Trucks

Tomasz Jaworski
2022-03-27
3 min
Beschikbaarheid Brandstof besparen
Author
Tomasz Jaworski
Services Offer Portfolio Manager

6 manieren om de inzetbaarheid van uw truck te verbeteren

Elke minuut uitvaltijd kost geld. We bespreken zes manieren om uw voertuig zo lang mogelijk op de weg te houden, van een eenvoudige en ongecompliceerde aanpak tot het gebruikmaken van alle voordelen van connectiviteit.

 

De meest effectieve manier om pech te vermijden, is gebaseerd op een proactieve aanpak en op preventieve maatregelen om pech te voorkomen. Dankzij de recente vooruitgang in technologie en connectiviteit zijn enkele connected services die kunnen helpen bij het voorspellen en voorkomen van een defect, vandaag al beschikbaar.


Uitvaltijd blijft natuurlijk een onvermijdelijk verschijnsel in deze branche. Een goede voorbereiding op de ergste problemen en een snelle reactie bij het optreden van pech blijven dus absoluut noodzakelijk.


Met de juiste ondersteuning kan ongeveer 80 procent van de verwachte uitvaltijd worden vermeden of minstens beperkt door proactieve maatregelen. De gevolgen van een toch optredende pech kunnen worden beperkt door het nemen van reactieve maatregelen.


1. Dagelijkse controles. 

De eerste en eenvoudigste proactieve maatregel om pech te voorkomen, bestaat uit een snelle visuele controle van uw voertuig aan het begin van elke dag. Dankzij een inspanning van enkele minuten per dag kunt u op lange termijn veel tijd en geld besparen als u een defect of storing in een vroeg stadium opmerkt.


2. Stem uw onderhoudsschema af op uw voertuig. 

Hoe vaak een truck moet worden onderhouden, hangt af van het gebruik en kan variëren in functie van meerdere factoren. In het ideale geval zorgt uw onderhoudsschema ervoor dat uw truck altijd in goede staat verkeert en dat hij zo kort mogelijk in de werkplaats moet blijven. Trucks werden vroeger altijd onderhouden op basis van vooraf bepaalde intervallen. Connectiviteit maakt het vandaag mogelijk om een serviceschema op maat op te stellen dat gebaseerd is op het werkelijke gebruik en op de staat van het voertuig. Een geplande servicebeurt kan dan eventueel sneller worden uitgevoerd als dat nodig zou zijn, of ook uitgesteld als hij niet echt dringend is.


3. Investeer in realtime monitoring. 

Dankzij connectiviteit kunt u voertuigen en individuele componenten ook continu monitoren en fouten detecteren voor ze een defect veroorzaken. Een onderzoek van de beschikbare opties loont zeker de moeite, aangezien een investering in een dergelijke service snel gerecupereerd is. Een geplande onderhoudsbeurt is altijd goedkoper en gemakkelijker te beheren dan een onverwacht defect tijdens de uitvoering van een opdracht.


4. Update de software van uw voertuig op afstand. 

In moderne voertuigen zijn software-updates een steeds belangrijker onderdeel van elk servicebezoek. Deze updates moeten niet noodzakelijk in een werkplaats gebeuren. Als u een dienstverlener vindt die een dergelijke service op afstand kan aanbieden, kunt u het aantal werkplaatsbezoeken van uw voertuig verminderen.


5. Vind een servicecontract dat aangepast is aan uw situatie en aan uw behoeften. 

De meeste fabrikanten bieden een reeks servicecontracten aan met verschillende ondersteuningsniveaus. De beste optie hangt af van uw unieke behoeften. Het ideale niveau moet u een volledige gemoedsrust garanderen zonder investeringen voor onnodige diensten.

 Indien mogelijk hebt u één serviceovereenkomst voor uw volledige voertuig, dus zowel voor de truck als voor de opbouw of de aanhanger. Dit voorkomt afzonderlijke bezoeken aan verschillende werkplaatsen.


6. Bij een defect moet u de juiste ondersteuning krijgen. 

Om het even wanneer en om het even waar uw truck defect raakt, moet u toegang hebben tot pechverhelping en slepen. Biedt uw dienstverlener ondersteuning tijdens de bedrijfsuren van uw voertuig? Dekt hij de gebieden waar u actief bent? En kunt u iemand in uw taal contacteren als u in het buitenland bent? Welke garanties biedt hij in verband met de inactiviteitsduur van uw voertuig? Welke compensaties biedt hij als hij deze garanties niet kan waarmaken?