek.

De nieuwe trucks bieden een verscheidenheid aan verschillende cabinemodellen en kunnen worden geoptimaliseerd voor een breed scala aan toepassingen. Zoals altijd  heeft Volvo Trucks sterk gefocust op de ontwikkeling van het tweede huis van de chauffeur, dat dit vaak wordt in vrachtwagens voor langeafstandsvervoer.  In vrachtwagens voor regionaal transport doet de cabine vaak dienst als mobiel kantoor, terwijl de vrachtwagens in de bouw robuuste, praktische uitrustingsstukken zijn.

Zichtbaarheid voor de bestuurder, comfort, ergonomie, geluidsniveau, wendbaarheid en veiligheid zijn daarom belangrijke aandachtspunten in de nieuwe truckmodellen, die ook aan de buitenkant zijn opgewaardeerd om de nieuwe innovaties te weerspiegelen.

LINK naar de HR afbeeldingen.

Links naar gerelateerde persberichten:

Volvo Trucks launches new generation of heavy-duty trucks with the driver in focus
Volvo Trucks launches the new Volvo FH – Next generation of truck designed with the driver in mind
Volvo Trucks takes its most robust construction truck into the future with the new Volvo FMX
Volvo Trucks introduces the new Volvo FH16 – Combining comfort with power, for superior productivity

Jan Strandhede
Tel: +46 31 3233715
Email: jan.strandhede@volvo.com

Volvo Trucks supplies complete transport solutions for discerning professional customers with its full range of medium- and heavy-duty trucks. Customer support is provided via a global network of dealers with 2,300 service points in about 130 countries. Volvo trucks are assembled in 12 countries across the globe. In 2022 approximately 145,000 Volvo trucks were delivered worldwide. Volvo Trucks is part of the Volvo Group, one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Trucks’ work is based on the core values of quality, safety and environmental care.