Trucks

Jan-Inge Svensson
2023-09-21
Technologie en innovatie Veiligheid
Author
Jan-Inge Svensson
Product Owner Steering Software

Hoe Volvo Dynamic Steering de veiligheid verbetert

Sinds de lancering helpt Volvo Dynamic Steering ongevallen te voorkomen en het dagelijks werk van vrachtwagenchauffeurs veiliger te maken. Peter is een ervaren vrachtwagenchauffeur die gelooft dat het systeem een incident dat ernstig had kunnen zijn, heeft voorkomen. 

Peter had net een partij hout gelost en was op weg terug naar zijn werkgever – Sundbergs Åkeri in Herrljunga, Zweden – toen hij plotseling een luide knal hoorde. De band van zijn rechter voorwiel was ontploft. “Je raakt meteen in paniek”, zegt Peter, die al bijna 50 jaar met de vrachtwagen rijdt. “De laatste keer dat het gebeurde, zwenkte mijn vrachtwagen over de hele weg voordat ik op de linkerrijstrook tot stilstand kon komen. Het was puur geluk dat ik er zo goed uitkwam.”

Maar deze keer hoefde Peter niet op geluk te vertrouwen: hij had Volvo Dynamic Steering. Ondanks dat hij met 80 km/u reed, bleef de vrachtwagen perfect op koers. “Achteraf bleek dat de band los was gekomen en dat ik op de velg reed. Die sneed als een mes door het asfalt. Zonder Volvo Dynamic Steering had ik de vrachtwagen nooit op de weg kunnen houden en had het heel slecht kunnen aflopen.”

 

Welk verschil maakt Volvo Dynamic Steering?

Normaal gesproken, wanneer een voorwiel een klapband krijgt, zorgen de aanvankelijke explosie en de ontsnappende lucht ervoor dat de voorwielen gaan sturen en dat het voertuig gaat kantelen, waardoor het voertuig van zijn koers zal afwijken. Het is dan aan de chauffeur om meteen de controle over het stuur over te nemen en de vrachtwagen op de weg te houden.

In deze situatie detecteerden sensoren in de Volvo Dynamic Steering-eenheid echter onmiddellijk de onbedoelde stuurbewegingen die door de klapband werden veroorzaakt. De Volvo Dynamic Steering-regeleenheid, die de besturing regelt, kon deze bewegingen vervolgens verminderen en zo de chauffeur ondersteunen om te voertuig op koers te houden.

“Een klapband op een voorwiel kan de hoek van het stuur tot wel 80 graden beïnvloeden”, zegt Jan-Inge Svensson, Product Owner Steering Software, die meewerkte aan de ontwikkeling van Volvo Dynamic Steering.

“Hierdoor kan het voertuig in een fractie van een seconde opzij uitwijken en de gevolgen kunnen fataal zijn. Volvo Dynamic Steering is ontworpen om deze bewegingen te verminderen en de chauffeur meer tijd te geven om te reageren. Het hangt uiteraard van de omstandigheden af in hoeverre het de chauffeur kan ondersteunen om een ongeval te voorkomen.”

Langdurig rijden met een vrachtwagen eist zijn tol van de schouders en de rug van de chauffeur, maar met Volvo Dynamic Steering wordt het sturen veel gemakkelijker.

Hoe Volvo Dynamic Steering slippen kan helpen voorkomen

Afwijken van de rijstrook als gevolg van een klapband is slechts één soort ongeval dat kan worden voorkomen door Volvo Dynamic Steering. Ook slippen kan worden voorkomen, dankzij een van de functies, Stability Assist. Dat systeem werkt via een combinatie van Volvo Dynamic Steering en Electronic Stability Control, waarbij de sensoren van het voertuig worden gebruikt om de stabiliteit van het voertuig te controleren. 

Als de geringste neiging tot slippen wordt gedetecteerd, bijvoorbeeld als de achterwielen grip verliezen, biedt het systeem automatisch ondersteuning met licht tegensturen in de tegenovergestelde richting om het voertuig te helpen stabiliseren.
 

Waarom Volvo Dynamic Steering rijden op de autosnelweg veiliger maakt

Een klapband is niet de meest voorkomende oorzaak van ongevallen bij het verlaten van de rijstrook. Vaker worden ze veroorzaakt door vermoeidheid of onoplettendheid van de chauffeur. Waarschuwing en stuurcorrectie bij rijbaanafwijking, wat wordt ingeschakeld door Volvo Dynamic Steering, is ontworpen om u in dergelijke situaties op uw rijstrook te houden. Het systeem wordt automatisch geactiveerd wanneer de vrachtwagen 55 km/u bereikt en bewaakt voortdurend de positie van de vrachtwagen, met behulp van een camera die de rijstrookmarkeringen volgt. Wanneer het systeem detecteert dat de vrachtwagen buiten de rijstrook afwijkt, stuurt het een signaal naar Volvo Dynamic Steering, dat op zijn beurt zorgt voor zacht tegensturen om de koers te helpen corrigeren. De chauffeur wordt ook gewaarschuwd via een trilling in het stuur. 

Met Volvo Dynamic Steering kunt u probleemloos manoeuvreren en achteruitrijden met een lading. U wordt ook niet op dezelfde manier beïnvloed door zijwind, waardoor het rijden zo veel stabieler verloopt. Het is alsof u met een andere vrachtwagen rijdt.

Hoe Volvo Dynamic Steering de stress en spanning van dagelijks rijden met de vrachtwagen verlicht

Hoewel verkeersongevallen het meest voor de hand liggende gevaar zijn dat gepaard gaat met het rijden met een vrachtwagen, is een van de grootste beroepsrisico's op de langere termijn de fysieke belasting die het rijden met zich meebrengt, vooral voor de nek, rug en schouders van de chauffeur. Dit wordt veroorzaakt door lange uren op dezelfde plek te zitten, voortdurend kleine aanpassingen aan de besturing te moeten maken en kan verergerd worden door situaties zoals het rijden op hellingen, oneffen wegen of in gebieden met sterke zijwind.

 

Volvo Dynamic Steering kan dergelijke omstandigheden echter detecteren en de besturing automatisch aanpassen. Dit ontlast de chauffeur vervolgens van een groot deel van de last van het continu handmatig corrigeren van de stuurhoek.

 

In de persoonlijke instellingen van Volvo Dynamic Steering kunnen chauffeurs ook de reactiesnelheid van het stuur aanpassen aan de omstandigheden en hun persoonlijke voorkeuren. Ze kunnen kiezen uit voorgeprogrammeerde instellingen die ontworpen zijn om optimale besturing te bieden voor verschillende soorten wegen en situaties, of verschillende parameters vrij aanpassen voor volledige personalisatie.

 

“Langdurig rijden met een vrachtwagen eist zijn tol van de schouders en de rug van de chauffeur, maar met Volvo Dynamic Steering wordt het sturen veel gemakkelijker”, vertelt Jan-Inge.

 

“Het helpt om de vele kleine en voortdurende verstoringen te elimineren die een chauffeur kunnen uitputten en draagt zo bij aan een veel betere werkomgeving. Als gevolg is de chauffeur meer ontspannen en minder vermoeid. Ook kunnen ze zich meer op de weg en de omgeving concentreren, waardoor ze ook veiligere chauffeurs worden.”

 

Dat heeft Peter namelijk zelf ervaren: “Met Volvo Dynamic Steering kunt u probleemloos manoeuvreren en achteruitrijden met een lading. U wordt ook niet op dezelfde manier beïnvloed door zijwind, waardoor het rijden zo veel stabieler verloopt. Het is alsof u met een andere vrachtwagen rijdt.”

Samenvatting: De veiligheidsvoordelen van Volvo Dynamic Steering

Volvo Dynamic Steering is ontworpen om...

 

  • Onbedoelde stuurbewegingen te detecteren en te verminderen, bijvoorbeeld veroorzaakt door een klapband.
  • De neiging tot slippen te detecteren en automatisch ondersteuning met licht tegensturen te bieden om het voertuig te helpen stabiliseren.
  • Afwijken van de rijstrook te detecteren en te zorgen voor zacht tegensturen en de chauffeur te waarschuwen via trillingen.
  • De rug, nek en schouders van de chauffeur te ontlasten door de noodzaak voor voortdurende stuuraanpassingen en -correcties te verminderen.


Ontdek wat Volvo Dynamic Steering voor jou kan betekenen: