Geoptimaliseerde energie-efficiëntie, beter zicht en een verbeterde ervaring voor de chauffeur: dit is wat u kunt verwachten van de innovaties die Volvo Trucks op 29 januari heeft onthuld. Deze belangrijke verbeteringen beloven substantiële voordelen voor de transportsector, chauffeurs en de gehele samenleving. Hier vindt u een overzicht van het belangrijkste nieuws.
De nieuwste lancering van trucks en innovaties van Volvo Trucks markeert een van de meest uitgebreide lanceringen voor zware voertuigen in jaren. Het omvat alles, van exterieurdesign en aerodynamica tot technologische innovaties gericht op het verhogen van de energie-efficiëntie en de veiligheid. De nieuwe, zuinige D17-motor voor de Volvo FH16 en Volvo FH16 Aero, met indrukwekkend vermogen en koppel, maakt deel uit van de lancering. De nieuwe producten en kenmerken zijn ontwikkeld om tegemoet te komen aan de behoeften en wensen van de samenleving, transportbedrijven en chauffeurs.
Hier is een lijst van het belangrijkste nieuws:
“Het geeft ongelooflijk veel voldoening dat we onze klanten zo’n indrukwekkend scala aan innovaties en nieuws kunnen bieden. Dit is een substantiële stap om de energie-efficiëntie te verbeteren en de ecologische voetafdruk te verkleinen. We vergroten ook de veiligheid met een beter zicht dankzij het nieuwe cameramonitorsysteem dat traditionele spiegels vervangt. Daarnaast bieden we chauffeurs een betere werkomgeving. Ik ben ervan overtuigd dat dit zowel de sector als de gehele samenleving ten goede zal komen”, zegt Tomas Thuresson, Commercialization Manager New Offer bij Volvo Trucks.
De meest opvallende innovatie is de nieuwe aerodynamische cabine die te zien is op de Volvo FH Aero en de Volvo FH16 Aero. Dankzij wijzigingen in de richtlijn inzake gewichten en afmetingen van de Europese Unie is de voorzijde van de cabine verlengd om de luchtweerstand te reduceren. Daarnaast is het ontwerp van de cabine minutieus verfijnd voor optimale aerodynamica.
“Verminderde luchtweerstand leidt tot verbeterde energie-efficiëntie, ongeacht of het een aandrijflijn op diesel, gas of elektriciteit is. Dit vertaalt zich dan weer in een lagere CO2-uitstoot en lagere kosten voor de klant. Dit is een aanzienlijke verbetering voor chauffeurs”, zegt Mattias Ahlberg, Total Offer Intro Manager bij Volvo Trucks.
Bekijk deze film over het volledige assortiment voor meer informatie en om de nieuwe Volvo FH Aero en Volvo FH16 Aero in actie te zien.
Een andere belangrijke update is de toevoeging van een cameramonitorsysteem door Volvo Trucks, ter vervanging van traditionele spiegels. Dit systeem biedt verschillende belangrijke voordelen:
“Het is een zeer competent systeem en ik wil benadrukken dat onze hoog aangeschreven dodehoekcamera ook verkrijgbaar is met deze opstelling, naast de achteruitkijkcamera op dezelfde vleugel”, zegt Mattias Ahlberg.
Het cameramonitorsysteem is beschikbaar voor alle cabinemodellen, behalve die met extra lage daken of FLADR-classificatie. Hier vindt u meer informatie over de verschillen tussen een cameramonitorsysteem en traditionele zijspiegels.
Door de zijspiegels te vervangen draagt het cameramonitorsysteem bij aan verbeterde aerodynamica en beter zicht.
Alle cabines hebben aerodynamische verbeteringen ondergaan, zowel zichtbare als niet-zichtbare. Deze verbeteringen omvatten kleinere openingen en verbeterde afdichtingen tussen de onderdelen van de cabine om een vlottere luchtstroom te garanderen. Ook het gebied boven de voorruit is geoptimaliseerd om de luchtweerstand te minimaliseren.
“Samenvattend hebben we talloze kleine verbeteringen aangebracht die samen de cabines aerodynamischer maken. Ook alle verlichting is gemoderniseerd, nu uitsluitend nog met LED-lampen. Voor een meer hedendaagse uitstraling heeft het Volvo Iron Mark een volledig nieuw en strakker ontwerp gekregen dat aansluit bij de algehele esthetiek”, zegt Tomas Thuresson.
Het vernieuwde exterieurdesign en de vooruitstrevende aanpak worden ook weerspiegeld in het interieur van de truck. De focus ligt hierbij op het creëren van een betere werk- en leefomgeving voor chauffeurs.
Aangezien de aangepaste richtlijn inzake gewichten en afmetingen van de Europese Unie langere cabines met een aerodynamisch ontwerp toestaat, is het nu wettelijk mogelijk om Volvo's Globetrotter XXL-cabine op de Europese wegen te gebruiken. Dit betekent dat de Volvo FH Aero en de Volvo FH16 Aero met de Globetrotter XXL-cabine in alle industriële segmenten in Europa kunnen worden gebruikt zonder dat dit gevolgen heeft voor het laadvermogen. Of u nu hout, cement of auto's vervoert, u kunt genieten van een cabine met meer binnenruimte en een breder bed.
“Dit is echt een voordeel voor chauffeurs die langere tijd onderweg zijn”, zegt Mattias Ahlberg.
“Het geeft ongelooflijk veel voldoening dat we onze klanten zo’n indrukwekkend scala aan innovaties en nieuws kunnen bieden. Dit is een substantiële stap om de energie-efficiëntie te verbeteren en de ecologische voetafdruk te verkleinen.”
Een andere substantiële verbetering in het segment voor uitzonderlijk vervoer is de introductie van de gloednieuwe 17-liter motor. Met wel 780 pk en 3800 Nm koppel is dit de krachtigste motor die ooit door Volvo werd gebouwd.
“Dit is een motor van wereldklasse wat technologie betreft. Hij is energiezuinig met een snelle motorrespons, minder gewicht, hoge productiviteit en verbeterde motorremprestaties. Dankzij het hoge koppel kunnen chauffeurs langere tijd hogere versnellingen aanhouden en brandstof besparen. Dit komt het milieu ten goede en zorgt er tegelijkertijd voor dat klanten meer geld in hun zakken houden”, zegt Tomas Thuresson.
De nieuwe motor is verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen:
Verder nieuws gericht op de rijervaring omvat verbeteringen aan I-See, dat nu nog efficiënter is. Het systeem is aangepast om de snelheid van de voertuigen aan te passen aan bochten, rotondes en snelheidsborden. Dit zal de rijervaring verbeteren en zal ertoe leiden dat cruisecontrol steeds vaker wordt gebruikt.
“Het doel is ervoor te zorgen dat chauffeurs cruisecontrol kunnen gebruiken tijdens een groter deel van hun ritten. Dit levert een betere rijervaring, een lager energieverbruik en een lagere koolstofuitstoot op. Tegelijkertijd genieten chauffeurs van een comfortabelere werkdag met ondersteunende kenmerken die hun taken vereenvoudigen”, zegt Tomas Thuresson.
Al met al bieden deze innovaties veel potentieel voor de transportsector om de duurzaamheidsdoelstellingen te halen, de veiligheid te verbeteren en chauffeurs aan te trekken en te behouden.