Volvo Trucks

België

×

Hoe is de aerodynamica van de Volvo FH verbeterd?

Aanpassingen aan het aerodynamische ontwerp van de Volvo FH zorgen voor nog minder stroomscheiding en drukweerstand. Hierdoor daalt ook het brandstofverbruik bij transport over lange afstanden.
Nieuwe aerodynamische verbeteringen aan de Volvo FH
Dankzij het verbeterde aerodynamische ontwerp van de Volvo FH bespaart u nog meer brandstof.

Door minder luchtweerstand verbruikt een voertuig aanzienlijk minder brandstof bij snelheden vanaf zo'n 50 tot 60 km/u. Hoe sneller u rijdt, hoe groter de impact op het brandstofverbruik.
 

Om deze reden focust Volvo Trucks al lange tijd op een aerodynamisch ontwerp om zuinigere voertuigen aan te bieden. Onze ingenieurs baseren zich continu op windtunneltests en simulaties om te weten hoe we de aerodynamica nog beter kunnen maken. Een van de belangrijkste doelen is een tragere scheiding van de luchtstromen. Hierbij komt een laag luchtstroom los van het oppervlak van het voertuig. Bij een vroege scheiding wordt het kielzog achter het voertuig groter. Met een hogere drukweerstand als gevolg. Door de scheiding van de luchtstroom tot een minimum te beperken en te vertragen, is er een kleinere drukweerstand.

Er zijn twee soorten luchtstromen waarmee we rekening houden: gealigneerde en gescheiden luchtstromen.

"De stroom versnelt enorm als hij van het stagnatiepunt vooraan het voertuig (hoge druk) naar de zijkanten (lage druk) gaat", legt Anders Tenstam, Aerodynamics Specialist bij Volvo Trucks, uit. "Bij een snelheid van 90 km/u loopt de stroomsnelheid aan de hoeken mogelijk op tot 200 km/u. De voorste hoeken zijn dus een zeer delicate zone. Elk klein voorwerp en elke opening hebben een enorme impact op de algemene luchtstroom."
 

Op basis van recente simulaties en tests identificeerden de ingenieurs van Volvo Trucks een aantal kleine openingen en onderbroken lijnen aan de buitenkant. Een afdichting daarvan zou de aerodynamica ten goede komen.

"We stelden vast dat de positie van onderbroken lijnen en openingen cruciaal was", vertelt Mattias Hejdesten, Engineering Specialist Aerodynamics bij Volvo Trucks. "Hier glipt de luchtstroom achter de voorpanelen naar binnen. Vervolgens wordt hij weggezogen naar de zijkanten van de cabine waar de druk lager is. Op dit punt wordt de luchtstroom gescheiden bij contact met luchtstroom van buitenaf."
 

Om deze lekstromen tegen te gaan, zijn er nieuwe afdichtingen tussen de verschillende voorpanelen geplaatst. Zo wordt de luchtstroom aan de voorste hoeken van het voertuig niet gescheiden en blijft de externe lucht langer aan de zijkanten vasthangen. 

Elk klein detail telt

"Om aerodynamische voertuigen te bouwen, telt elk klein detail", aldus Anders Tenstam. "De cabine is een werkplek waarbij je rekening moet houden met allerlei factoren en wettelijke beperkingen. Er heerst een voortdurende strijd om elke millimeter beschikbare ruimte. Alle essentiële functies moeten hierin passen."
 

Deze afdichtingen verbeteren niet alleen de algemene aerodynamica, maar creëren ook bijkomende mogelijke verbeteringen voor de rest van het voertuig. Een langere deuruitbreiding die de leegte bij de instaptrede vult, is daar een voorbeeld van. Zo ontstaat er een vlak oppervlak waar de externe luchtstroom zich aan kan hechten. Dit resulteert in minder stroomscheiding. Bredere wielen en spatborden zorgen voor meer uitlijning, terwijl nieuwe spatbordverbreders de afstand tot het wiel verkleinen. Het gevolg? Minder evacuatiestroom vanuit de wielkuip en dus ook minder luchtweerstand. Ten slotte wordt de stroomscheiding ook beperkt dankzij het nieuwe gebogen ontwerp van de spiegelarmafdekkingen met kleinere gaten.
 

"Door de voorkant van het voertuig aerodynamischer te maken, zien we opeens ook mogelijke verbeterpunten aan de zijkanten voor een betere stroomlijning", legt Mattias Hejdesten uit. "Zonder dit zouden deze aanvullende aerodynamische verbeteringen slechts minimale voordelen hebben opgeleverd."
 

Elke aerodynamische verbetering is geoptimaliseerd om de voordelen te versterken. Hoewel elke aanpassing afzonderlijk bijdraagt tot een grotere energie-efficiëntie en een lager brandstofverbruik, zijn de voordelen in geval van gecombineerde aanpassingen in één pakket veel groter dan de winst van elke aanpassing bij elkaar opgeteld.
 

Wilt u meer weten over hoe u uw brandstofverbruik vermindert? Lees meer.