Trucks

×

Volvo FH met I-Save wint onafhankelijke tests voor brandstofverbruik

| 4 min | 4 min
In twee afzonderlijke tests, uitgevoerd door Duitse truckmagazines, kwam de Volvo FH met I-Save als beste uit de bus wat brandstofverbruik betreft. “Dit bevestigt echt dat ons harde werk zijn vruchten afwerpt. En met onze nieuwe motorupdates zal de Volvo FH met I-Save nog zuiniger zijn”, zegt Peter Franzén, Product Manager Engines bij Volvo Trucks.
Volvo FH met I-Save rijdend op een langeafstandstestroute
In twee onafhankelijke tests heeft de Volvo FH-met I-Save bewezen dat het mogelijk is om een laag brandstofverbruik te combineren met hoge snelheid.

In de tests, uitgevoerd door de toonaangevende Duitse vakbladen Trucker en Transport, werd de Volvo FH 500 met I-Save vergeleken met vrachtwagens van andere Europese concurrenten – wat indrukwekkende resultaten opleverde. Dit model kwam in beide tests als winnaar uit de bus op het gebied van brandstofverbruik, wat de combinatie van diesel- en AdBlue-verbruik betreft.

De Volvo-truck versloeg zijn concurrenten ook als het ging om het handhaven van een hoge gemiddelde snelheid op langeafstandstestroutes. Bovendien scoorde de Volvo FH met I-Save de hoogste punten in de algehele beoordeling van het totale voertuig door Trucker.
 

Volvo FH met I-Save combineert hoge snelheid met laag brandstofverbruik

“Deze tests zijn zeer nauwkeurig en zorgen dat we echt kunnen laten zien waartoe we in staat zijn. Onze ingenieurs zijn erin geslaagd om hoge snelheden te combineren met een zeer laag brandstofverbruik, wat een fantastische prestatie is. In tijden van stijgende brandstofprijzen is zuinig brandstofverbruik belangrijker dan ooit”, zegt Peter Franzén.

Het is heel indrukwekkend dat we de tests hebben gewonnen, ook al was het voertuig niet uitgerust met de nieuwe motor.

De Volvo FH met I-Save is sinds 2019 in productie. Het concept is om het brandstofverbruik zo veel mogelijk te verlagen door een combinatie van de aandrijflijn, software en aerodynamica van het voertuig. Sinds de lancering zijn er veel nieuwe functies toegevoegd en verfijnd.

Peter Franzén, Product Manager Engines bij Volvo Trucks

De Volvo-truck die in de tests werd gebruikt, bevatte verschillende recente updates van het aerodynamische ontwerp om de luchtstroom te verbeteren, zoals kleinere openingen aan de voorkant van de cabine en een langere deurverlenging. Om het zuinigste brandstofverbruik te garanderen, start het voertuig altijd in de Eco-modus. “Er zijn veel kleine verfijningen die samen zorgen voor deze goede testresultaten. En het is heel indrukwekkend dat we de tests hebben gewonnen, ook al was het voertuig niet uitgerust met de nieuwe motor. De laatste updates zullen het brandstofverbruik nog verder verlagen. Het zal heel interessant zijn om het resultaat te zien in de komende tests in de vakpers”, zegt Peter Franzén.

Laag verbruik van AdBlue

De turbomotor is het hart van I-Save. Naast recente upgrades die dit jaar werden gelanceerd, is het brandstofverbrandingsproces verfijnd, is wrijving in de motor verminderd en is het oliesysteem verbeterd. Daarnaast heeft de motor een nieuwe energiebesparende stuurpomp en een verbeterde luchtcompressor die brandstof besparen door efficiënter luchtdruk op te bouwen.
De nieuwe slimme software I-Torque verhoogt de energie-efficiëntie door topografische gegevens van I-See te analyseren en het rijden aan te passen aan de daadwerkelijke route.
“Onze ingenieurs hebben alle details onderzocht om de motor nog zuiniger te maken. We hebben ook onze automatische I-Shift-versnellingsbak aangepast. Een snellere respons draagt bij aan soepeler rijden en een lager brandstofverbruik”, zegt Peter Franzén.

Met de onlangs gelanceerde verfijningen kan I-Save cumulatief leiden tot een verbetering van 13% in brandstofverbruik, vergeleken met het verbruiksniveau toen het systeem voor het eerst werd gelanceerd.
Een ander voordeel van de Volvo FH met I-Save is het lage verbruik van AdBlue, dat net als diesel steeds duurder is geworden.

“Brandstofbesparing is cruciaal voor transporteurs en we zullen ons uiterste best blijven doen om verdere verbeteringen te vinden. Ik ben erg trots dat we een product kunnen aanbieden dat onze klanten kan helpen hun winstgevendheid te vergroten en tegelijkertijd hun CO2-impact te verkleinen”, zegt Peter Franzén.

Test magazine Trucker in het kort

Totale afstand testbaan: 340 km op langeafstandsroutes ten noorden van München, Duitsland

Maximaal toelaatbaar treingewicht: 40 ton

Specificaties Volvo-truck: Lichtgewicht chassis, Globetrotter XL

Resultaten: De Volvo FH 500 met I-Save had het laagste brandstofverbruik. Dit model haalde ook de hoogste gemiddelde snelheid en scoorde de hoogste punten in de algemene beoordeling.

Test magazine Transport in het kort

Totale afstand testbaan: 93 km op langeafstandsroutes rond München, Duitsland

Maximaal toelaatbaar treingewicht: 40 ton

Specificaties Volvo-truck: Lichtgewicht chassis, Globetrotter XL

Resultaten: De Volvo FH 500 met I-Save had het laagste brandstofverbruik en behaalde de hoogste

gemiddelde snelheid.

Wilt u meer weten over hoe u brandstof kunt besparen? Klik op de onderstaande link!

Hoe u meer brandstof kunt besparen

Gerelateerd nieuws