Een van de functies die beschikbaar zijn bij voertuigen met veel connectiviteit is geofencing: ontwikkelde technologie waarbij locatiediensten gebruikt worden om de efficiëntie en veiligheid te verhogen, duurzamer te rijden en mee te gaan met veranderende wetgeving. We gaan dieper in op de technologie, de implicaties ervan en de mogelijke voordelen die het biedt aan wagenparkbeheerders, chauffeurs en stadsbewoners over de hele wereld.
Het zou een understatement zijn om te zeggen dat transport de afgelopen decennia enorm is veranderd. De sector lijkt zich in een periode van voortdurende ontwikkeling en verandering te bevinden. En de vrachtwagens zelf worden elk jaar geavanceerder. De voertuigen worden niet alleen beoordeeld op hun vermogen, efficiëntie en de lading die ze kunnen vervoeren, maar ook op hun connectiviteit en de verschillende services en functies die dit mogelijk maakt. Eén van deze functies is geofencing. Maar wat is het precies? En hoe kan het nuttig zijn in de huidige, veranderende transportomgeving?
Iedereen die ooit een apparaat met GPS heeft gebruikt, kan het concept van geofencing begrijpen. Als je ooit op een openbare elektrische step of stadsfiets hebt gereden, heb je die waarschijnlijk al gebruikt. Het is een vrij eenvoudig concept. De bewegingen van elk apparaat worden gevolgd, meestal via GPS. Dit apparaat beweegt zich door de grenzen die op een kaart zijn getekend en markeert zones.
Deze grenzen zijn geofences: Onzichtbare, virtuele grenzen van een gebied. Geofences kunnen bewegen en dynamisch zijn: ze kunnen zich bijvoorbeeld uitstrekken langs een bepaalde straal vanaf één punt, ongeacht of dat punt beweegt of stilstaat. Ook kunnen het permanente of tijdelijke grenzen zijn die binnen gebieden worden ingesteld, zoals schoolzones of parkeerplaatsen. De manier waarop we ermee omgaan kan enorm variëren, maar het gebeurt vooral wanneer het apparaat dat we gebruiken – van een kleine gemotoriseerde scooter tot een zware vrachtwagen, die allebei zeer regelmatig gegevens verzenden en ontvangen - de grens van de geofence zelf overschrijdt, of binnen de geofence blijft. Wanneer het apparaat een van deze grenzen overschrijdt, gebeurt er iets.
Dat kan van alles betekenen. Het kan zijn dat de snelheid van het voertuig dat u bestuurt afneemt doordat de remmen worden geactiveerd en de acceleratie beperkt is. Er wordt wellicht een melding geactiveerd of bepaalde functies zijn al dan niet beschikbaar. De actie kan zelfs zo simpel zijn als het activeren van één enkel stukje data: Een registratie van uw betreding van de zone en het tijdstip waarop u dat deed, of andere relevante informatie.
Geofences gaan vooral over informatie en kennis: waardoor mensen weloverwogen beslissingen kunnen nemen.
Een van de voordelen van het leven op de weg is vrijheid. Het is dan ook begrijpelijk dat geofencing in verschillende stadia met wisselende reacties is ontvangen. Het kan echter ook een manier zijn om de veiligheid te verhogen, de uitstoot te verminderen en zelfs de efficiëntie te verbeteren. Geofences hoeven niet opdringerig te zijn en ze ontnemen de bestuurders ook niet volledig de controle. Geofences worden vooral gebruikt om de kennis van bestuurders te verbeteren, zodat ze hun gedrag kunnen aanpassen aan de omgeving.
Het is belangrijk om te beseffen dat het opvolgen van voertuigen en het controleren van het gedrag van bestuurders en voertuigen een gevoelig onderwerp is in het kader van de AVG en andere privacywetgeving. Daarom mag deze technologie alleen worden gebruikt in gevallen waarin bedrijven zorgvuldige juridische beoordelingen en risicoafwegingen hebben uitgevoerd. Normaal gesproken is voor deze oplossing een overeenkomst tussen het bedrijf en de eigenaar van het voertuig vereist.
Zoals Johan Rundberg, werkzaam bij Volvo Trucks met geofencing, het verwoordt: Bij geofences gaat het vooral om informatie en kennis: Waardoor mensen weloverwogen beslissingen kunnen nemen." Hoewel er functies in vrachtwagens zitten waarmee geofences acties kunnen activeren die het rijgedrag beïnvloeden, zijn ze meestal bedoeld om de chauffeur, de wagenparkbeheerder of iemand anders die op de hoogte moet zijn van wat er gebeurt, te informeren.
Johan vervolgt: U kunt een geofence aan een of meer voertuigen toewijzen. Wanneer het voertuig de geofence binnenrijdt, wordt er een gebeurtenis geactiveerd of vastgelegd. Ze krijgen een melding. Er is ook een melding wanneer het voertuig de geofence verlaat. Er zijn verschillende vormen beschikbaar: u kunt natuurlijk cirkels, vierkanten en veelhoeken gebruiken, maar u kunt ook een route plannen en daar een geofence omheen plaatsen. Vervolgens kunt u inloggen op uw wagenparkbeheerservice en al deze gebeurtenissen bekijken."
Maar welke functies bieden deze geofences? Ze kunnen helpen met onder andere routeplanning, logistiek en planning. Omdat ze zich vooral kunnen aanpassen. "Ze zijn zeer flexibel in gebruik", zegt Johan, "en onze klanten kunnen ze gebruiken voor wat ze maar willen: Maar doorgaans worden ze gebruikt voor laad- en loslocaties, waar ze de mogelijkheid bieden voor meldingen."
"Misschien krijgen de mensen die in een magazijn werken en de vrachtwagen laden of lossen, een melding over waar de vrachtwagen zich daadwerkelijk bevindt en een melding dat deze zal aankomen. Zo kunnen ze zich voorbereiden om deze te laden. En het helpt het transportbedrijf ook de productiviteit te meten, ze weten hoe lang voertuigen in een bepaald gebied zijn geweest."
Geofences helpen wagenparkbeheerders niet alleen bij hun werk, maar kunnen de chauffeur ook meer kennis bieden: En kennis is macht, vooral als het gaat om het aanpassen aan uw rijomgeving. Johan legt uit: "Er wordt ook informatie aan de bestuurder gepresenteerd: Op het instrumentenpaneel kunnen ze zien dat ze een geofence zijn binnengegaan of verlaten. Bestuurders worden zich dan bewuster van hun gedrag: Het levert hen meer kennis op, waardoor ze hun rijgedrag beter kunnen aanpassen aan de omgeving."
Flexibiliteit is een van de leuke kanten van het nadenken hierover, omdat iedereen op zijn eigen manier de diensten kan aanpassen aan zijn eigen behoeften"
Het concept van geofencing is dus vrij eenvoudig: Niets meer dan lijnen op een kaart. De manier waarop voertuigen ermee omgaan, wordt in de loop van de tijd steeds geavanceerder.
Håkan Wall is Product Owner voor Zones bij Volvo Buses, dat ook al jaren met geofencing-technologie werkt. Hij ziet een mix van mensen die zones willen gebruiken om informatie te verzamelen over routes en rijgedrag, en mensen die zones willen gebruiken om direct invloed uit te oefenen op het gedrag van een voertuig. "Het hoofddoel van de zonetechnologie is om bepaalde functies op de bus te regelen", zegt hij. “Dit kan bijvoorbeeld in veiligheidszones zijn waar er een maximumsnelheid geldt of in verschillende zones voor hybride bussen waar kan worden bepaald of ze op de verbrandingsmotor of elektrisch rijden.”
Met zonetechnologie kun je rechtstreeks bepalen hoe het voertuig zich gedraagt, in plaats van alleen maar informatie te verzamelen en te verstrekken. En de flexibiliteit en aanpasbaarheid maken het mogelijk om op maat gemaakte oplossingen te creëren voor individuele markten en omgevingen. Zoals Håkan uitlegt: “Je kunt ook kijken naar het energieverbruik van de verwarmings- en koelsystemen, afhankelijk van hoe lang portieren geopend zijn wanneer de buitentemperatuur een bepaald niveau bereikt. Flexibiliteit is een belangrijk aspect van de denkoefening hierover, omdat verschillende aanbieders de zonediensten kunnen gebruiken om aan hun eigen behoeften te voldoen.”
Maar hoe zit het met vrachtwagens? Johan Rundberg legt uit hoe veiligheidszones echte voordelen kunnen opleveren op de werkplek. "Wanneer een voertuig een geografische grens met een vastgestelde snelheidslimiet binnenrijdt, kan het gedrag van het voertuig zelf veranderen", zegt hij. "Je zou een limiet kunnen stellen aan de snelheid waarmee het voertuig binnen dat gebied mag rijden."
Veiligheidszones kunnen ook worden gebruikt om de veiligheid op de snelweg te vergroten. Johan legt uit: Het is in ieders belang om de veiligheid van wegwerkers te waarborgen. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van geofencing, waarbij de snelheid van passerende voertuigen automatisch wordt beperkt. Dit moet echter wel gereguleerd worden: Welke autoriteit zal daartoe toegang hebben? We moeten ervoor zorgen dat er geen misbruik van wordt gemaakt. Een ander gebruiksscenario dat wordt besproken, is de mogelijkheid om de snelheid van zwaar beladen vrachtwagens die over bruggen of langs wegen van slechte kwaliteit rijden te beperken, om zo de onderhouds- en reparatiekosten te verlagen.”
In de praktijk is de technologie goed ontvangen, ook al lijkt het beperken van het rijgedrag voor sommigen misschien onnodig. Zoals Håkan Wall zegt: "Als bestuurders daadwerkelijk ervaren dat het voertuig helpt de snelheid te handhaven en het comfort van de passagiers te waarborgen, is dat heel prettig, omdat ze zich dan kunnen concentreren op de passagiers en de weg."
Het in evenwicht brengen van de mogelijkheden van een geofence met de vereisten van chauffeurs kan ook helpen bij het behalen van milieudoelstellingen. Zoals Håkan Wall zegt: "Een mogelijke oplossing is bijvoorbeeld het gebruik van zones om de tijd dat voertuigen stationair draaien te verkorten. Misschien is het zo dat bussen hun motoren maar een aantal minuten stationair laten draaien en dat ze daarna worden uitgeschakeld. Bij de planning van milieuzones speelt ook geluid een rol. Zo kun je bijvoorbeeld in de buurt van ziekenhuizen en op heuvels een zone toevoegen om een voertuig te laten overschakelen naar de elektrische modus, om onnodig lawaai te vermijden.”
Net als bij veel andere aspecten van connectiviteit zou zonetechnologie, die mogelijk wordt gemaakt door geofencing, wel eens een net zo vanzelfsprekend onderdeel van het rijden met een vrachtwagen kunnen worden als automatisch schakelen en veiligheidsfuncties. En de ervaring leert dat het in veel gevallen het leven gewoon gemakkelijker maakt. Maar één ding is zeker: naarmate vrachtwagens steeds meer verbonden worden, zullen technologieën zoals geofencing steeds breder worden toegepast, ten voordele van zowel bedrijven als burgers wereldwijd.
Als u meer wilt weten over de manier waarop connectiviteit de vrachtwagenindustrie verandert, kunt u ook het volgende lezen:
● Hoe connectiviteit en AI de uptime van vrachtwagens verbeteren