Trucks

Batterijen van elektrische trucks zijn schoner dan u denkt. Dit is waarom.

| 5 min
In het debat rond elektrische trucks is het meestal de batterij die de grootste aandacht krijgt als het om duurzaamheid gaat. Dus hoe schoon zijn de batterijen van elektrische trucks?

Een elektrische batterij wordt geproduceerd met grondstoffen die uit een mijn komen. Er zijn verschillende alternatieven, afhankelijk van de door de gebruiker gewenste eigenschappen. Een belangrijk onderdeel dat veel voorkomt in de veelbesproken lithium-ionbatterijen is kobalt. De herkomst van dit materiaal heeft de afgelopen jaren tot controverse geleid als gevolg van arbeids- en mensenrechtenschendingen in de Democratische Republiek Congo, gerapporteerd door Amnesty International. Bij Volvo pakken we de inkoop van kobalt aan in onze inkoopprocedures. Het is echter belangrijk om te weten dat er niet alleen schonere manieren zijn om kobalt te winnen, maar ook veel minder controversiële alternatieven. Lithium-ion-ijzerfosfaat (LFP) is waarschijnlijk de meest bekende alternatieve batterijchemie. In China, waar vorig jaar meer elektrische auto's werden verkocht dan waar dan ook, zijn (lithium-ion-ijzerfosfaat)-batterijen het meest dominante type batterij.

Hergebruiken of recycleren?

Er is ook veel discussie over de tweede levensduur van batterijen. Dus is het beter om te hergebruiken of te recycleren? Hergebruik is uiteraard positief vanuit het oogpunt van duurzaamheid. Batterijen van elektrische voertuigen behouden 70-80% van hun oorspronkelijke capaciteit wanneer ze worden verwijderd. Hoewel de langetermijnwaarde van een dergelijke batterij voor de trucksector misschien beperkt is, kunnen ze nog steeds in verschillende omgevingen worden gebruikt. Voor voertuigen is de energiedoorvoer belangrijk, terwijl bij sommige stationaire toepassingen, zoals reserve-energie, het doel van de energieopslag is de lokale beschikbaarheid voor vitale functies in de samenleving veilig te stellen. In ziekenhuizen kan bijvoorbeeld een batterij met een tweede levensduur worden geïnstalleerd en eens in de 5 jaar worden geactiveerd. Dit betekent dat een batterij die bijna aan het einde van haar levensduur is, nog steeds van waarde kan zijn voor de samenleving.
 

We horen van veel academische bronnen dat het belangrijk is om te recycleren. Tegen 2025 zal naar schatting zo'n driekwart van de gebruikte elektrische batterijen eerst worden hergebruikt en vervolgens worden gerecycleerd om herbruikbare materialen te verkrijgen, zoals lithium, kobalt en nikkel. Het is echter wanneer men de batterij opsplitst in afzonderlijke elementen dat deze specifieke discussie zinvoller wordt. Sommige elementen in batterijen van elektrische trucks kunnen als overvloedig worden beschouwd. Dit roept de vraag op of recyclage echt de beste optie is voor de aankoop en of het altijd beter is voor het milieu. Hoewel recyclage veel voor de hand liggende voordelen heeft, is het belangrijk op te merken dat er in dit debat ook commerciële belangen spelen. Recyclingbedrijven willen immers dat mensen hun middelen gebruiken en ervoor betalen om materialen zoals lithium in te zamelen en te winnen wanneer en waar dat economisch zinvol is.
 

Hoe elektrische truckbatterijen worden aangedreven, is een ander twistpunt in de discussie over hoe groen elektromobiliteit kan zijn. En hier is er reden tot optimisme, aangezien de dalende prijs van schone energie betekent dat meer bronnen zoals de wind en de zon een onderdeel van het elektriciteitsnet kunnen worden. In Europa hebben hernieuwbare energiebronnen in het eerste en tweede kwartaal van 2019 voor het tweede opeenvolgende jaar meer elektriciteit geproduceerd dan fossiele brandstoffen. Terwijl in China en India een duurzame mondiale ethiek aan het werk is, met autoriteiten die een langdurige overgang van het energiebeleid weg van fossiele brandstoffen ondernemen.

 

Een relatief bescheiden effect

Het totale effect van de huidige batterijproductie op het milieu kan vrij bescheiden worden genoemd, momenteel op een niveau dat 80-90% schoner is dan de dieselproductie. En bij elektrische voertuigen is er momenteel een ecologische terugverdientijd van minder dan een jaar op bedrijfsvoertuigen. Dit is de tijd die nodig is om zoveel energie op te wekken als wordt verbruikt tijdens de productie en de levensduur van het systeem.
 

De milieukwestie voor elektromobiliteit is een van de meest besproken onderwerpen in de hedendaagse trucksector. Terwijl dit debat blijft voortslepen, is het belangrijk om even stil te staan bij de feiten en mythes rond elektrische trucks en hun groene beloftes. Ik heb een gids opgesteld waarin enkele wijdverbreide misvattingen over dit onderwerp worden aangehaald, zodat u een evenwichtiger beeld van het debat krijgt.
 

Edward Jobson

Edward is a Senior Director at Group Trucks Strategy

Gerelateerde artikelen