Hoewel een elektrische truck tegenwoordig een hogere vraagprijs heeft dan een conventioneel voertuig, betekent het lage aantal bewegende onderdelen in een elektrische motor dat ze vaak een langere levensduur hebben en minder onderhoud nodig hebben. Ondertussen daalt de prijs van batterijen in een tempo dat de verwachtingen van de meeste analisten overtreft. Voortdurende investeringen in de sector van de hernieuwbare energie brengen de kosten voor het opwekken van elektriciteit zo laag dat het rijden met een truck op elektriciteit een fractie is van de kosten van diesel.
Naarmate de vraag naar elektrische voertuigen is toegenomen, gaat ook de innovatie op het gebied van batterijen sneller. Lithium-ion-accu's zijn lichter en wegen ongeveer een derde van het gewicht en hebben de helft van het volume in vergelijking met loodzuurbatterijen. En ze worden nog lichter en krachtiger naarmate de technologie verbetert. Sterker nog, er zou nog meer winst kunnen worden geboekt met de volgende generatie batterijen, de zogenaamde vastestofbatterijen. Deze laden sneller op, zijn veiliger en leveren tot tweemaal de batterijdichtheid van de huidige lithium-ionbatterijen, wat het bereik mogelijk zou kunnen verdubbelen.
Tegenwoordig kan een elektrische truck voor taken op kortere afstand gemakkelijk 's nachts worden opgeladen. Hoewel de infrastructuur voor snelladende trucks nog klein is, breidt deze zich uit naarmate steden, logistieke centra, autofabrikanten en tankstations tegemoet willen komen aan een opkomende vraag. En nieuwe technologieën, waaronder slimme opladers en slimme batterijen, maken ultrasnel opladen mogelijk onder een breder scala aan omstandigheden. Nieuwe ontdekkingen tonen ook aan dat de laadsnelheden drastisch zullen worden verhoogd door verbeteringen van lithium-ionbatterijen.
Naarmate de prijs van elektrische voertuigen daalt, zou de keuze voor elektrisch meer kunnen worden dan een kwestie van duurzaamheid en kosten. Elektrische trucks blijken ook populair bij chauffeurs omdat ze minder trillingen veroorzaken dan traditionele dieselvoertuigen. Ze zijn gemakkelijker te manoeuvreren en te parkeren, waardoor ze zeer geschikt zijn voor stadsritten en leveringen. Als een koolstofarme optie zonder uitlaatemissies, blijken elektrische trucks populair te zijn bij bedrijven die duurzamer willen werken.
De overstap naar elektrische voertuigen zou sneller kunnen gaan dan velen hadden verwacht. Er zijn in ieder geval veel signalen die op deze ontwikkeling wijzen. En elektrische trucks rijden al echt op onze straten.
Lars Mårtensson
Environment and Innovation Director at Volvo Trucks