Volvo Trucks

België

×

Volvo’s zware elektrische vrachtwagen op de proef gesteld: hij blinkt uit in rijbereik en energie-efficiëntie

| 4 min
In Duitsland werd de eerste onafhankelijke energie-efficiëntietest met een volgeladen elektrische zware Volvo-vrachtwagen uitgevoerd. De elektrische vrachtwagen overschreed zijn officiële rijbereik en verbruikte 50% minder energie dan zijn dieseltegenhanger.
De Duitse journalist Jan Burgdorf was onder de indruk van de prestaties van de Volvo FH Electric.

De eerste onafhankelijke wegtest met een zware elektrische vrachtwagen werd uitgevoerd door de Duitse journalist Jan Burgdorf van het Trucker-magazine. Jan Burgdorf reed met de Volvo FH Electric op de gerenommeerde Green Truck Route in het zuiden van Duitsland. De route is 343 km lang en omvat verschillende snelwegen, heuvelachtige stukken en krappere wegen om de vrachtwagens van de verschillende constructeurs in uiteenlopende omstandigheden te testen.

 

De volgeladen Volvo FH Electric had een brutogewicht van 40 ton en 490 kW continu vermogen. De elektrische vrachtwagen had een totaal rijbereik van 345 km met één laadbeurt, wat het officiële rijbereik van de vrachtwagen op een indrukwekkende 300 km brengt.

 

De vrachtwagen had een rijbereik van 345 kilometer en verbruikte 50% minder energie dan een overeenkomstige Volvo FH dieselvrachtwagen.

Sterke eerste indruk

Tijdens de lunchpauze deelde Jan Burgdorf zijn bevindingen:

“Hij rijdt even wendbaar als een dieselvrachtwagen, of zelfs nog wendbaarder. Hij beklimt de heuvels normaal. Het schakelen merk je niet”, zegt Jan, die op dezelfde route tal van tests heeft gedaan met dieselvrachtwagens.

 

Op gelijke hoogte met diesel

De Volvo FH Electric presteerde tijdens de test even goed als de recordbrekende Volvo FH dieselvrachtwagen met I-Save van 500 pk. De Volvo FH Electric hield een gemiddelde snelheid van 80 km/u aan en had een energieverbruik van 1,1 kWh per km.

“Bestuurders zullen erg verrast zijn over hoe stil hij is, zelfs bij 85 km/u en met een totaalgewicht van 40 ton. Er zijn totaal geen trillingen. Het is erg bijzonder dat dit kan”, besluit Jan Burgdorf.

 

50% minder energie verbruikt

De test bewijst ook dat de Volvo FH Electric 50% minder energie verbruikt dan de dieselvrachtwagen bij dezelfde transportopdracht. Dat komt omdat de elektrische aandrijflijn veel efficiënter is, waardoor de volledig elektrische vrachtwagen een krachtig instrument is om de CO2-uitstoot te verminderen.

 

Dat bevestigt dat Volvo een uiterst energiezuinige zware vrachtwagen heeft, die klaarstaat om te voldoen aan de eisen van regelmatige transportopdrachten.

Tobias Bergman, Press Test Director bij Volvo Trucks, was onder de indruk van de testresultaten:

“Dit bevestigt dat Volvo een uiterst energiezuinige zware vrachtwagen heeft die klaarstaat om te voldoen aan de eisen van regelmatige transportopdrachten. De resultaten overtreffen mijn verwachtingen op het vlak van energie-efficiëntie en rijgemak.”

 

 “Uit de test blijkt dat het mogelijk is om op een gewone werkdag tot 500 km te rijden als het voertuig bijvoorbeeld tijdens de lunch wordt geladen.”

 

Feiten over de test en de Volvo FH Electric

  • Bruto combinatiegewicht: 40 ton
  • Gemiddelde snelheid: 80 km/u
  • Energieverbruik: 1,1 kWh/km
  • Batterijcapaciteit: 540 kWh
  • Vermogen: 490 kW continu vermogen
  • Totale testafstand: 343 km
  • Totaal bereik op basis van één laadbeurt: 345 km
  • De geteste Volvo FH Electric kan tijdens een normale werkdag tot 500 km afleggen als er bijgeladen wordt tijdens de lunchpauze

Learn more about going electric

Links to films:

First journalist road test Volvo FH Electric

Interview with Tobias Bergman, Press Test Director

Volvo FH Electric key features

Related News