Stelt u zich eens voor dat u wist wanneer uw truck defect zou raken voordat het gebeurde? In hoeverre zou dit de beschikbaarheid en productiviteit van uw bedrijf verbeteren? Met behulp van gegevens verbetert ons begrip van hoe voertuigen werken snel. En met behulp van artificiële intelligentie (AI) en machine learning wordt het mogelijk om storingen nog nauwkeuriger te voorspellen.
Traditioneel was de belangrijkste benadering om de beschikbaarheid te maximaliseren, regelmatig, gepland onderhoud en reactieve maatregelen zoals ondersteuningsdiensten bij pech. Maar met het assortiment van sensoren en draadloze technologieën die doorgaans te vinden zijn op hedendaagse trucks, kunnen bedrijven veel proactiever zijn.
De kern van Connected Services en preventief onderhoud is dat het door het gebruik van draadloze technologie en sensoren nu mogelijk is om in real time enorme hoeveelheden gegevens van een voertuig te verzamelen. Door deze gegevens te analyseren en patronen te identificeren, is het vervolgens mogelijk om een storing te voorspellen en erop te anticiperen voordat deze optreedt. Dit geeft u de tijd om een bezoek aan de werkplaats in te plannen wanneer het u uitkomt en vervolgens de storing te verhelpen voordat deze een onverwachte panne veroorzaakt.
"In de korte tijd dat ik op dit gebied werk, heb ik de technologieën en onze mogelijkheden exponentieel zien groeien", zegt Matthias Tytgat, manager van Volvo Trucks' Monitoring Center in Gent, België.
"In 2016 controleerden we slechts één component op afstand en het kostte ons een volledige dag om een volledige controle uit te voeren in een wagenpark van enkele honderden trucks. Tegenwoordig controleren we meerdere componenten in tienduizenden trucks en kunnen we een volledige controle van het hele wagenpark in slechts acht minuten voltooien. En het opwindende is dat we voortdurend verbeteren."
Hoe meer gegevens een systeem kan analyseren, hoe nauwkeuriger het resultaten kan voorspellen. Aanvankelijk waren Connected Services en Real Time Monitoring Services ontworpen om te reageren op bepaalde drempels of sensorwaarden voor individuele parameters als middel om fouten te voorspellen. Bijvoorbeeld als de motor een ingestelde temperatuur overschrijdt.
"Hoewel dit soort inzichten nuttig zijn, kan het enigszins beperkt zijn omdat het geen rekening houdt met de unieke omstandigheden en rijomstandigheden van het voertuig", legt Matthias uit. "Hoewel het belangrijk is om een mogelijke storing zo vroeg mogelijk te detecteren, is het ook belangrijk om een voertuig niet onnodig naar de werkplaats te brengen."
Machine learning kan worden gebruikt om grotere hoeveelheden gegevens te analyseren en om patronen te detecteren die niet kunnen worden gedefinieerd door een normale set regels. Dit resulteert in nog nauwkeurigere voorspellingen. Verschillende parameters en gegevenspunten van een grotere verscheidenheid aan componenten en sensoren kunnen worden gecombineerd, die vervolgens door AI-systemen worden geanalyseerd om patronen te detecteren die wijzen op potentieel problematisch gedrag dat waarschijnlijk tot een storing zal leiden.
Zo kunnen de temperaturen van verschillende onderdelen worden geanalyseerd in combinatie met andere factoren zoals voertuigkilometers en foutcodes. Zodra een machine learning-algoritme is getraind om een patroon of combinatie van factoren te identificeren die vaak een bepaalde fout veroorzaken, wordt het mogelijk om problemen voor individuele voertuigen te voorspellen, ongeacht het type toepassing waarin ze zich bevinden.
"Het zal zijn alsof de service is gemaakt voor een specifiek voertuig en zijn klant", zegt Matthias. "En naarmate we onze capaciteit om gegevens te analyseren blijven verbeteren, zullen deze systemen nauwkeuriger zijn."
De laatste tijd is er veel aandacht voor gegevensprivacy en gegevensbeveiliging en veel chauffeurs voelen zich ongemakkelijk bij het vooruitzicht zo nauwlettend in de gaten te worden gehouden tijdens het werken. Dit zijn terechte zorgen en daarom is het belangrijk dat elke dienstverlener van Connected Services het volgende kan bieden:
Download onze gids over technologie en efficiënt rijden voor meer informatie over hoe connectiviteit en Connected Services truckeigenaren kunnen helpen hun wagenparkactiviteiten te verbeteren. Hier leert u: