Trucks

Mattias Ahlberg Tomas Thuresson
2024-01-29
Technologie en innovatie
Authors
Mattias Ahlberg
Total Offer Intro Manager
Tomas Thuresson
Commercialization Manager New Offer

Nieuwe trucks en kenmerken van Volvo Trucks: alles wat u moet weten

Geoptimaliseerde energie-efficiëntie, beter zicht en een verbeterde ervaring voor de chauffeur: dit is wat u kunt verwachten van de innovaties die Volvo Trucks op 29 januari heeft onthuld. Deze belangrijke verbeteringen beloven substantiële voordelen voor de transportsector, chauffeurs en de gehele samenleving. Hier vindt u een overzicht van het belangrijkste nieuws.
 

De nieuwste lancering van trucks en innovaties van Volvo Trucks markeert een van de meest uitgebreide lanceringen voor zware voertuigen in jaren. Het omvat alles, van exterieurdesign en aerodynamica tot technologische innovaties gericht op het verhogen van de energie-efficiëntie en de veiligheid. De nieuwe, zuinige D17-motor voor de Volvo FH16 en Volvo FH16 Aero, met indrukwekkend vermogen en koppel, maakt deel uit van de lancering. De nieuwe producten en kenmerken zijn ontwikkeld om tegemoet te komen aan de behoeften en wensen van de samenleving, transportbedrijven en chauffeurs. 
 

Hier is een lijst van het belangrijkste nieuws:  

  1. De nieuwe, aerodynamische cabine – aanwezig op de Volvo FH Aero en de Volvo FH16 Aero
  2. Het cameramonitorsysteem - beschikbaar op de meeste truckmodellen
  3. Aerodynamische verbeteringen op alle cabines
  4. Verbeterd geluidssysteem en andere aanpassingen aan de binnenkant   
  5. De Volvo FH Aero met Globetrotter XXL-cabine, beschikbaar voor alle industriesegmenten in Europa  
  6. Nieuwe motor met maximaal 780 pk en 3800 Nm koppel, voor de Volvo FH16 en de FH16 Aero.
  7. De brandstofbesparende functie I-See is nu nog beter
     

“Het geeft ongelooflijk veel voldoening dat we onze klanten zo’n indrukwekkend scala aan innovaties en nieuws kunnen bieden. Dit is een substantiële stap om de energie-efficiëntie te verbeteren en de ecologische voetafdruk te verkleinen. We vergroten ook de veiligheid met een beter zicht dankzij het nieuwe cameramonitorsysteem dat traditionele spiegels vervangt. Daarnaast bieden we chauffeurs een betere werkomgeving. Ik ben ervan overtuigd dat dit zowel de sector als de gehele samenleving ten goede zal komen”, zegt Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer bij Volvo Trucks.
 

De gloednieuwe, energiezuinige aerodynamische cabine

De meest opvallende innovatie is de nieuwe aerodynamische cabine die te zien is op de Volvo FH Aero en de Volvo FH16 Aero. Dankzij wijzigingen in de richtlijn inzake gewichten en afmetingen van de Europese Unie is de voorzijde van de cabine verlengd om de luchtweerstand te reduceren. Daarnaast is het ontwerp van de cabine minutieus verfijnd voor optimale aerodynamica.
 

“Verminderde luchtweerstand leidt tot verbeterde energie-efficiëntie, ongeacht of het een aandrijflijn op diesel, gas of elektriciteit is. Dit vertaalt zich dan weer in een lagere CO2-uitstoot en lagere kosten voor de klant. Dit is een aanzienlijke verbetering voor chauffeurs”, zegt Mattias Ahlberg, Total Offer Intro Manager bij Volvo Trucks.    
 

Bekijk deze film over het volledige assortiment voor meer informatie en om de nieuwe Volvo FH Aero en Volvo FH16 Aero in actie te zien.

Hoe het cameramonitorsysteem van Volvo Trucks zorgt voor een betere rijervaring

Een andere belangrijke update is de toevoeging van een cameramonitorsysteem door Volvo Trucks, ter vervanging van traditionele spiegels. Dit systeem biedt verschillende belangrijke voordelen:

 

  • Camera's op vleugels geplaatst voor minimale luchtweerstand in vergelijking met traditionele spiegels. 
  • Verbeterd direct zicht zonder de belemmering van conventionele spiegels.
  • Regen en vuil op de zijruit hebben geen invloed meer op het zicht naar achteren.
  • Zoom-out Field of View helpt de chauffeur veilig te manoeuvreren door meer informatie te geven over het verkeer rondom de truck. 
  • Zogenaamde einde-aanhanger-lijnen in het achteruitkijkspiegel helpen de chauffeur, vooral bij het veranderen van rijstrook.
  • Verbeterd nachtzicht dankzij infraroodtechnologie.
  • Om de veiligheid van de chauffeur te vergroten, kan het systeem worden geactiveerd via het bedieningspaneel naast het bed wanneer het voertuig geparkeerd staat, om alle activiteiten eromheen te bewaken. 
     

“Het is een zeer competent systeem en ik wil benadrukken dat onze hoog aangeschreven dodehoekcamera ook verkrijgbaar is met deze opstelling, naast de achteruitkijkcamera op dezelfde vleugel”, zegt Mattias Ahlberg.
 

Het cameramonitorsysteem is beschikbaar voor alle cabinemodellen, behalve die met extra lage daken of FLADR-classificatie. Hier vindt u meer informatie over de verschillen tussen een cameramonitorsysteem en traditionele zijspiegels.

Door de zijspiegels te vervangen draagt het cameramonitorsysteem bij aan verbeterde aerodynamica en beter zicht.

Waarom kleine verbeteringen een groot verschil uitmaken

Alle cabines hebben aerodynamische verbeteringen ondergaan, zowel zichtbare als niet-zichtbare. Deze verbeteringen omvatten kleinere openingen en verbeterde afdichtingen tussen de onderdelen van de cabine om een vlottere luchtstroom te garanderen. Ook het gebied boven de voorruit is geoptimaliseerd om de luchtweerstand te minimaliseren. 
 

“Samenvattend hebben we talloze kleine verbeteringen aangebracht die samen de cabines aerodynamischer maken. Ook alle verlichting is gemoderniseerd, nu uitsluitend nog met LED-lampen. Voor een meer hedendaagse uitstraling heeft het Volvo Iron Mark een volledig nieuw en strakker ontwerp gekregen dat aansluit bij de algehele esthetiek”, zegt Tomas Thuresson.
 

Hoe zit het met aanpassingen binnenin?

Het vernieuwde exterieurdesign en de vooruitstrevende aanpak worden ook weerspiegeld in het interieur van de truck. De focus ligt hierbij op het creëren van een betere werk- en leefomgeving voor chauffeurs.
 

  • Een verfijnd geluidssysteem voor een verbeterde ervaring, met optionele versterkers en subwoofers. 
  • Een aangepaste interface op het secundaire display die gepersonaliseerde weergaven mogelijk maakt.
  • Een groter aantal stopcontacten (USB-C) ter ondersteuning van het opladen van apparaten zoals mobiele telefoons, tablets enz. 
  • Een nieuwe magnetron, mooi geïntegreerd in de voorste plank voor een betere toegankelijkheid.
  • Schermen van het cameramonitorsysteem, bij de A-stijl geplaatst om het directe zicht te optimaliseren.
  • Een nieuwe sleutel met afstandsbediening met ingebouwde lichtregelfunctie.
     

Zal de Globetrotter XXL-cabine voor meer segmenten beschikbaar zijn?

Aangezien de aangepaste richtlijn inzake gewichten en afmetingen van de Europese Unie langere cabines met een aerodynamisch ontwerp toestaat, is het nu wettelijk mogelijk om Volvo's Globetrotter XXL-cabine op de Europese wegen te gebruiken. Dit betekent dat de Volvo FH Aero en de Volvo FH16 Aero met de Globetrotter XXL-cabine in alle industriële segmenten in Europa kunnen worden gebruikt zonder dat dit gevolgen heeft voor het laadvermogen. Of u nu hout, cement of auto's vervoert, u kunt genieten van een cabine met meer binnenruimte en een breder bed. 

“Dit is echt een voordeel voor chauffeurs die langere tijd onderweg zijn”, zegt Mattias Ahlberg.

Mattias Ahlberg, Total Offer Intro Manager bij Volvo Trucks en Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer, Volvo Trucks.
“Het geeft ongelooflijk veel voldoening dat we onze klanten zo’n indrukwekkend scala aan innovaties en nieuws kunnen bieden. Dit is een substantiële stap om de energie-efficiëntie te verbeteren en de ecologische voetafdruk te verkleinen.”

Meer vermogen en koppel voor uitzonderlijk vervoer

Een andere substantiële verbetering in het segment voor uitzonderlijk vervoer is de introductie van de gloednieuwe 17-liter motor. Met wel 780 pk en 3800 Nm koppel is dit de krachtigste motor die ooit door Volvo werd gebouwd.
 

“Dit is een motor van wereldklasse wat technologie betreft. Hij is energiezuinig met een snelle motorrespons, minder gewicht, hoge productiviteit en verbeterde motorremprestaties. Dankzij het hoge koppel kunnen chauffeurs langere tijd hogere versnellingen aanhouden en brandstof besparen. Dit komt het milieu ten goede en zorgt er tegelijkertijd voor dat klanten meer geld in hun zakken houden”, zegt Tomas Thuresson.

 

De nieuwe motor is verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen:

  • 600 pk en 3000 Nm
  • 700 pk en 3400 Nm
  • 780 pk en 3800 Nm
De gloednieuwe 17-liter motor, de krachtigste ooit gebouwd door Volvo Trucks, biedt tot 780 pk en 3800 Nm koppel.

Verbeterde rijervaring met I-See 

Verder nieuws gericht op de rijervaring omvat verbeteringen aan I-See, dat nu nog efficiënter is. Het systeem is aangepast om de snelheid van de voertuigen aan te passen aan bochten, rotondes en snelheidsborden. Dit zal de rijervaring verbeteren en zal ertoe leiden dat cruisecontrol steeds vaker wordt gebruikt.  

“Het doel is ervoor te zorgen dat chauffeurs cruisecontrol kunnen gebruiken tijdens een groter deel van hun ritten. Dit levert een betere rijervaring, een lager energieverbruik en een lagere koolstofuitstoot op. Tegelijkertijd genieten chauffeurs van een comfortabelere werkdag met ondersteunende kenmerken die hun taken vereenvoudigen”, zegt Tomas Thuresson.  

Al met al bieden deze innovaties veel potentieel voor de transportsector om de duurzaamheidsdoelstellingen te halen, de veiligheid te verbeteren en chauffeurs aan te trekken en te behouden.

Wilt u meer weten? Maak kennis met onze trucks en lees hoe we ze kunnen afstemmen op uw behoeften.