In 2024 breidt Euro NCAP zijn onafhankelijke veiligheidsclassificaties uit naar zware trucks. Dit biedt een enorm potentieel om het veiligheidsbewustzijn te vergroten en de normen in de hele sector te verhogen.
Het European New Car Assessment Program (Euro NCAP) werd opgezet in 1996 en groeide al snel uit tot de norm in de sector voor het beoordelen van de veiligheid van personenauto's. Het wordt ondersteund door verschillende Europese overheden, waaronder de EU.
In maart 2024 maakte Euro NCAP bekend dat het zijn veiligheidsclassificaties zou uitbreiden naar zware trucks. De eerste testresultaten worden naar verwachting in november 2024 bekendgemaakt.
“Veiligheid is een van onze kernwaarden. Gezien de impact die Euro NCAP heeft gehad op personenauto's, verwelkomen we dit initiatief en zijn we benieuwd wat het betekent voor de veiligheid van trucks”, aldus Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks.
Euro NCAP zal zich in eerste instantie richten op drie hoofdgebieden:
In 2027 worden er nog meer systemen toegevoegd in de drie gebieden en in 2030 volgt ook bescherming tegen aanrijdingen. Net als bij de classificaties van personenauto's beoordeelt Euro NCAP de verschillende veiligheidssystemen en -oplossingen in elk van deze gebieden en hoe deze werken in verschillende ongevallenscenario's. Aan elk systeem wordt een score toegekend, die voor elk gebied wordt opgeteld. Deze scores worden vervolgens gebruikt om een classificatie met sterren voor het hele voertuig te berekenen.
“Een van de belangrijkste sterke punten van Euro NCAP is dat er veiligheidssystemen kunnen beoordelen die verder gaan dan de wettelijke basisvereisten”, aldus Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director, Volvo Trucks. “In plaats van alleen een voldoende of onvoldoende score te geven, verwerken ze veel tal van scenario's in hun beoordelingen, om een completer beeld te krijgen van hoe doeltreffend ze zijn.”
Gezien de impact die Euro NCAP heeft gehad op personenauto's, zijn we blij met dit initiatief en zijn we enthousiast over de gevolgen voor de veiligheid van trucks.”
Wat zijn de uitdagingen bij het meten van de veiligheid van trucks?
Euro NCAP is het eerste gemeenschappelijke platform in de sector voor het beoordelen en vergelijken van de veiligheidsnormen voor trucks. De classificaties hebben veel potentieel. Er moet echter wel worden opgemerkt dat dit geen eenvoudige opgave is.
“Voor personenauto's hanteert Euro NCAP één classificatie per model. Dat werkt goed, want binnen elke modelklasse is er niet veel verschil”, vertelt Anna. “Voor trucks is het echter complexer. Elk truckmodel heeft duizenden verschillende specificaties en wordt in uiteenlopende toepassingen gebruikt. Moet de classificatie dan hetzelfde zijn voor de hele modelklasse?”
Hoe dit precies zal worden opgelost, is nog niet bekend. Als eerste stap om tegemoet te komen aan het feit dat de veiligheidsnoden per rijsituatie kunnen verschillen, kan aan een specifieke truck het label "veilig in de stad" worden toegekend. Dit label komt bovenop de algemene classificatie met sterren en is alleen van toepassing als de truck aan bepaalde criteria voor rijden in stadsverkeer voldoet.
Hoewel Euro NCAP een breed scala aan scenario's omvat, kan het moeilijk zijn om de impact op de chauffeur en de werking van een systeem in de echte wereld te meten.
“Als een actief veiligheidssysteem te vaak ingrijpt terwijl dat niet nodig is, kan dat voor ergernis zorgen en het vertrouwen in het systeem ondermijnen. Dit kan chauffeurs er zelfs toe aanzetten om het uit te schakelen, zodat ze helemaal geen veiligheidssysteem meer hebben”, legt Anna uit.
“Daarom is het minimaliseren van foutieve interventies een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van onze actieve veiligheidssystemen. Maar aangezien Euro NCAP vooral is gericht op de positieve ingrepen, is het toch aan ons als fabrikanten om de juiste balans te vinden.”
Bovendien worden niet alle veiligheidssystemen meegenomen in de Euro NCAP-classificatie. Voorbeelden van gebieden die er niet in worden opgenomen, zijn stabiliteit en chauffeursopleiding. Beide zijn erg belangrijk voor de veiligheid van trucks.
“Euro NCAP biedt een belangrijke beoordeling van de veiligheidsprestaties van trucks, maar doet niets af aan de noodzaak voor ons als fabrikant om onze eigen ambities op het vlak van veiligheid en een holistische benadering van veiligheid te blijven hanteren”, zegt Anna.
Voor personenauto's zijn de Euro NCAP-classificaties inmiddels in veel landen de norm in de sector. Sommige bedrijven en instellingen eisen zelfs een vijfsterrenclassificatie bij de aankoop van voertuigen. Anna is ervan overtuigd dat deze beoordelingen een belangrijke bijdrage leveren aan veiligere personenauto's.
“Euro NCAP heeft de veiligheidsnormen voor personenauto's aanzienlijk verhoogd door de introductie van nieuwe veiligheidssystemen te stimuleren voordat deze wettelijk verplicht werden. Zoals bijvoorbeeld automatische noodremmen. Voor personenauto’s worden die pas in 2024 wettelijk verplicht – en toch hebben bijna alle personenauto’s ze al jaren. Dat hebben we deels te danken aan Euro NCAP.”
Zal Euro NCAP dezelfde impact hebben op trucks? In tegenstelling tot personenauto's zijn veel van de actieve veiligheidssystemen die worden geëvalueerd al wettelijk verplicht. De impact zal dus waarschijnlijk niet hetzelfde zijn. Toch gelooft Anna nog steeds dat het een positief effect zal hebben op de hele sector. Truckfabrikanten zullen hun veiligheidssystemen waarschijnlijk gaan verfijnen en verbeteren en klanten worden gestimuleerd om te investeren in veiligheidssystemen.
“Elk initiatief dat het bewustzijn en de discussie over de verkeersveiligheid vergroot en het voor klanten makkelijker maakt om veiligere trucks te kopen, moet worden toegejuicht”, aldus Anna. “We kijken ernaar uit om nauw samen te werken met Euro NCAP om de veiligheid van onze voertuigen nog verder te verfijnen en te verbeteren."
Wilt u meer weten over het onderzoek naar ongevallen en de ontwikkeling van actieve veiligheidssystemen van Volvo Trucks? Lees dan: